Nej jag tror inte attt du ljuger. Jag tror att du har en sned uppfattning om vad som är en lättfödd häst.Känns ju inte så himla meningsfullt att lägga tid och energi på att svara om du ändå tror att jag ljuger.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag tror inte attt du ljuger. Jag tror att du har en sned uppfattning om vad som är en lättfödd häst.Känns ju inte så himla meningsfullt att lägga tid och energi på att svara om du ändå tror att jag ljuger.
De kan utveckla aktiv ir för de får bli för tjocka med. Så det är en risk låta de bli för tjocka.
Och bara för protokollet kan även smala hästar vara ir och då fång av sin ir
Nej det har väl ingen påstått. Det jag påstår är att den fodergivan, för en stor andel av hästarna som lever i det här landet, medför fettma. Fettma är en stor riskfaktor för just fång. Det finna även andra välkända problem med fettma. Det du faktiskt gör när du propagerar för denna fodergiva som ett minimum är att du sätter hästägare i en situation där de måste välja mellan magsår eller övervikt. Risken att de blundar för övervikten som dina råd medför är då rätt stor. Jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att komma med sådana här utfodringspekpinnar i en tid då övervikten hos våra djur skjuter i höjden (och nej övervikten beror inte bara på kraftfoder).Såklart. Men att påstå att de får fång för att de äter 2 kg/ts...
Du kan ringa Köpenhamns universitet samt kan jag ordna ett nummer till Australien. Som jag skrev till den andra, jag har inte numret i huvudet.Nej det har väl ingen påstått. Det jag påstår är att den fodergivan, för en stor andel av hästarna som lever i det här landet, medför fettma. Fettma är en stor riskfaktor för just fång. Det finna även andra välkända problem med fettma. Det du faktiskt gör när du propagerar för denna fodergiva som ett minimum är att du sätter hästägare i en situation där de måste välja mellan magsår eller övervikt. Risken att de blundar för övervikten som dina råd medför är då rätt stor. Jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att komma med sådana här utfodringspekpinnar i en tid då övervikten hos våra djur skjuter i höjden (och nej övervikten beror inte bara på kraftfoder).
Jag väntar för övrigt fortfarande på källa på det där med minst 2 kg TS/100 kg kroppsvikt som någon bad om tidigare.
Såklart. Men att påstå att de får fång för att de äter 2 kg/ts...
Nej jag tror inte attt du ljuger. Jag tror att du har en sned uppfattning om vad som är en lättfödd häst.
Men stråmängden bör utgå ifrån hästens normala vikt, inte från överviktig. Därefter bör näringsintaget beräknas utifrån analysen av grovfoder.Ja alltså jag förstår att det inte är så bara. Blir lite förvånad när man sätter gränsen på 7kg till ponny, men det kanske helt enkelt inte finns mer att fodra av. Som sagt hö tar ytterligare plats och finns det säg tre d-ponnyer som alla lär ha tag i eget grovfoder utöver det som ingår så behövs större förvaringsutrymmen. Vad är maxgivan för storhästar? Där jag står ingår 14kg men då köper jag till 1-2 kg/dag, som tur är finns den möjligheten.
Ja i dagsläget får man vara glad över ev stråfoder. Men som en av dem som kan glädja sig, är jag beredd på att komplettering kommer att kosta.Men stråmängden bör utgå ifrån hästens normala vikt, inte från överviktig. Därefter bör näringsintaget beräknas utifrån analysen av grovfoder.
Det är bara så.Ja i dagsläget får man vara glad över ev stråfoder. Men som en av dem som kan glädja sig, är jag beredd på att komplettering kommer att kosta.
*klippte lite i ditt inlägg*Här har det nu regnat i ca 3 veckor
Jag står inackorderad med hästen, vi har så vi klarar oss till slutet April, och stallägaren skall ta en andraskörd som bör inbringa tillräckligt med balar för att vi skall klara oss tills nästa betessäsong. Men vi har fått kraftiga restriktioner, från fri tillgång så har vi fått uträknat hur många kilo vi får ta utifrån vikt på hästen. Min häst får äta 8kg hösilage om dagen, han brukar få 13 kilo . Nu går dem ute på gräs om dagarna, men det är inte mkt att äta i hagarna, dom är relativt små och han delar med en kompis.
Jag har fått tag på småbalar hö, för 6.50 kilot, men har ingen plats att förvara, kan ställa 2 åt gången i stallet och ha kanske 4-5 i mitt förråd. Så för att kunna ge åtminstone 2 extra kilo om dagen blir det ett hemskt åkande (ca 10 mil tur och retur) och kånkande. Är det ens värt? Kommer ändå troligtvis få komplettera med mer kraftfoder. Han får ca 1kg TS per 100kg på det han får från stallet. Kan tilläggas att han är fin i hullet idag, hyfsat lättfödd MEN superkänslig mage som ballar ur för minsta lilla och därtill fångkänningar för några år sedan, så måste vara noga med låg stärkelse i allt kraftfoder.
Kan också tillägga att han idag då som sagt går på gräs dagtid, och äter sina 8 kg redan nu, varav 2 ute och resten inne, har även börjat ge 2,5 dl melssfri lucernpellets om dagen, samt kanske 0,5 kg lågsocker müsli och mineraler.
Muslin äter han året runt i varierande mängd, och består till stor del av lucernhack, fibermix och lite majsflingor, innehåller även lite olja och rapskaka. Så jag anser inte att den är något problem och den har funkar väldigt bra med hans mage. Han är inte heller piggaste kusen om man säger så, så den extra energi han får den vägen behövs.Ställ in dig på att fodra mycket större mängder mellassfri lucern som komplement nu direkt och framöver . Lusern är grovfoder - inte kraftfoder.
Muslin hade jag skippat helt . Det är kraftfoder och innehåller mycket mer stärkelse.
Det borde vara tvärtom att du ger mer än några dl lusern, och tar bort halvkilo muslin.
Känner inte att behovet att öka så mycket på lucernen finns redan nu, utan när han går av gräs, då han gått på 9 kg hö i sommar och klarat sig fint med det lilla bete som finns i hagen. 1 kg hö mindre skall inte näringsmässigt behöva ersättas med så mycket mer lucern tänker jag, eller har jag helt fel? Rätta mig gärna isåfallStäll in dig på att fodra mycket större mängder mellassfri lucern som komplement nu direkt och framöver . Lusern är grovfoder - inte kraftfoder.
Muslin hade jag skippat helt . Det är kraftfoder och innehåller mycket mer stärkelse.
Det borde vara tvärtom att du ger mer än några dl lusern, och tar bort halvkilo muslin.