Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jag har aldrig förespråkat olagliga metoder.
Det är nog ingen på detta forum som har den utbildningen om dressyr med el, så att de klarar att använda el. I synnerhet inte TS.

Det är faktiskt en jäkla skillnad eller hur? Synd att du inte klarat av att förstå det.

Fast ärligt talat, du har verkligen ingen aning om vem jag är bakom skärmen... Du har ingen aning om vilka erfarenheter jag har eller vilka människor jag tränar med och har absolut ingen aning om hur jag tränar mina hundar (förutom att jag i dina ögon gör allt fel fel fel och puttigulligt).

Och jag tycker att du är riktigt otrevlig som hela tiden ska banka i dina åsikter i andra och dumförklara folk som inte tycker som du. I mina ögon ter det sig lite omoget, även om du nu tycker att alla vi andra är jäntor som skaffat hund för att de är gulliga.

Så kan du vara snäll och sluta spy galla över MIG (som du aldrig nånsin har träffat) och sluta svara på mina trådar och inlägg. Tänk en gång extra på att det faktiskt sitter en människa bakom skärmen med känslor och tankar, som definitivt inte behöver dumförklaras gång på gång av någon som inte tillhör samma skola.

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men åh mitt minne....

Jag satt på en föreläsning för något år sedan med Inki Sjösten där hon gick igenom precis dit problem som hon haft med sin egen hund. En schäfer som var en riktig jaktidiot och drog så fort han fick vittring på ngt vilt och hon hade provat allt och lite till (inklusive bannor och hårda ord) sen var det något med att överdrivet förstärka positivt när den kom tillbaka oavsett hur den kom tillbaka för att det tills sist blev trevligare att vara hos matte än dra till skogs och denna hund drog och var borta länge som jag förstod men då jag inte har/hade detta problem tänkte jag bara att det lät intressant men skrev inga anteckningar (dumma jag)...

Mycket hjälp jag var då.

Kanske någon annan som vet vilken metod hon använde och kan beskriva den bättre?

javan

Precis samma metod körde jag på min andra hund, den har funkat kanon. Försöker nu köra samma på min andra, men hon är blockerad vid belöning också...
Om jag nu ska vara opedagogisk och jämföra min 2 så körde jag i går stadga med en boll eftersom de båda är väldigt positiva till boll (vi har haft det som belöning i lydnad), dummys är ju inte lönt eftersom stadgan sitter där.
Loka, som inte är intresserad av vilt fattade stadgan direkt och sedan när vi rör oss söker hon hela tiden min kontakt och försöker visa att jag är viktigast.
Den andra virrar mest rundor, stannar när bollen kastas och väntar på vad jag säger (så långt har hon nu fattat), när jag kallar kommer hon till mig, går en lov och sen ut igen. Visst, jag kan säga åt henne att gå "fot", men väljer jag att vara tyst så söker hon inte den spontana kontakten jag vill ha.

Det är mitt bekymmer just nu, för det är där jag känner att det brister i övrigt, hon söker alltså inte spontan kontakt utan går i sin värld, men ser ändå till att göra som hon är tillsagd. Förstår ni?

F.Ö så hade vi en hare igår på 20 meter, med hunden ca 20 meter ifrån och hon stannade bara och tittade (jag valde att vara tyst), så det är ett klart framsteg, dock är nog problemen när tryckarna som gömmer sig ändå tills hunden trampar på dem en vidare utmaning.

//E
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Det där skulle nog kunna funka på min, som beter sig lite likt din för övrigt (hundskrället alltså:D ), förutsatt att jag alltid har just "den där" leksaken i näven. Leksak är viktigare än hare om man måste välja, och kontakten redan är etablerad. Men jag vill ju inte, som du också skrev har jag för mig, ha henne fotgående i skogen jämt...

Men jag har lite problem att ta mig vidare därifrån.
Jag är inte tillräckligt uthållig och välplanerad för att alltid springa runt med den där i näven:D.

Sen är det så att det kan gå 2-3 månader utan att vi träffar vilt, sedan är det 10 på tre dagar. Finns det inget vilt i närheten kommer hon hittills alltid när jag ropar.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

eller sälja den eller sluta med praktisk jakt. och defenitivt kastrera jycken. är den så svårdresserad har den inget i aveln att göra.

Fast riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Det är en svår balans mellan jaktlust och dresserbarhet, eftersom en hög jaktlust ofta leder till en mer svårdresserad hund då drifterna är starkare. Jaktproven premierar "jaktidioterna" framför de lugnare och kanske mer sansade hundarna. Det gör att dessa hundar används till avel, trots att majoriteten av jägarna inte har kapacitet att ta tillvara på "jaktidiotens" bra egenskaper utan borde ha nöjt sig med en hund som har lite mindre jaktlust. Men sen finns det ju de som kan hantera en "jaktidiot" -vilket då blir den där kanonhunden.

Så att säga att alla svårdresserade jakthundar ska kastreras är väl kanske att ta i... däremot kan man ju själv välja en hund utifrån den kunskap man har. Är man en duktig hundförare kanske man kan våga sig på en hund med mycket jaktlust men som kanske är mer svårdresserad, medans man väljer en något mer sansad hund om det är ens första hund.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Vi har ju nu fått ett problem med svårdresserade hundar och deras avel.
Cilla är ju såååå nöjd med att det är förbud att använda el numera. Jag tror inte hon är medveten om att el säkert används lika mycket eller ännu mer nu än tidigare.
Tidigare var det ingen hemlighet vilka som använde el för att ta fram sina hundar till meriter. Det var ingenting man hymlade med. Man kunde då själv välja med full vetskap om hur hunden dresserats.
Numera hittar du ju ingen som godkänner att han använder el för då åker den dit för lagbrott, men jag är fullkomligt övertygad om att el används på minst lika många provhundar nu som tidigare, men nu har man som köpare ingen aning om sanningen.
När el var tillåtet så gick det att ha tillsyn så att man inte plågade hundarna, nu är det däremot fritt fram.
I stället för att genom utbildning se till att elen sanerades så gjorde man ett förbud som absolut inte gynnar hundarna.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Lagen mot elhalsband gjorde att alla seriösa eldressörer la av och istället används de av okunnigt folk. Så tja.. jag tror att licens vore det bästa för hundarnas skull. Om det nu ska finnas elhalsband är det ju bäst om de sköts av kunnigt folk. Elhalsbanden finns som sagt hursomelst.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Nix, inte intresserad av fåglar över huvud taget. Flyger de upp kan hon titta på dem i en sekund, sen är de ointressanta igen. Vilket är skönt...
Det är framförallt djur som springer fort (:D) som är roliga. Av vad jag kan se är det ju springandet som är kul, att knipa en hare tror jag inte hon har fattat att man kan göra. (Tack gode gud för det.:bow: )

Att sätta henne har jag jobbat ganska mycket på, problemet är väl framförallt att hon är så medveten om när jag är i närheten och inte.
Samt att hararna bara dyker upp när hon är lös, jag svarar i miobilen samt det regnar och blåser småspik. Murphy, anyone?

Eftersom din hund har lärt sig att det är kul att jaga så måste du ta detta på allvar. Släng telefon åt helvittis och ägna dig åt hunden, vilket väder det än är så ska du vara helt koncentrerad på hunden, annars så skit i det.

Du måste se till att rigga situationer där du garanterat har övertaget. Gör en harmaskin och skaffa en medhjälpare. En harmaskin är en spole med fiskelina som du sätter på en batteridriven borrmaskin. Dra ut linan och sätt fast en lämplig trasa som attrapp. Låt medhjälparen köra in "haren" en bit framför hunden, och du tar hand om hunden och ömkar den otroligt mycket och spring därifrån, ta den gärna i famnen för att "rädda den". Låt aldrig hunden få ta eller lukta på trasan. Ha hunden i lina eller koppel så du har absolut full kontroll. Gör om träningen på nya ställen och olika avstånd, och det ska alltid vara lika farligt och du ska vara fruktansvärt rädd. Ser du en riktig hare så gå fram och så snart haren springer upp så ska du vara lika rädd och ömka hunden.

Gör det otäckt för hunden så kan hunden nog ge sig efter ett tag, och om hunden visar eller rapporterar hare så ska hunden få en riktig jackpot (godis), men i första läget ska det bara vara fruktansvärt obehagligt och hemskt när något springer framför hunden.

Detta den metod som brukar fungera och som jag använder för att få mina hundar renrena, då använder jag ju inte harmaskinen utan riktiga "farliga" renar. Och jag börjar ju när valparna är små och då går det ju lättare förståss. Har kört många hundra mil under årens lopp för att hitta lämpliga träningsobjekt.
Har man en hund som redan jagat så kommer det att ta tid, det ska du vara beredd på.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Tack så mycket, jag ska börja med att hitta en medhjälpare:)

Jag tror att det skulle kunna funka på min hund, bara jag lyckas vara tillräckligt konsekvent i mitt beteende. Just eftersom hon innan har fått jaga, känns det som att man måste få henne att vilja sluta.

tack för svaret!:)
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Du måste se till att rigga situationer där du garanterat har övertaget. Gör en harmaskin och skaffa en medhjälpare. En harmaskin är en spole med fiskelina som du sätter på en batteridriven borrmaskin. Dra ut linan och sätt fast en lämplig trasa som attrapp. Låt medhjälparen köra in "haren" en bit framför hunden, och du tar hand om hunden och ömkar den otroligt mycket och spring därifrån, ta den gärna i famnen för att "rädda den". Låt aldrig hunden få ta eller lukta på trasan. Ha hunden i lina eller koppel så du har absolut full kontroll. Gör om träningen på nya ställen och olika avstånd, och det ska alltid vara lika farligt och du ska vara fruktansvärt rädd. Ser du en riktig hare så gå fram och så snart haren springer upp så ska du vara lika rädd och ömka hunden.

Gör det otäckt för hunden så kan hunden nog ge sig efter ett tag, och om hunden visar eller rapporterar hare så ska hunden få en riktig jackpot (godis), men i första läget ska det bara vara fruktansvärt obehagligt och hemskt när något springer framför hunden.

Detta den metod som brukar fungera och som jag använder för att få mina hundar renrena, då använder jag ju inte harmaskinen utan riktiga "farliga" renar. Och jag börjar ju när valparna är små och då går det ju lättare förståss. Har kört många hundra mil under årens lopp för att hitta lämpliga träningsobjekt.
Har man en hund som redan jagat så kommer det att ta tid, det ska du vara beredd på.

Fungerar "farligt farligt" metoden på en hund som redan sett att det inte är farligt? Jag har bara kört denna metod från valpstadiet så jag har ingen erfarenhet av att köra det på en hund som redan lagt sig till med "förföljande olaten", men jag har på nått vis fått för mig:angel: att den då redan upptäckt att det inte alls är farligt vilket gör att metoden då inte fungerar.......:confused:
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

jo visst kan man göra så att alla skyller på alla och låta allt vara som det är nu, eller så kan man ta tag i det och inse att det är ett problem. ändra på jaktproven om de premierar idioter t ex. för uppenbarligen är det något som har gått snett om folk måste elchocka sina hundar för att de ska lyda.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men det är ju också ett jäkla synsätt. det är förbjudet att knarka men folk gör det ju ändå, så varför inte legalisera hela skiten? kriminaliteten kring narkotikan hade minskat och alla hade varit glada. dödligheten hade ökat, men vad gör det? de har ju sig själva att skylla. *suck*
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Fungerar "farligt farligt" metoden på en hund som redan sett att det inte är farligt? Jag har bara kört denna metod från valpstadiet så jag har ingen erfarenhet av att köra det på en hund som redan lagt sig till med "förföljande olaten", men jag har på nått vis fått för mig:angel: att den då redan upptäckt att det inte alls är farligt vilket gör att metoden då inte fungerar.......:confused:


Jag kör också metoden från valp. Det gäller ju att alltid vara före hunden i utvecklingen. Det ska enligt storfräsarna även gå att lära om gamla hundar, men det är ju naturligtvis så mycket svårare. Det är hur som helst så att man på något sätt måste få hunden att förstå att det roligaste som finns är förbjudet.
De gamla alternativen är ju att springa upp hunden och när den till slut ger upp så får den spö och det är ju inte gångbart i den moderna hunddressyren.
Grundprincipen är ju att matte/husse alltid måste alltid kunna erbjuda någonting som är bättre än vad hunden håller på med.
Alltså måste man i detta fall göra jakten så oattraktiv som möjligt för att kunna vara mer intressant själv.

Men som alltid gäller den gamla tränarregeln:

För en hund behövs hundra ggr. för att den ska kunna en sak. För en hund är hundra gånger lika med en gång. Så det behövs hundra gånger hundra gånger för att hunden verkligen ska kunna ..
(10.000 ggr)

Tänk om alla insåg det innan de skaffade hund.
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Framförallt skulle jag aldrig kunna springa ifatt min hund...

Jag har ju fått henne att sluta stjäla mat genom att lära henne att det är "farligt". Samma sak med bilarna.
Kanske kan funka på kaninisarna också? Är ju helt klart värt att försöka.
Jag får nog inse att min blockering på kaninerna och hararna är jämförbar med den hunden har:D
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Ja tänk vad lätt allt blir om man tar rätt väg från början. Ok man får ändå lägga ner mycke tid, men betydligt mindre tid än med en hund som man ska ändra beteende på.........
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

men var har jag sagt att det är LÄTT?

Det enda jag skrivit(menat) är att det känns som om du inte riktigt ser skillnaden mellan att ha en hund viltren på 40m respektive 300m..............eller skillnaden mellan att ha en hund som är viltren och en som går att få stopp på genom kommando! För egentligen är det så att en viltren hund automatiskt struntar i/inte springer efter viltet.......måste man kommendera hunden så är den inte helt viltren!
 
Sv: Grrrr, jävla icke viltrena hundskrälle

Jo det kan jag hålla med om. Men anledningen till att hunden måste elas kan vara att den hamnat hos en ägare som kanske har skaffat en hund utöver dess kunskap. Om folk bara kan skaffa en hund efter deras förmåga hantera den så skulle allt vara frid och fröjd. För det är ju ändå en liten bråkdel av alla hundar som är så svåra att de till slut måste elas (el är ju inte direkt det första man tar till). Man kan ju inte bara avla fram hundar som passar den lite mer "gröna" jägaren. Det finns ju de som vill köra sportbil istf volvo :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp