E

Eeiram

Hej!

Jag undrar om grovt hö på något sätt är dåligt/skadligt för hästen?

/Marie

Sv: Grovt hö

Om du menar grovt menar att det är förvuxet (övermoget) så är det inte skadligt men kan ha dåligt näringsinnehåll. Bra fiberkälla dock.

Om du med grovt menar rikt på exempelvi timotej så har du troligen ett smakligt och näringsrikt hö.

Förlåt, jag vad otydlig. Jag vet inte hur jag skall förklara, men jag menar att det är allmänt "grovt", d.v.s. inte sådär finstråigt eller "hackat".

Det hade 55 g smrp/kg foder och 8.2 MJ/kg foder, så det var väl inga fel på de värdena vad jag kan förstå(?)

Jag menar bara om det är skadligt för tarmarna/magen på hästen att äta lite "grövre strån" eller hur jag nu som sagt skall förklara det...?

/Marie

Jag menar bara om det är skadligt för tarmarna/magen på hästen att äta lite "grövre strån" eller hur jag nu som sagt skall förklara det...?

Nej, det är det inte.

Äldre hästar kan tycka att det är lite besvärligt att tugga, och därmed riskera att äta lite för lite av det.
Men en frisk häst med tänderna välbehållna bör inte ha problem av det.:)

Den typen av grovt hö du skriver om är bra för hästens naturliga slitage av tänderna, kanske du (hästen) inte behöver uppsöka tandläkaren lika ofta.

Det tar hästarna längre tid att tugga också. Det jobbiga är när det är alldelles för "tunt". Hästarna brukar älska det tunna höt men de äter upp det så fruktansvärt fort.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 590
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII