Grovfodertråden 2012, November!

Vogue

Trådstartare
Kort beskrivning av hästen/ponnyn:

1. Hur mycket grovfoder äter era hästar?
2. HUR äter dom det? (i nät, på marken etc)
3. NÄR äter dom det? (fri tillgång, tider etc)

4. Hur SKULLE du vilja ha det om du fick ändra på något?

MIN:

Mecklenburgersto 5 år, galet med energi, har fått plocka bort all kraft och endast behålla tillskott + betfor efter ridning. Får morötter som krubbskrammel. Rids nästan varje dag, vila = promenad eller lätt pass på töm.

1. 20kg + 1kg i hagen (som snart blir 5kg i slowfeedingnät)
2. I slowfeedingnät + svaret ovanför.
3. Fri tillgång och 1kg kl 12 just nu.

5. Inget, när jag får nätet i hagen blir det perfekt!

Sv: Grovfodertråden 2012, November!

Jag vill att det ska bli vinter så hästarna börjar äta grovfoder öht :-/ Mattehjärtat är inte helt nöjd med att de ratar nästan allt grovfoder till fördel för gräset i mitten på november!

Fullblodssto 9 år, har vilat efter skadeperiod men ska strax sättar igång. Är svårfödd men just nu fin i hullet. Äter hippogrow alfa och 13 kg hösilage just nu.

1 13 kg hösilage fördelat på fyra fodringar/dag
2 lunch och middag serveras i foderlåda i hagen sen får hon insläpps Hö och natt Hö inne i boxen
3. Fyra fodringar om dagen men det är begränsad fri tillgång så hon har att äta dygnet runt
4 jag är nog ganska så nöjd med våra fidringsrutiner :)

Varmblodstravare, 19 år. Körs 3-4 dagar i veckan, vilar resten. Normalfödd, men kräver mer protein än tabellhästen.

1. 8 kg hö, ca 2 kg halm och 1,5 kg lusern.
2. På marken eller i traktordäck i hagen samt på golvet i boxen.
3. Hö kl 7, hö + lusern kl 19, hö kl 22-23. Fri tillgång på halm dygnet runt.

4. Om jag hade kunnat få hö med lägre energiinnehåll, så hade jag föredragit det framför halm, men det funkar så här också.

Halvblodsvalack 18 år. Mager just nu, behöver upp minst 30 kg till. Står skadad i sjukhage en tid tillbaka. Rids 1 tim skritt per dag.

1. 20-21 kg ensilage. Fri tillgång på halm inne. 0,6 kg Lucern
2. ur bal i hagen och löst inne i boxen.
3. En tuss till frukost innan kraften. Fri tillgång ute. Kvälls/natt ensilage vid 20: 9 kg.
4. inget. mkt nöjd med hur fodringarna är :-) skulel dock velat ha ett ensilage med mer protein i.

Varmblodstravarsto, 10 år, rids 4-5 dagar i veckan varav 1-2 är dressyrpass för instruktör. I normalhull med normala muskler och är normalfödd.

1. Fri tillgång på analyserat hösilage i hagen, 2-4 kg oanalyserat hö i boxen på natten (hon skulle gärna få äta mer om hon ville, men hon petar inte i sig mer än så).
2. Direkt från balen i hagen och löst på golvet i boxen.
3. Hästarna kommer in någonstans mellan 18-20 och går ut 6-8.
4. Jag är väldigt nöjd med hur vi har det!

fyraårig fjordvallack ,äter 9 kg hösilage (med bra protieinvärde),fördelat på fyra fodringar plus nån kaka halm o lite morötter.
Han äter ur småmaskigt nät på natten , ur foderlåda i hagen.
Går i stor hage där det alltid finns lite ätbart.
Är nöjd med detta.

Fyraårigt halvblod som rids 4-5 dagar i veckan (30-40 minuter per pass)

Han får fri tillgång som fylls på med runt 4 kg hösilage fem gånger om dagen. Då får han precis något mer än vad han äter upp, all mat på marken. Utöver det äter han några dl betfor, 0,6 kg Krafft Muslek (lågt protein i hösilaget) samt 2 dl müsli som prassel i krubban för att lura i min kräsna häst resten av kraftfodret ;)

Welsh sto, 16 år, 148 cm i mkh

1. Ingen aning
2. Ur rundbalar
3. Fri tillgång dygnet runt
4. Inget behöver ändras. Blir lite mkt spill tycker jag men det är inget jag behöver oroa mig för :p

Hej!

Arabsto, växlar mellan extremt lättfödd och tokigt svårfödd, blir hon fet är hon halvt omöjlig att få ner, när hon väl tappar tappar hon allt på en gång.. Får inte gå i lera pga hålvägg och står därför i sjukhage när det är så blött i hagarna. Skrittas/leds minimalt.

1. 6.5 kg silage, 3.5 kg halm (1 kg lucern).
2. 3 kg halm i dubbla 4-cm-maskade nät till kvällen, resten på marken/golvet.
3. fodras 4 ggr/dag, tiderna varierar lite men ca 7, 12, 17 och 20.

4. Jag skulle önska att jag kunde ge henne mycket mer grovfoder så hon slapp känna sig hungrig hela tiden.

/Lavinia

Litet islands sto 5år, dräktig ca 75 dygn. Rids väldigt lätt

Får 7 1/2 kg hösilage

Fodras 4gånger om dagen
Kl6 2kg i boxen
Kl 12 1kg i hagen på backen
Kl 16 1 1/5kg i boxen
Kl 21 3kg i boxen +mineraler, salt och 1dl kraft

Vill inte ändra något, hon trivs som det är nu, med väldigt fasta rutiner och noga uträknat foderstat.
Efter jul går hon ut med de andra avelsstona med lösdrift och fri tillgång. Är lite roligt eftersom det är den flocken hon växte upp med :) och hennes gamla mamma går kvar men nu som pensionär. Kommer bli super bra :)

En 9-årig islandsvalack som rids 4-5 ggr i veckan, kräver mer protein än tabellhästen men relativt normalfödd och en 23-årig överviktig islandsvalack med kronisk bronkit, extremt lättfödd och matfixerad som inte rids överhuvudtaget pga hälta.
Ridhästen: 8 kg analyserat hösilage, lite luzern för att blanda ut mineralerna i
Gamlingen: 6 kg analyserat hösilage (minimigivan för Ts), lite luzern för att blanda ut mineralerna i

Fodras inne i varsin box 3 gånger per dag, annars lösdrift.
Ridhästen: 2 kg kl. 6 och 13, 4 kg kl. 20
Gamlingen 1,5 kg kl. 6 och 12, 3 kg kl. 20 får alla sina mål i slowfeedingnät för annars är maten slut på en kvart.

Skulle önska att de kunde få mer grovfoder till natten och att de kunde äta ute i hagen så de slapp bli utfodrade så tidigt för att jag måste sova efter att de ätit färdigt kvällsmålet, men då äter den gamle upp den andres mat efter sitt eget eftersom han är så otroligt glupsk och snabb, måste alltid dela på dem vid utfodring för ridhästen äter dessutom extremt sakta, dessutom är gamlingen överviktig och tål inte halm så de kan inte ha det som tidsfördriv heller.

Fjord/islandkorsning, 17 år och överviktig. Går ca 5-7 ggr/vecka. Får mineraler, lite havre/betfor, linfröolja. Lösdrift.
New forest sto, 10 år. Något rund och under igångsättning. Tränas 5-7 dagar, samma foderstat. Lösdrift.

1. 6 kg ensilage, 2 kg halm. Lågt energi i ensilaget.
2. 2 givor på marken, en i hönät.
3. Morgon och kväll, hönäten brukar jag hänga ut när jag ridit så det varierar.

4. Fler hönät med mindre hål så det blir "fri tillgång" och de få kilo de får räcker så länge som möjligt och gärna ännu längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar