grr, avreagerar mig på er i stället!

lady_vip

Trådstartare
Prommis med mina 3, möter en tant med nån tjock korsningshistoria. Går då till sidan och parkerar de 2 vuxna bredvid på min vänstra sida (lösa) och sitter ner med valpen nära framför.

Som vanligt tittar inte ens de stora på den mötande. När tanten passerar säger hon nåt i stil med "vilka söta hundar" och tycker då det är en god idé att släppa på kopplet och släppa fram sin leende hund till valpis!

Jag reagerar direkt med att ta upp valpen och de stora tycker att de kan ta hand om saken på sitt sätt och manar tillbaka den andra hunden.

Fräste till tanten att du kan ju inte bara släppa fram, de kunde ju blivit bitna! Och ja, sen gick jag.... har hittills aldrig varit med om någon som släpper fram trots att man går "ur spår", men nu får jag väl göra som alla andra, vända...

Sv: grr, avreagerar mig på er i stället!

Att ha valp lockar "fram" de allra sämsta hundmänniskorna tyvärr... Plötsligt är allt tillåtet tydligen. "För det är ju så nyttigt för valpen att träffa andra hundar."

Här har man lyckats göra ens hund rejält skraj vid hundmöten på grund av sådanna där hundägare...

Hade en lång tid när han var valp som han inte under några omständigheter fick komma fram till en hund (rehabtid) och då var ju såklart varenda hund man såg på promenaderna lös och ägaren hade noll koll, eller flexikoppel och "visst går det bra att de får hälsa!".

Då var det bara att fly och fräsa ifrån antingen på den andra hunden eller ägaren.

Våran redan signalernade och "vakta matte o husse!" valp fick ju såklart klart för sig att visst är hundar livsfarliga om vi måste fly! :devil:

Nuförtiden lyckas han själv allderles utmärkt styra undan de flesta såna försök genom att slänga sig ut i kopplet och låta livsfarlig :angel:.
(Klart vi jobbar på det, skvallrar, och då brukar folk bli lite ställda och släpper inte fram för vi ser ut att vara så upptagna, skönt!)

Tydligen... Fick sparka bort Fortune, hon är ju egentligen inte så vänligt inställd till främmande hundar... vilket ju egentligen kändes fel eftersom hon faktiskt från början försökte undvika situationen.

Men detta är väl den stora anledningen till att jag oftast promenerar kvällstid, puckona undviker nämligen att gå ut då.

Bästa knepet:
"Nej! Akta! Han smittar..!"

Folk och fä flyr i regel hals över huvud. ;)

Jag brukar också köra den varianten :D I detta fallet hade det nog inte hjälpt, detta var en sån där hjärndöd leende tant som rastade sin tjocka, enbart skrittande, äckliga hund... :devil:

Bästa knepet:
"Nej! Akta! Han smittar..!"

Folk och fä flyr i regel hals över huvud. ;)

:D
"min är hungrig och har inte ätit än" funkar också när man går med stor schäfer och möter ägare med liten trasselsudd.:D Då tar ägarna snabbt upp hunden under armen och pyser iväg med ett sådant här uttryck:eek::mad: haha.

Men har man då sagt nej flera gånger, eftersom ens egen sjuka hund inte
orkade med att träffa och busa med andra hundar och ägarna ändå släpper fram sin, ja då lär man ju dra till med nåt mer drastiskt. :p

YorkWann: Haha ja den är ju inte helt ovanlig tyvärr.

Senast ändrad:

Fnissar lite.
Jag har använt...vänta jag måste ta på honom munkorgen först. Funkar garanterat...:devil:
Jag har en stooor kolsvart schäferblandning så jag brukar inte ha problem med påhälsningar, MEN det händer...suck. Naturligtvis behövs ingen munkorg...han är menlöst snäll, men att fiska upp en halti ur fickan får de flesta att kasta sig iväg:devil:
Älskar att så många tror att haltin är en munkorg... vi låter det fortsätta så, eller hur.;)

Jag har passat mamsen hund i några dagar. Också en helt bedrövligt snäll hund, men han får ibland för sig att dra något hejdlöst i kopplet vilket gör väldigt ont i mina redan dåliga armar/ryggen . När han väl lyssnar går han trevligt och uppfostrat i lina. Hursom är vi ute och går (jag och schnauzern samt Ian min terrier) och promenaden i sig är supermysig. När vi kommer till ett övergångsställe börjar han plötsligt dra åt andra hållet och jag håller på att fara och flyga (han är urstark) och vänder mig om för att se vad som s tår på. Jo då kommer grannen med sin hund bakom oss, jahopp. Bara att ta sats och försöka dra med mig herr skägg ..det går knappt. Han sliter som ett jehu och jag med och upptäcker sedan att det beror på att kvinnan med hunden springer ifatt oss och hennes hund är ca 20 cm inpå bakhasorna på honom, varpå jag hasplar ur mig "Han är INTE snäll, jag vill INTE riskera något med att låta dem hälsa".."Jaha" säger hon då snopet.

Alltså kvinnan är jätterar, men jag blir vansinnig när folk gör sådana saker. Nu är herr skägg så in i norden snäll, men i just dessa sitatutiner väldigt ouppfostrad och SER man att någon står och kämpar och svettas med en 20 kgs hund för att komma FRÅN sitationen så går man väl förfan inte bara fram ändå? Tack för du underlättar ungefär? Jag har lärt mig att har man en hund med någolunda skräckinjagande utseende så verkar det vara det enda som funkar..att säga att de är otrevliga. Är man ärlig släpper de likt förbannat fram ändå och ska ta diskussionen, helt otroligt.

... SER man att någon står och kämpar och svettas med en 20 kgs hund för att komma FRÅN sitationen så går man väl förfan inte bara fram ändå? Tack för du underlättar ungefär?

Det där förbryllar mig något oerhört faktiskt, att människor som själva har hund inte tycks fatta det. Det är mer begripligt att människor som aldrig själva har haft hund stövlar fram och ska hälsa på hunden trots att man själv desperat försöker få den mer än exalterade hunden att bli mindre exalterad när den får syn på människor och andra hundar. Men folk som själva har hund? När man sedan säger till så brukar de ofta se väldigt förvånade ut. Mycket märkligt. :confused:

lite på samma tema...

jag har en jättesöt, liten lurvig hund som vaktar mig något fruktansvärt om folk kommer för nära, han är ändå inte modell pytte utan väger åtminstone 10 kg och låter större. Ändå händer det att små tanter ska klappa honom när han står på bakbenen och VRÅLAR och låter allmänt rabiessmittad samtidigt som jag försöker undanleda honom. Jag kan inte förstår vad som lockar i det läget? går vi bara förbi någon så traskar han numer bredvid mig och uppför sig men just om någon kommer för nära så blir han nojjig.

Man slutar aldrig förvånas...

sist va jag på veterinärstationen med min hanne (80 hög, 65kg) för han skulle avmaskas efter vi varit i danmark.. Där va en kvinna som promt tyckte våra hundar skulle hälsa o ja flyttade mig längre o längre bort o sa vid flera tillfällen att min hund ska inte hälsa på andra då ja tycker det är onödigt men hon lyssnade inte på ngt.

till sist sa ja att han skulle vacc mot rabies, då slutade hon :)

Jag har lärt mig att har man en hund med någolunda skräckinjagande utseende så verkar det vara det enda som funkar..att säga att de är otrevliga..

Men fy fan... jag förstår inte att folk inte kan se när en annan har problem. Jag går alltid undan lugnt och sansat om någon har en stökig hund. Dels vill jag inte riskera att det händer något (dom tappar sin hund eller liknande) och dels så känns det liksom snällast. Även om jag känner både människa och hund.

Jag har tack och lov inte träffat någon sådan "ska-alltid-hälsa-människa" på väldigt länge. Senast var hösten 2009 då jag gick med Narmo och en dåvarande promenadhund, Katten (rumänsk import, lite knepig men ack så kär när man känner henne:love:). Jag möter en kvinna med en liten mops, tror inte den var året ens... Jag tar båda hundarna på vänster sida så att jag kan avvärja mötande hund ifall det behövs så att ingen behöver gå hem med bara ett koppel. Tur var väl det för plötsligt hör jag "HEJ!" och så kommer det en liten mops :crazy:. Jag drar med hundarna (som iofs var rätt lugna) och traskar raskt vidare, hälsar naturligtvis tillbaka, men tänker då inte vänta på att något händer.

Folk är av någon anledning automatiskt väldigt osäkra på Coyote (Mallen). Med eller utan hund så tar de gärna en liten lov undan oss. Idag när vi gick nere på stan så tryckte sig folk mot väggarna där vi gick (hundarna gick "fot" genom stan). Bättre än att dom kastar sig över oss och ska hälsa, för det hade han INTE köpt för fem öre. Dom som däremot inte är rädda brukar stanna till, le och säga att det var en fin hund, ser ut som ett rådjur :D

:D
"min är hungrig och har inte ätit än" funkar också när man går med stor schäfer och möter ägare med liten trasselsudd.:D

"Titta Morgan! En mellanmålshund!", kan man också kasta ur sig. :devil:
Det funkar trots att Morgan bara väger 20 kg. Men folk brukar ändå inte vara särskilt sugna på att låta sina hundar träffa min lille staffe-gubbe ...

Det där var jag med om en gång... Var ute och tränade längs ett elljusspår. Det är väl nåt år sen och min hund var därmed inte alls helt lätt att hålla kontakt med runt andra hundar. (och därmed kopplad).
När vi möter en hund går jag ut lite ur spåret, sätter min och tanken är att han ska ha ögonkontakt med mig. Det var dock det sista han tänker på, bestämmer sig att vara sjukt besvärlig och börjar istället ägna sig åt att försöka krypa ur skinnet för att komma fram till den andra hunden. Han är ju inte svår att hålla men jag fick ju kämpa för att försöka ha nån kontakt med honom. Mycket tydligt ändå att vi höll på att träna.
Efter flera minuter tittar jag upp eftersom han aldrig slutar. Då står hund+ägare mindre än en meter ifrån oss, varpå ägaren kläcker ur sig "vill du inte att de ska hälsa?"
Eh nej, det var väl rätt tydligt...

Jag är lika förvånad varje gång! Min hund som tidigare älskade alla hundar har sedan jag flyttade till stan tagit fram en annan sida, bäst att alltid försvara sig speciellt mot tanter med golvmoppar!

Den värsta jag har varit med om var på en morgon promenad!

Hon tar ganska god tid på sig på morgontoaletten och medan hon sitter där kommer där fram en tant med en golvmopp och bara släpper fram hunden!

:eek::eek:jag såg ut såhär när jag fräser av mig: nä hon vill inte hälsa och speciellt inte när hon skiter!

Eller så har man grandis, då är de flesta inte heller så sugna :D

Men i alla fall, jäkligt trist med de hundmänniskor som beter sig så. Vad tänker de liksom med?

Det där var jag med om en gång... Var ute och tränade längs ett elljusspår. Det är väl nåt år sen och min hund var därmed inte alls helt lätt att hålla kontakt med runt andra hundar. (och därmed kopplad).
När vi möter en hund går jag ut lite ur spåret, sätter min och tanken är att han ska ha ögonkontakt med mig. Det var dock det sista han tänker på, bestämmer sig att vara sjukt besvärlig och börjar istället ägna sig åt att försöka krypa ur skinnet för att komma fram till den andra hunden. Han är ju inte svår att hålla men jag fick ju kämpa för att försöka ha nån kontakt med honom. Mycket tydligt ändå att vi höll på att träna.
Efter flera minuter tittar jag upp eftersom han aldrig slutar. Då står hund+ägare mindre än en meter ifrån oss, varpå ägaren kläcker ur sig "vill du inte att de ska hälsa?"
Eh nej, det var väl rätt tydligt...

AAAAH! Fy vad sånt gör ont i en!

KL Alltså folk fattar verkligen inte att om man har en hund som drar i kopplet/skäller/ylar/piper för att få komma fram till en annan hund att det är BELÖNING för hunden för sitt beteende att få hälsa. En hund som får dra och sen kommer fram kommer aldrig sluta dra. Det är som att vissa tycker det är kul på något sätt att förstöra ens träning! :mad:

Däremot vill jag verkligen ge en eloge till vissa hundägare man träffar här o där. Som ställer upp utan att säga något, ser att man tränar med sin egen buse och bara tar det lungt och hänger runt lite, på stort avstånd för att ge en träningstillfälle. :bow:
De kanske tränar själva, vad vet jag, men de är till stor hjälp!

Eller de som vill hälsa men frågar, släpper inte fram och accepterar att man vill lunga ner sin dåre innan han får komma fram för att busa lite. Såna hundägare är guldvärda, önskar det fanns fler! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka