Grovt sto - lite "lättare" föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
M

_malle__

Grovt sto - lite \"lättare\" föl?

Har lagt in en tråd tidigare om hingstval och fick lite tips. Men nu har jag pratat lite med en vet. som tyckte jag skulle välja en lite mindre lättare hingst eftersom stoet är stort och grovt.
Hon är 172cm e. Nactus -Curacao xx.
Fölet bör lämpa sig för dressyr och hoppning, och bli runt 168 cm hög.

Så, ni som har koll på sveriges hingstar, vilken skulle ni välja? Kanske någon "ny" som verkar lovande?

Re: Grovt sto - lite \"lättare\" föl?

Om du vill ha något litet och lätt så är ju Favoritas xx bara 159 cm!

Han tävlar själv hoppning på hög nivå. Har inte sett några avkommor eftersom han godkändes förra året. Kolla in www.droebakridsenter.no

Jag kommer inte in på sidan. Risken kanske finns att fölet blir lite väl litet om han bara är 159?

En liten hopphingst är ju Dirco Hästak, han är väl bara drygt 160cm och har trevlig stam. Hur har moderstammen förärvat sig? Har "alla" gett stora avkommor? Bara för att din är stor så betyder det ju inte att hon ger stort, det beror sig ju på hur det ser ut bakåt, men det antar jag att du redan visste ;) Lycka till med valet, jag är så avundsjuk! Jag börjar att längta efter att få bli "mamma"

Jag har hört att Magini gett små avkommor (förutom Briar då :)), men han har ju Utrillo till farfar och Nactus har redan utrillo i sig två gånger, så det blir kanske lite mycket. Artist har jag också hört ger rätt smått, men har har Utrillo i tredje ledet. Kanske lite bättre?

Hade du velat ha en ren dressyrhäst hade jag satsat på Hertug, hur han hoppar vet jag inte ärligt talat. På dressyrsidan är det klokt att använda trakhenerblod att förädla med eftersom de har bättre dressyrgångarter än fullbloden.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 474
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka