Muslin äter han året runt i varierande mängd, och består till stor del av lucernhack, fibermix och lite majsflingor, innehåller även lite olja och rapskaka. Så jag anser inte att den är något problem och den har funkar väldigt bra med hans mage. Han är inte heller piggaste kusen om man säger så, så den extra energi han får den vägen behövs.
Men såklart, mer lucern! Och så snart jag har analys så skall hag räkna på foderstaten. Jag vet att det extra höet jag kan köpa är så värt för hans psykiska välmående, men kan jag ge nåt annat istället för att ge sysselsättning?
Som sagt, är det fång du är orolig för i kombo med mindre grovfoder ni fått begränsat i er stallhyra, så satsa på mer grovfoder du köper till - melassfri lusern, och skippa större givor müsli som innehåller stärkelse, samt att innehållet i müsli med små mängder av diverse, är så små att de i sig knappast är avgörande alls. Köp hellre till linfrö separat då billigt och ge . Tex .
För ren sysselsättning så ge grenar i boxen att gnaga på, eller halm i höpåse. Tex.
Näringen i höt är ju en sak för sig . Vet du vad höet ni ska fodra med i begränsad maxgiva 8 kg/dag innehåller ?