Grovfoderanalys på 8 olika vallar??

linnsan

Trådstartare
Hur gör jag det?
Hade ju tänkt ta en grovfoderanalys detta året men hyresvärden får in hö från åtta olika vallar.. Ska jag bara ta lite från några balar och hoppas på att jag får med lite av varje och hoppas på att de har liknande värden?
Eller ska jag göra som jag gjort innan, och fodra med lusern för att säkerställa lite? Hur hade ni gjort? Är ju mest orolig över mineralbalansen men de vallarna kan ju ha helt olika närningsinnehåll? eller har de liknande när de ligger i närheten av varandra?(antar att de inte ligger längre än ett par mil ifrån varandra)
Hur ska jag göra!?:S

Sv: Grovfoderanalys på 8 olika vallar??

När grovfoder kommer från olika vallar får man ta ett samlingsprov. Man tar lite tussar från de olika balarna.

Men blir det inte konstigt då? Jag menar om det på en vall har skyhöga värden och på nästa är jättedåliga värden.. Eller är det inte så stor skillnad när de ligger tillräckligt nära varandra? Hmm.. vet bara inte hur jag ska göra då jag undrar om de vet vilket hö som är från vilken vall. Risken är ju att om jag tar från några balar (småbalar) så är det bara ifrån en vall..

Det blir ett medelvärde. Bonden kanske har koll på vilka balar som kommer från resp vall ? Annars när jag köpt hö som kommer från lite olika lägder, så när höet väl är på plats, så har jag tagit lite här och där ur ganska många balar på ganska många olika ställen...bara för att vara säker. Helt rätt kanske det inte blir, men man får ju åtminstone något att gå efter.

Ok, det är stallet jag hyr hos som tar eget hö. Men det ska nog gå. ska ta ett par strån från lite olika balar;)

Om de gör markkarteringar på jordarna så ska det inte skilja så mycket, då balanserar man efter karteringen. Och kan man inte ta prover från strängarna innan balning på de olika vallarna så får man göra som Mynta2 skriver, ta ett samlingsprov.

Att det skulle skilja mellan skyhöga värden och jättedåliga värden är föga troligt. Är personen/erna aktiva bönder och tar foder till egna djur alt. är medvetna i sitt foderhanterande så jobbar man inte på det viset. Jämnhet med bra värden är ju det som man inriktar alla sina vallar på, vissa skillnader blir det ju till en viss del, vilket är ofrånkommligt, men de är ju i ovanstående fall försummbara i det stora hela.

Vi brukar c:a 190 ha. och vissa åkrar ligger i grannbyarna och skillnaderna finns men inte så att det stör, och då talar vi om foder till högproducerande mjölkkor. Marken har ju av naturliga skäl olika förutsättningar, något som vi med markkartering och övrig skötsel försöker att jämna ut så mycket som möjligt. Sedan kan man ju inte heller slå av allt samma dag vilket påverkar lite, men man tar ju vallarna i lämplig ordning utefter vallens förutsättningar och egenskaper.

Kicki :laugh:

Tack för ditt svar!

De har haft lite småuppfödning med ardennrar och halvblod men har nu bara 4 hästar kvar och tar eget hö till dem.. Men de har nog ungeför samma värden då på höet. Ska bli intressant å se vad det är för värden på höet!:)

Varsågod! :laugh: Hoppas att ni får ett bra foder!

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka