Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Iaf, vi kör en del stadga nu, extrem stadga och det funkar som sagt bra, men jag tror hon vinglar när det dyker upp nåt, vi får se idag. :D

//E


.........du får hålla oss uppdaterade hur det går för er!:)
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Ja, min andra är helt förtvivlad och fattar inte alls varför hon ska behöva genomgå detta, så igår löste hon det hela med att gå klistrad bredvid mig hela tiden, för då kunde hon ju undvika alla "ligg" och "stanna" som riktades till Fortune :D

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag har aldrig förespråkat olagliga metoder.
Det är nog ingen på detta forum som har den utbildningen om dressyr med el, så att de klarar att använda el. I synnerhet inte TS.

Jag har sagt att el är försvarbart när den används av utbildade instruktörer på el.
Jag har kritiserat förbudet därför att det nu finns en massa elapparater ute i bruk, utan att de som har apparaterna har kunskap om hur elen ska användas. Detta innebär att en massa hundar i lönndom plågas av okunniga människor. Detta hade kunnat undvikas om man tillåtit el för speciellt utbildade.

Det är faktiskt en jäkla skillnad eller hur? Synd att du inte klarat av att förstå det.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men åh mitt minne....

Jag satt på en föreläsning för något år sedan med Inki Sjösten där hon gick igenom precis dit problem som hon haft med sin egen hund. En schäfer som var en riktig jaktidiot och drog så fort han fick vittring på ngt vilt och hon hade provat allt och lite till (inklusive bannor och hårda ord) sen var det något med att överdrivet förstärka positivt när den kom tillbaka oavsett hur den kom tillbaka för att det tills sist blev trevligare att vara hos matte än dra till skogs och denna hund drog och var borta länge som jag förstod men då jag inte har/hade detta problem tänkte jag bara att det lät intressant men skrev inga anteckningar (dumma jag)...

Mycket hjälp jag var då.

Kanske någon annan som vet vilken metod hon använde och kan beskriva den bättre?

javan
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

för det första så tror jag knappast att det hade fungerat om bara vissa hade fått använda el. det finns alltid folk som anser sig vara jätteduktiga på allt, och får vissa "så får väl de också". bättre med totalförbud i så fall.

för det andra så anser jag att blir inte hunden bra med normal träning och "måste" elas, så ska den inte fortsätta med det den gör. alltså om en fågelhund sätter efter renar bör man avstå från att jaga i fjällen.

INGEN kan väl någonsin vara för fri användning av el? det fattar väl vem som helst att det skulle missbrukas enormt. men jag är emot ALL användning av el, även av sådana som "kan".

vi har väldigt olika synsätt på det här, och det är väl synd att inte du kan förstå det.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

för det andra så anser jag att blir inte hunden bra med normal träning och "måste" elas, så ska den inte fortsätta med det den gör. alltså om en fågelhund sätter efter renar bör man avstå från att jaga i fjällen.


Då skulle inte jag få jaga över huvudtaget :mad::cry: ........(tur hon är renren;) ) renarna finns nämligen ÖVERALLT här uppe. På fjället, i skogen, i samhället...........det enda alternativet är då att ta bort den hunden:confused:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Då skulle inte jag få jaga över huvudtaget :mad::cry: ........(tur hon är renren;) ) renarna finns nämligen ÖVERALLT här uppe. På fjället, i skogen, i samhället...........det enda alternativet är då att ta bort den hunden:confused:

eller sälja den eller sluta med praktisk jakt. och defenitivt kastrera jycken. är den så svårdresserad har den inget i aveln att göra.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

eller sälja den eller sluta med praktisk jakt. och defenitivt kastrera jycken. är den så svårdresserad har den inget i aveln att göra.

Hur stor inverkan kastrering skulle ha kan jag inte svara på men jag har svårt att tro att det skulle lösa problemet :confused:

Varför sälja jycken:confused: den kan ju jaga lika mycket djur dit den kommer :eek: och sluta med praktisk jakt.......renarna befinner sig ju inne i samhället också ;) Så avlivning är väl det enda då! Å andra sidan är det många icke jakthundar som också borde avlivas då.......

Ett annat alternativ är ju att införa en lag där samerna inte får skjuta hundarna :angel:

Bara så att inga missförstånd sker nu. Jag har en "viltren" fågelhund och har fått min hund viltren genom träning från valpstadiet, så för mig är renar inget problem förutom om dom ligger på min motorhuv:eek:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Aha.


Men, jag skulle faktiskt bli glad om du kunde ge mig några tips.
(om du tror att jag har förmågan att fatta;))
Jag har ju fått ett gäng, men tar gärna emot fler, sen tänkte jag baka ihop det till något som förhoppningsvis passar oss.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jajamen, plocka russinen ur kakan helt enkelt.
Det är ju bara jag som känner min hund och mig, och vet hur vi funkar ihop. En liten beskrivning av problemet på buke ger ju inte hela bilden.


häpp:D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

kastreringen skulle se till så att hunden aldrig någonsin fick valpar. dresserbarhet går i arv och en extremt svårdresserbar hund bör inte gå i avel!

nä visst är det inte roligt när ens hund inte duger, speciellt inte när det finns redskap som eventuellt kan fixa problemet, men ska vi få fram hundar som inte behöver elas får man ju börja någonstans! jag tror annars att risken är STOR att man inte tar så hårt på det. "det är ju bara att ela lite".
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

kastreringen skulle se till så att hunden aldrig någonsin fick valpar. dresserbarhet går i arv och en extremt svårdresserbar hund bör inte gå i avel!

Nä visst är dressserbarhet en sak som man bör tänka på vid avel....helt klart(har själv valt bort en tänkbar hane på grund av att jag varit tveksam på just dresserbarheten)......... men kastrering fixar ju inte problemet att hunden jagar vilt! Det lät som om du menade att hunden slutar jaga vilt om man kastrerar......det var så jag uppfattade dig.......

En faktor som man lätt glömmer är dessutom vilken skillnad det är på viltrenhet och VILTRENHET. De flesta pratar om avstånd på 30-40m och att man inom den radien får stopp på hunden. Jag pratar om att hunden är 300-400m ifrån mig och kanske inte alltid hör mig heller!

Jag ska alltså ha ledarskap, kontakt, dressyr på min hund så att den inte sätter av efter hare eller ren trots att den är 3-400m ifrån mig!
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Nä visst är dressserbarhet en sak som man bör tänka på vid avel....helt klart(har själv valt bort en tänkbar hane på grund av att jag varit tveksam på just dresserbarheten)......... men kastrering fixar ju inte problemet att hunden jagar vilt! Det lät som om du menade att hunden slutar jaga vilt om man kastrerar......det var så jag uppfattade dig.......

haha, nej då. det var inte alls så jag menade ;)

En faktor som man lätt glömmer är dessutom vilken skillnad det är på viltrenhet och VILTRENHET. De flesta pratar om avstånd på 30-40m och att man inom den radien får stopp på hunden. Jag pratar om att hunden är 300-400m ifrån mig och kanske inte alltid hör mig heller!

jaaaa? jag har väl inte påstått något annat?

Jag ska alltså ha ledarskap, kontakt, dressyr på min hund så att den inte sätter av efter hare eller ren trots att den är 3-400m ifrån mig!

förhoppningsvis ja.


lkgbdiuvzdshfk
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

En faktor som man lätt glömmer är dessutom vilken skillnad det är på viltrenhet och VILTRENHET. De flesta pratar om avstånd på 30-40m och att man inom den radien får stopp på hunden. Jag pratar om att hunden är 300-400m ifrån mig och kanske inte alltid hör mig heller!

jaaaa? jag har väl inte påstått något annat?

Nä men jag får känslan att du drar alla över en kam.........och jag ser det som väldigt stor skillnad att få en hund viltren på 40m motför på 300m.............har du dock en hund som är viltren på 40m så har du en bra grund för att få den viltren på längre avstånd, men du har fortfarande en hel del jobb innan du når dit............
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

*kl*

Jag är skitnöjd med 40 meter. Idag har vi en radie på ca 10 meter, inom den drar hon inte, utanför blir det mer vajsing...:o Visst kan det funka ibland, men det är långt ifrån 100.

Helt viltren kommer nog min jycke aldrig bli, iaf inte med mig som matte. Dels för att vi tränar lite för lite + att mina kunskaper inte räcker till. Sedan har ju min hund alltid fått kuta efter tidigare, utan att någon reagerat. *suck* Så den biten är väl inarbetad... Men men, vi kanske kan bli lite bättre!:D
Sen blir det lite svårt när man alltid är själv, därför har jag buke som ventil, men ibland vore det skönt att ha någon i närheten att träna med, som inte bara drar på sig besserwissertröjan. För sådana bekantskaper har jag gott om inom promenadavstånd.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Det är alltid svårare att träna bort en olat än att från början få träna in rätt beteende! Men allt går.....en del saker tar bara lite längre tid;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp