Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Visst är det u n d e r b a r t att vara hundägare ibland :D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Den andra fick jag för ett halvår sen, hon var alltså 4,5 år när jag fick henne. Kan ju säga att mina höns var väldigt spännande då, men nu bryr hon sig inte, så fågelbiten är avklarad, vi har tränat en del sånt.

Och det roliga är att hon stannar för hjort, rådjur och gris, men inte för harjävlarna....
:rofl: men hallå :eek: dom är ju små ulltussar på lagom höjd och skitroliga för dom studsar lite hit och dit :D


Och jag har tränat att hon ska vara lugn när det är massa harar runt benen, och det är hon, så länge jag är inom en viss radie. Och jag tror inte att det funkar att avbryta henne när hon väl kommit in i jakten och som du säger, då är dte ju för sent.

Det är just detta.....inom viss radie.......vidga successivt denna radie så att den hela tiden blir större och större.......många timmars träning......

Annars är hon otroligt lyhörd, jag har ligg på så lång avstånd som hon hör mig på och hon är väldigt lätt på så sätt, samma sak med stanna. Men det är en för stor störning, fåglar är inte alls samma störning.

Det låter som om du har en bra grund på henne. Ha inte för bråttom i framstegen utan ta det sakta men säkert så kommer du nå resultat. Gå tillbaka några steg i den träning du redan gjort och befäst detta ytterligare. Sedan ökar du sakta svårigheten. Minsta lilla antydan att hon tycker det är jobbigt att hålla sig och du backar ett steg och tränar ett tag till på den svårighetsnivån innan du går framåt.

Det du skrev om att fjäska in i flocken, det är är intressant för det tänkte jag på idag.
Jag är rätt cool i såna här situationer, så när jag fattade att de inte tänkte vända efter några sekunder så gick jag vidare tyst, men jag såg dem.
Iaf, de vände ju tillbaka bara efter en minut, säkert mindre. Loka blev då orolig och letade snabbt upp närmsta vägen tillbaka till mig. När hon kom fram sa jag ingenting utan bara gick, detta medförde att hon gick klistrad bredvid mig hela vägen hem till dörren.
Fortune lullade runt som vanligt och fattade inte alls att hon var tänkt att fjäska, hon körde sitt rejs...

Den ena hunden har alltså förstått och den andra inte. Ingen känner din hund bättre än dig så för att "ignorerametoden skall fungera så måste du göra så att hunden vet att hon gjort fel när hon sprungit efter och kommer tillbaka skamsen till dig.

Alltså, hon är självständig på ett konstigt vis, för samtidigt som hon är förarvek och väldigt fäst vid mig så tvekar hon inte att bara dra ifrån i detta läget. När jag har henne som kortdrivare på hjortjakt är hon skoputsare och springer max 50 meter i från och lämnar mig knappt vid viltkontakt...

Så, jag blir inte riktigt klok på henne...

Hon vet precis var hon har dig och litar på att hon hittar dig. Dessutom hade hon den andra hunden med sig = trygghet. Vad skulle hända om hon stack iväg ensam och du sedan klättrade upp i ett träd = försvann? Blir hon orolig då. För det kan vara en hjälp på traven. Dock så är jakthundar väldigt duktiga att använda sin näsa ;)


En sak som jag sett resultat vid efterföljande är när flera människor "vrålar" utöver sig just när hunden börjar jaga. Ta med dig en man med mörk kraftig röst ;) ut och när hunden börjar jaga hare så springer ni båda mot henne (efter henne:angel: ) och vrålar med dov röst. Du ska i detta läget inte använda hit eller stanna utan bara ljud och "nej" i mörka toner. Poängen är att hundenn är så van just din röst och blir lite överrumplad när det blir många röster så det bryter blockeringen..........ni kan gärna vara fler än två, men jag har sett att det fungerar när man tar dit en extra så att säga. Men konditionen måste vara på topp för du kan få springa en bit :D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

:rofl: men hallå :eek: dom är ju små ulltussar på lagom höjd och skitroliga för dom studsar lite hit och dit :D

Visst är dem. Dessutom är de snabba som fan själv :mad:


Det är just detta.....inom viss radie.......vidga successivt denna radie så att den hela tiden blir större och större.......många timmars träning......

Ska prova redan idag, det blir stadga hela eftermiddagen:devil:


Den ena hunden har alltså förstått och den andra inte. Ingen känner din hund bättre än dig så för att "ignorerametoden skall fungera så måste du göra så att hunden vet att hon gjort fel när hon sprungit efter och kommer tillbaka skamsen till dig.

Jag tror aldrig att hon kommer att fatta det, hon är så vimsig... Det har nog blivit lite fel där, för säg att hon hittar nåt gott när vi är ute, typ en halvrutten kanin. Säger jag då till henne att hon ska släppa så börjar hon flacka med blicken och tuggar ännu fortare, ryter jag till blir dte värre.
Den andra lämnar gladeligen allt och kan loss på långt avstånd, för hon ser det som positivt.
Ska hon däremot lämna en apport eller vilt så gör hon det gärna och är inte orolig, dvs hon är bytesmedveten.

Det låter kanske konstigt, men jag drar klara paralleller där. Hon vet att hon gör fel, men för att inte riskera stryk (vilket jag aldrig gett henne och jag tror inte hennes förra ägare heller) så igonorerar hon MIG i stället, för finns inte jag så har hon inte gjort fel. Förstår du mi tanke?


Hon vet precis var hon har dig och litar på att hon hittar dig. Dessutom hade hon den andra hunden med sig = trygghet. Vad skulle hända om hon stack iväg ensam och du sedan klättrade upp i ett träd = försvann? Blir hon orolig då. För det kan vara en hjälp på traven. Dock så är jakthundar väldigt duktiga att använda sin näsa ;)

Hon är noga med att hålla koll annars, men när hon sticker är det bara hon och haren...

En sak som jag sett resultat vid efterföljande är när flera människor "vrålar" utöver sig just när hunden börjar jaga. Ta med dig en man med mörk kraftig röst ;) ut och när hunden börjar jaga hare så springer ni båda mot henne (efter henne:angel: ) och vrålar med dov röst. Du ska i detta läget inte använda hit eller stanna utan bara ljud och "nej" i mörka toner. Poängen är att hundenn är så van just din röst och blir lite överrumplad när det blir många röster så det bryter blockeringen..........ni kan gärna vara fler än två, men jag har sett att det fungerar när man tar dit en extra så att säga. Men konditionen måste vara på topp för du kan få springa en bit :D

Ska prova med min träningskompis, fast om han har så dov röst vet i katten;)

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

:rofl: :rofl: :rofl:

Citat från en annan tråd där det var sååååå enkelt att få hundar viltrena:

" Snälla, jag sitter här med en terrier som jag lärde att inte gå i gryt när hon var valp, hon är idag 10 år och aldrig gått i gryt. Och då är det en helt annan kaliber än en fesig fågelhund"


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Egentligen tänkte jag inte svara, men jag kan inte hålla mig.

Du har aldrig nånsin ens skrivit vad du har för jycke, så jag börjar tro att du är ett skämt, viket inte hade varit så konstigt.

Iaf, sorry, men hunden som jag har tagit över har vissa problem och i stället för att göra som du, och ela hunden, så vill jag gärna testa annat innan.

Och faktum är det verkar hjälpa.

Om du skriver mer i tråden kommer jag totalignorera detta för du är absolut inte en av människorna som jag tycker ligger inne med goda ideér.

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag tror inte det var Pangares eget citat det där........

Jag har fått för mig att Pangare har Vorsteh........rätta mig någon om jag har fel ;)
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Det var du som ,som vanligt, visste hur enkelt det var att få hundar viltrena.
Därefter kom förståss en ny gnälltråd om hur förfärliga dina hundar är, följt av en tråd där du verkligen vet hur man dresserar osv. Det har varit för många gnälltrådar där du visat klass på din egen dressyrförmåga.
Är det underligt att man inte kan ta dig på allvar längre?

Den första hunden jag dresserade var en collie 1953, följt av schäfer och några olika spetsar, innan jag i mitten av sextiotalet började med Vorsteh (även en pointer) så jag har ganska god kännedom om st. fågelhundar. Samtliga fågelhundarna har använts i praktisk jakt och fungerat där. Det nuvarande strävhåret är ju fortfarande bara unghund men är under ständig utbildning.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men herregud pangare, då får du ursäkta oss mänskliga hundägare som faktiskt går bet ibland. LV's föräldrar var väl knappt födda när du hade din första hund, och förr eller senare i sitt liv med hundar lär man träffa på en som inte beter sig som man är van vid. och det är då det uppstår problem. nu har LV tack och lov inte låtit detta utvecklas till något stort problem, utan TAR HJÄLP och förhoppningsvis har hon lärt sig ännu mer till nästa hund. UTAN förbjudna redskap.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Kör all sorts dressyr men öka svårighetsgrad/avstånd eftersom. Du måste få hunden att känna ditt ledarskap trots långt avstånd.

Är hunden intresserad av fåglar som flyger? Är ju inte detsamma som hare, men du har säkert duvor någonstans i närheten och fåglar finns ju även i skogen. ;) Du kan då träna på dessa, att när ett djur flyr stannar/sätter man sig tills man får ett lösande kommando......oavsett sort på djuret. På så vis kan du lura hunden att reflexmässigt stannar/sätter sig när det far upp någonting framför den vilket även kan göra den mer kontaktbar. Sedan kan du pröva på de saker jag skrivit till C också.

Är ju alltid svårt att säga exakt vilket sätt som fungerar på just den hunden. Så man måste givetvis anpassa sig och välja metod efter vad du som ägare tror passar bäst för just din hund.

Vad man framför allt måste komma ihåg är att vara konsekvent 24h om dygnet! :D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Nix, inte intresserad av fåglar över huvud taget. Flyger de upp kan hon titta på dem i en sekund, sen är de ointressanta igen. Vilket är skönt...
Det är framförallt djur som springer fort (:D) som är roliga. Av vad jag kan se är det ju springandet som är kul, att knipa en hare tror jag inte hon har fattat att man kan göra. (Tack gode gud för det.:bow: )

Att sätta henne har jag jobbat ganska mycket på, problemet är väl framförallt att hon är så medveten om när jag är i närheten och inte.
Samt att hararna bara dyker upp när hon är lös, jag svarar i miobilen samt det regnar och blåser småspik. Murphy, anyone?
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men herregud pangare, då får du ursäkta oss mänskliga hundägare som faktiskt går bet ibland. LV's föräldrar var väl knappt födda när du hade din första hund, och förr eller senare i sitt liv med hundar lär man träffa på en som inte beter sig som man är van vid. och det är då det uppstår problem. nu har LV tack och lov inte låtit detta utvecklas till något stort problem, utan TAR HJÄLP och förhoppningsvis har hon lärt sig ännu mer till nästa hund. UTAN förbjudna redskap.

TS har i många trådar haft olika problem med sina hundar. När hon får tips på var hjälp finns eller hur hon kan göra så är de i de flesta fall fel människor eller fel metoder. Hon ska göra som hon själv vet, även om de metoderna som det visat sig inte gett önskat resultat. Därför så kan jag inte annat än le när gnälltrådarna numera kommer.

Vad menar du med att träna utan förbjudna redskap? Vilka redskap menar du då?
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Om jag var du skulle jag fortsätta att träna och utöka avståndet på var ditt ledarskap slutar..............

Och givetvis händer ALLT ALLTID just i fel lägen.......så är det bara:rofl: Det är bara gilla läget, kasta mobilen, skita i vädret och fullfölja sin plan..........:D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag trodde det var rätt allmänt känt att vuxna hundar som man övertar från någon annan, oftast har en del olater som kan vara svåra att komma till rätta med...
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Javisst. Men det var ju en mesig fågelhund och sådana var det ju inga problem med att få viltrena enl. TS
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Men om man som jag har en bindgalen blandras med lite vall, lite jakt och lite vi inte känns vid i, (dock ingen fågelhund vad vi vet) och som regerar lite mer... oförutsägbart. Har du möjligen några tips då? Jag lyssnar gärna.

Hon är som sagt förarvek, men blir blockerad när det dyker upp en söt, hoppig hatre framför nosen på henne. Selektiv hörsel är bara förnamnet.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Men du vill ju också gärna hitta fel i allt jag gör, eller hur?

Gnälltrådar vet jag inte om jag har så många, men alla går vi bet ibland och jag vill gärna ha tips. Dock inte tips som innefattar el och stryk.

F. ö. så kan du läsa Gnists inlägg en gång till där hon poängterar att det är en hund jag har tagit över, inte en hund jag har haft sen valpstadie. Och jag kan faktiskt inte minnas när jag senast sa att en vuxen hund på 5 år är lätt att få viltren...? Fast det vet säkert du.

Och nej, det ska nog inte vara några problem att få denna mesiga fågelhunden viltren heller, men mina metoder kändes slut, därför ber jag om råd, fast jag vet inte, jag kunde ju PMat dig direkt i stället...

Och ärligt talat så tar jag helst inte skit av en paragrafryttare som gärna citerar jaktlagar och föreskrifter men som inte själv följer lagar.

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag tror inte det var Pangares eget citat det där........

Jag har fått för mig att Pangare har Vorsteh........rätta mig någon om jag har fel ;)

Nä, det var mitt citat från en gammal tråd där han tyckte att vi skåningar kunde hålla klaffen om man ville använda el på fågelhundar som skulle jaga i fjällen och inte vara vana vid ren eftersom ren var väldigt speciellt.

Då menade jag att det inte behövs...

Och jo, han har vorsteh, det har jag förstått eftersom han dessutom flera gånger har berättat att mina hundar definitivt inte är något värda:crazy:

Iaf, vi kör en del stadga nu, extrem stadga och det funkar som sagt bra, men jag tror hon vinglar när det dyker upp nåt, vi får se idag. :D

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp