Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

lady_vip

Trådstartare
:devil: :devil:

Jag har alltid skrytit så vitt och brett om min viltrena W, och det är hon. Men den jäkla nya kompisen till henne har inte riktigt fattat det där.

Nu på middagsrundan har de två roat sig med att jaga en stackars hare nån kilometer, lagom skoj...

Och det retar mig nåt så fruktansvärt att hundfanskapet stänger av allt och bara springer efter. Loka får jag stopp på utan problem, men nu idag var hon allt för nära F och de allt för långt i från mig för att hon skulle påverkas av mitt vrål, så båda drog iväg.

Är det ens lönt att försöka lära en hund som är 5 år att hon ska ge fan i allt det där? Och hur sjutton ska jag göra?

Hon är uppväxt på ett ställe där de sällan ser harar och kaniner, så detta är paradiset där det kryllar av småkryp. Och jag trodde att jag hade fått bukt med det, men tji fick jag idag.

Står jag nära så gör hon ingenting, så det är lönlöst att träna med lina osv, det fattar hon.
Jag har stuckit efter henne med hästen en gång precis när jag fick henne, men jag jagade nog henne i 2 km innan hon stannade, och det var enbart för att haren försvann, inte för att hon hade en häst i hälarna med en nisse på som skrek fula ord...

Vi ska ju starta fält till hösten, men det går ju inte om hon ska valla kaniner:cool:

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

:angel: Välkommen in i klubben :rofl:

Min Dsg gör också sådär....nu är ju han så "liten" och vi är i milsvida skogar, men ändå....jag vet inte hur man får ur dom sånt om dom har det i "blodet"...min sch/bc kan jag stoppa även om han är 100 m från mig, men den lille f-n hör inte på ens 10 m....
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Det är så irriterande!!!!! Därför har jag varit supernoga att träna Loka så hon stannar för allt och vi har tränat enormt mycket stadga.

Men detta är ett helt annat virke, hon blir totaldöv och bara springer... Jag lovar, hade jag kunnat genskjuta henne och dykt upp framför så hade hon sprungit i genom mig...

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

join the party! Även min är en sådan, vuxen hund som glatt piper iväg om man inte hinner på stopp på henne precis när hon får upp spår. Hon jagar dock inte särskilt målmedvetet, utan springer mest.

Lina har min också fattat poängen med=matte inom knip-avstånd= hund står still.

Jag känner mig lite handfallen, iom detta. Men skrik om du kommer på något:D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Hehe, har haft det problemet med taxen men han lyssnar numera. Det man får göra är helt enkelt att passa på när hunden är nära och se till att få syn på stamparna i förväg..och utnyttja dom tillfällena...Hamnar man i din situation så ja...då är dte int helt lätt vet jag av egen erfarenhet:angel:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag vet en grej som säkert funkar, men jag vet inte om jag är så pigg på att prova det... Vill hellre ha andra tips ;)

Mitt hästtrick brukar annars vara idiotsäkert, så gjorde jag när min andra var unghund och hon tittar inte ens åt dem (vanligtvis :smirk: ). Dvs jaga efter med hästen när hunden för för sig att börja sitt lilla egenprojekt. Jag skrämde skiten ur henne 2 eller 3 gånger, sen dess tänker hon alltid till innan hon tar sats och springer efter.

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Fast det funkar, då går hon inte efter, säg att smärtgränsen går vid 20 meter, och idag hade vi nog 40-50 meter + halv storm...

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag troe det är väldigt svårt om inte hunden "vill" höra...min sch/bc hade REDAN satt efter ett rådjur och hunnit springa över 100 m från mig när jag "kom på" att jag skulle kalla tillbaka honom ( Jag hade bar skrikit på den lille först ) Döm om min förvåning när hunden stannar o vänder o kommer till mig :eek: Sen har vi varit med om en hel del såna incidenser och han är KLOCKREN.... en hare kom visslandes förbi på 5 meter bara och hunden stannade kvar...Men den lille GÅR inte, möjligtvis om nån skrämde skiten ur honom när han dragit iväg..

Blandrasen jag har , han bara ÄR lydig och har alltid varit sen han var född tror jag...

Men när jägare gör sina hundar ex rådjursrena så iscensätter dom ju en situation, och nån annan står bakom ett träd med nåt "tillhygge" tex en grankvist, tjutmoj el dyl och rent av Skrämmer hunden för just den "lukten/djuret"
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

*kl*

Nån som vill leka tjutmoj med mig?

Annars skickar jag upp henne till ödeskogen:devil:


"När Gnist ryter stannar hundarna"- Gammalt djungelordspråk:cool:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Min hund sticker också på harjakt vid tillfälle (vilket resulterat i ett liv i koppel utom på väl inhägnade områden).
Ska dock gå kurs i antijakt samt jaktlydnad snart, så vi får se om det hjälper. Det lär ju inte hjälpa mot spårandet, men kanske lite mot synintrycken hon får.

Inte hjälper det heller med långlina, hon är inte dummare än att hon VET när hon är kopplad/ i lina.


Kanelbulle - jag kan skicka upp min hund med, så får vi se hur länge Gnist står ut ;) :D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

synd du inte bor här för då kunde vi tjuta ihop våra hundar...:D

Jag är mest nervös för Vargen, lon o Björn som finns häromkring...Vi har en varg inpå knutarna, vi ser lämningar efter den av uppkäkade rådjur odyl....men jag har aldrig sett vargen live...Min kompis brukar se den när den knallar över sjön.

Men jag tror inte vargen tar hundarna "Bara sådär" och är det inte vargen man får vara nervös för såär det nåt annat, trafik, andra hundar, älgar , tjyvaktiga människor osv,
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Ja detta med viltrenhet är ett problem jag tror många har.

Du säger att ni har mycke djur i krokarna. Du kan inte använda dessa som träningsobjekt och träna in "lugn vid djurflykt" ;)

Så att hundarna beter sig på samma sätt med ex.hare som med fågel!?

Jag vet att det krävs mycket mycket träning, speciellt om hunden fått mersmak att springa efter, men det går.

I övrig så gäller det att bryta hundens blockering och få den kontaktbar. För att bryta blockeringen får man vara kreativ utifrån den individ man jobbar med. Personer som hoppar fram bakom träd, skrammel från burk med grus i, lina som man kan ha chans att få tag i när hunden sätter av ..........detta med att lura hunden att göra fel för att korrigera den är egenligen inte riktigt bra det heller. Då har ju hunden redan förbrytit sig. Det bästa när man skall träna in detta är ju att börja från dag1 och se till så att hunden lär in rätt beteende från början. Då slipper man korrigera felen vilket är jobbigare......men som sagt så vet ju även jag att det är inte alltid det lättaste......

Ett annat knep är att avdramatisera detta med att djuret springer. Med fågelhundar kan man sitta brevid ett duvslag där det flyger fåglar. Man går inte därifrån förän hunden i princip sover brevid fåglarna som flaxar. Då har man avdramatiserat flaxandet. Det borde gå att göra nått liknande med andra djurarter.

En annan sak man kan tänka på är att det är lättare att få hunden att stanna än att få den att vända och lyda ett hitkommando.

Man kan även när hunden kommer tillbaka ignorera den och inte låta den fjäska sig in i flocken igen.

Sedan gör många felet att sluta träna och öka på länden på inkallningsradien. Klarar hunden att stanna när den är inom 20-30m så har du en bra grund, men det gäller att fortsätta träna så att hunden även stannar på 100m avstånd själv så har jag hund som går ut på släpp 3-400m ifrån mig och kräver att hon även där ute lyder mina kommandon. För man glömmer att en hund är väldigt snabb och om hunden är 40m ifrån dig och brukar då stanna/lyda så behöver du bara vända dig om en sekund så har hunden hunnit springa 100m ifrån dig:eek:

Samma så gäller det att träna när hunden är i rörelse i stor fart och inte bara när den lullar på så att säga. För den "lullar" oftast inte på efter vilt ;)

Det blev långt detta, men lite tankar jag har kring hur man fixar detta med att springa efter vilt!
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag har ju inte så mycket vilt i krokarna.

Lite harar, nåt rådjur ibland.

Min har slutat ligga och lurpassa på föräldrarnas kaniner i uteburen.
De är accepterade husdjur.

Men om det springer en hare på ett fält, då är det värt det.


Jag har ju inte haft henne sedan hon var liten. Hon hade ju lite olater i bagaget.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Det var ju någon här på Buke som körde något halsband som sprutade upp en hård luftstråle på hunden. Ofarligt också...
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

VEM!!!!! Ge mig adress, telefonnummer och mail!!! :angel: :D

Det kanske hade varit nåt...

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag har ju varit überduktig med min ena hund, hon är säker som en klocka (förutom idag så vi får kanske friska upp minnet lite :angel: ).

Den andra fick jag för ett halvår sen, hon var alltså 4,5 år när jag fick henne. Kan ju säga att mina höns var väldigt spännande då, men nu bryr hon sig inte, så fågelbiten är avklarad, vi har tränat en del sånt.

Och det roliga är att hon stannar för hjort, rådjur och gris, men inte för harjävlarna....

Och jag har tränat att hon ska vara lugn när det är massa harar runt benen, och det är hon, så länge jag är inom en viss radie. Och jag tror inte att det funkar att avbryta henne när hon väl kommit in i jakten och som du säger, då är dte ju för sent.

Annars är hon otroligt lyhörd, jag har ligg på så lång avstånd som hon hör mig på och hon är väldigt lätt på så sätt, samma sak med stanna. Men det är en för stor störning, fåglar är inte alls samma störning.

Det du skrev om att fjäska in i flocken, det är är intressant för det tänkte jag på idag.
Jag är rätt cool i såna här situationer, så när jag fattade att de inte tänkte vända efter några sekunder så gick jag vidare tyst, men jag såg dem.
Iaf, de vände ju tillbaka bara efter en minut, säkert mindre. Loka blev då orolig och letade snabbt upp närmsta vägen tillbaka till mig. När hon kom fram sa jag ingenting utan bara gick, detta medförde att hon gick klistrad bredvid mig hela vägen hem till dörren.
Fortune lullade runt som vanligt och fattade inte alls att hon var tänkt att fjäska, hon körde sitt rejs...

Alltså, hon är självständig på ett konstigt vis, för samtidigt som hon är förarvek och väldigt fäst vid mig så tvekar hon inte att bara dra ifrån i detta läget. När jag har henne som kortdrivare på hjortjakt är hon skoputsare och springer max 50 meter i från och lämnar mig knappt vid viltkontakt...

Så, jag blir inte riktigt klok på henne...

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Elhalsband eller hur?

Jag kan faktiskt inte säga att tanken inte slagit mig i så fall, men det känns som det finns en hel del kvar att testa innan det...

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp