Nyfiken var du bor?
Svårt att se att det är hets när betet är slut, normala leverantören med gråten i halsen säger att jag har inget att leverera och svaret är nej jag har inget från varenda annan leverantör som tillfrågas.
Här är det för många några veckor - en månad bort som fodret är slut. Alltså helt slut. Inget bete. Inget hö. Inget hösilage. Ingen halm. Ingenstans att köpa hur mycket pengar du än är beredd att betala (ev då import från utlandet men svårt kontrollera kvalitet innan köp)
Jag är glad jag står i stallet jag står. De har precis fått in behovet. Men inte det extrema överskott som normalt säljs. Bla till grannstallet som strax står helt utan foder och behöver 80 - 90 ton.
Jag är helt beredd på att få fodra min konvalescent med halm och lucern om några veckor och fram tills man kan börja ge av vinterns foder...
Uschiamej, ja.
Jag hör ju till dem med tur: har fått ungefär 7-8 hA extra bete i år och har kunnat släppa nästan alla mina hästar jämfört med att normalt sett behöva fodra majoriteten året runt (min foderleverantör är också tacksam över det).
Eftersom betet i en av hagarna är "slut" så passar den hagen utmärkt för överviktiga lättfödda fjordingar som annars skulle ha fodrats för att jag skulle hålla nere vikten på dem.
De andra större beteshagarna har fortfarande mer bete än djuren i hagarna har behövt hittills så det räcker ett slag till.
Så märkligt nog har det dåliga betet för min del inneburit att jag kunnat släppa fler på bete nu sista dagarna än jag hade kunnat räkna med.
Dessutom hade jag trott att jag skulle kunna släppa dem som skulle på bete ungefär första juni, men kunde släppa dem i början/mitten av maj i stället, eftersom betet växte bra så tidigt på säsongen (innan det märktes att det var torrt).
Så om det inte kör ihop sig helt har jag nog foder från förra säsongen augusti ut. Hade räknat med att klara tom första veckan i juni...
Blir det ordentligt med regn framöver kan jag eventuellt klara mig på huvudsakligen bete tills mitten av oktober (men ett par-tre hästar kan tänkas behöva komma hem och få lite mer mat då). Jag har ju mest fjordingar och islandshästar och lättfödda kallblod.
Och producenten har fått in sin förstaskörd i mycket god ordning så det finns för mig att få leverans när jag behöver.
Dock är jag säker på att leverantören är glad ju längre jag kan vänta - för då räcker det bättre till andra kunder.