Det finns ju ett stort upprop på FB där man börjat dra i hur få hit stora mängder från Polen. Deras prisbild ligger under vår, så inkl. import och frakt spås priserna ligga i läge med våra.

Kan vara läge för de som känner oroa att förhöra sig där.

Edit: förfrågan rör sig om 1000 ton inledningsvis.

Nyfiken var du bor?

Svårt att se att det är hets när betet är slut, normala leverantören med gråten i halsen säger att jag har inget att leverera och svaret är nej jag har inget från varenda annan leverantör som tillfrågas.

Här är det för många några veckor - en månad bort som fodret är slut. Alltså helt slut. Inget bete. Inget hö. Inget hösilage. Ingen halm. Ingenstans att köpa hur mycket pengar du än är beredd att betala (ev då import från utlandet men svårt kontrollera kvalitet innan köp)

Jag är glad jag står i stallet jag står. De har precis fått in behovet. Men inte det extrema överskott som normalt säljs. Bla till grannstallet som strax står helt utan foder och behöver 80 - 90 ton.

Jag är helt beredd på att få fodra min konvalescent med halm och lucern om några veckor och fram tills man kan börja ge av vinterns foder...

Uschiamej, ja.

Jag hör ju till dem med tur: har fått ungefär 7-8 hA extra bete i år och har kunnat släppa nästan alla mina hästar jämfört med att normalt sett behöva fodra majoriteten året runt (min foderleverantör är också tacksam över det).
Eftersom betet i en av hagarna är "slut" så passar den hagen utmärkt för överviktiga lättfödda fjordingar som annars skulle ha fodrats för att jag skulle hålla nere vikten på dem.
De andra större beteshagarna har fortfarande mer bete än djuren i hagarna har behövt hittills så det räcker ett slag till.
Så märkligt nog har det dåliga betet för min del inneburit att jag kunnat släppa fler på bete nu sista dagarna än jag hade kunnat räkna med.
Dessutom hade jag trott att jag skulle kunna släppa dem som skulle på bete ungefär första juni, men kunde släppa dem i början/mitten av maj i stället, eftersom betet växte bra så tidigt på säsongen (innan det märktes att det var torrt).
Så om det inte kör ihop sig helt har jag nog foder från förra säsongen augusti ut. Hade räknat med att klara tom första veckan i juni...
Blir det ordentligt med regn framöver kan jag eventuellt klara mig på huvudsakligen bete tills mitten av oktober (men ett par-tre hästar kan tänkas behöva komma hem och få lite mer mat då). Jag har ju mest fjordingar och islandshästar och lättfödda kallblod.
Och producenten har fått in sin förstaskörd i mycket god ordning så det finns för mig att få leverans när jag behöver.
Dock är jag säker på att leverantören är glad ju längre jag kan vänta - för då räcker det bättre till andra kunder.

När jag läser den här tråden inser jag att jag haft tur, trots att jag är trogen kund hade jag kunnat stå utan inser jag. Fick bekräftat igår att jag kommer få mina två ton Hösilage som vanligt, och fick även hem 40 balar torrhö att komplettera med tills det är dags att börja med hösilaget. Har eksemhäst på Box året om, bor i Uppland där det varit väldigt torrt länge. Har idag hägnat in lite områden mellan hagar för att få lite bete.

Jag har köpt hö av samma bonde sedan 1994 med en stående beställning av samma mängd hö från år till år. Detta är första gången som han inte har haft något att sälja alls. Första skörden gav 30% av vad det brukar bli, andra skörden blir nästan obefintlig. Han har hittills fått boka slakt för halva sin besättning. Själv lutar det åt att jag får avliva en eller två av mina hästar.

Till fånghästen har jag haft samma leverantör i fem år, la årets beställning i augusti förra året. Inte heller där ser det ut att bli något i år och då producerar den leverantören enbart stora mängder foder och har inga egna djur. Efter att ha ringt ett tjugotal samtal har jag nu lyckats få ihop hö från tre olika ställen, som knappt kommer räcka till de två hästar jag verkligen vill behålla. Det blir torrt hö med helt fel värden för lättfödd fånghäst och häst med bronkit, men det är ju inget att göra åt. Dyrt blir det också med frakt från tre ställen.

De två andra stallen i byn köper sitt från Nederländerna respektive Polen.

De fyra stora beteshagar jag har, där betet många gånger räckt till november andra år är helt slut. Så hästarna där fodras med halm och lusern. Fånghästen har jag tack och lov småbalshösilge kvar i en månad till.

Det finns ju ett stort upprop på FB där man börjat dra i hur få hit stora mängder från Polen. Deras prisbild ligger under vår, så inkl. import och frakt spås priserna ligga i läge med våra.

Kan vara läge för de som känner oroa att förhöra sig där.

Edit: förfrågan rör sig om 1000 ton inledningsvis.

Jag gissar ju att i år handlar det om huruvida fodret är tjänligt, vägen etc är sekundärt. Och import kommer nog krävas. Men det är vansinnigt svårt ha koll på kvalitén och betalar man då i förskott så sitter man där. Så hoppas import går att organisera vettigt och seriöst

Jag gissar ju att i år handlar det om huruvida fodret är tjänligt, vägen etc är sekundärt. Och import kommer nog krävas. Men det är vansinnigt svårt ha koll på kvalitén och betalar man då i förskott så sitter man där. Så hoppas import går att organisera vettigt och seriöst

Som sagt, det uppropet går ut på att de behöver någon om kan förvara och samordna. Med tanke på läget som den här tråden beskriver bör det ju vara löst på ett kick, om situationen är så allvarlig för så många.

Som sagt, det uppropet går ut på att de behöver någon om kan förvara och samordna. Med tanke på läget som den här tråden beskriver bör det ju vara löst på ett kick, om situationen är så allvarlig för så många.

Fast så många kan inte förvara 1000 ton hö gissar jag. Där jag ser besväret med import, att man får gå ihop xxx personer och samköpa. Men ingen vet hur fodret ser ut förrän det sas är för sent.

Det samordnas ju import från Holland med. Där en person har kontakten och så får personer boka in sig (och betala för sin del plus frakt)

Nu har smhi.se utökad med 11,2 mm på lördag 7:e. Bönderna är också oroliga för sina djur. Seriöst, faktum är att det regnar jämnt i Sverige. Varför skulle det ha ändrat sig. Jag arbetar på min nervositet och avvaktar svensk andraskörd.

Lrf har en samlande sida.
https://www.lrf.se/politikochpaverkan/aganderatt-och-miljo/torka/

Lrf länkar till en handelsplats.
http://proteintipset.se/

Det står ensilage men en får väl fråga om kvalitet.

I Lund ska vi få 0,6 mm regn de närmsta 10 dagarna enligt SMHI. Det är nog inget kul för producenterna här nere alltså..

Jag har hittat en bit mark där jag inte vet vem som äger den. Storbonden här som vanligen har koll på allt vet inte heller. Hur tar jag reda på vems det är? Har aldrig sett att det slagits eller nånting och gissar att det kanske ligger i träda. Men läste på fejan att bönderna fått dispens i år att även slå trädorna.

I år är jag glad för att jag bor i norra norrland. Skördarna här är också mindre än normalt, men inte katastrof även om säkert fler kommer att få problem.

Jag har sån tur att min kompis äger en massa mark. En bonde slår all mark mot att han får ta det som inte jag och kompis behöver. Det tas bara en skörd då ängarna är ogödslade så det växer inte tillräckligt för två, både jag och kompis vill ha sen skörd då vi har lättfödda hästar. Alltså bara en skörd även bra år.

Bete har jag mer än vanligt, sommaren kom så tidigt att hästarna kunde leva på gräs flera veckor tidigare än normalt. Det kanske växer mindre än vanligt, men det är i så fall marginellt för det har jag inte märkt :)

Jag hoppas verkligen att jag någonsin slipper få problemet många verkar få i år! Vi får ju i och för sig ofta köpa halm från södra sverige, det är oftast för blött här uppe när halmen skördas. Den är ju dock inte nödvändig för liv, och det är ju ändå lättare att köpa inom sverige även om avståndet är längre än många av er har till tyskland och holland och länderna där i kring.

Tja, jag har panik, jag har knappt 3 veckor kvar på mitt foder, bonden drog in all leverans igår. Jag har ringt 30 leverantörer i Sverige, ingen har. Nu har jag kontaktat både Irland och Danmark. Ja jag har panik. Jag har fånghäst.
Tror det bli'r knapert här i dk med. Vi har inte heller fått regn i lång tid och de flesta betesmarker är helt gula nu. Jag är glad för att det var i år som jag släppte hästen på bete på en gammal mark hemma hos stallkompisens mamma med massor av gräs. Även det börjar bli sönderbrännt nu, vi har en minibig kvar i stallet så hoppas det kan gå där ett tag till så vi hinner få fått i mer. Har inte en fast leverantör men hoppas vi kan få tag på det vi behöver. Inte i närheten av en andraskörd hör ännu, där är ingen återväxt..

Vi körde neråt Skåne i söndags, det var väldigt torrt överallt. Men jag såg en del fält med gräs som inte var slagna och det såg inte ut att ha gått några djur där heller så jag funderade på om alla verkligen har nappat på det här med att man kan hugga fält som är i träda? Kan ju också vara så i och för sig att det är tänkt att det ska flytta djur dit ifrån ett annat bete.
Här i södra halland kom det bara ett par mm regn för ett par veckor sedan, annars inget på hela maj och juni.
Fälten här är gula, nästan vita. Ingen återväxt överhuvudtaget. Min pappa som är lantbrukare har möjlighet att vattna sina grödor så det gör han då han har ledningar som går över alla fält. Kanske dags även för grovfoderproducenter att bygga ut nätet så att de når ut att vattna? Det går ju förstås bara om det finns lämplig källa att ta vatten ifrån.

Höbonden jag köper av vattnar sina gräsfält. Och han kommer att kunna ta en andra skörd enbart på grund av det.

Fast så många kan inte förvara 1000 ton hö gissar jag. Där jag ser besväret med import, att man får gå ihop xxx personer och samköpa. Men ingen vet hur fodret ser ut förrän det sas är för sent.

Det samordnas ju import från Holland med. Där en person har kontakten och så får personer boka in sig (och betala för sin del plus frakt)

Det är ju därför samordnaren (Polen import) efterlyser folk som vill ta över som mellanhand och har förvaringsmöjligheter .
Att personer kommer och lossar sina beställda partier direkt från färjan finns ju liksom inte som hållbart upplägg, det är ju därför initiativtagaren efterlyser mellanhänder med möjlighet till förvaring.

Just det med vattna skulle ju kunna löst mycket i år. Men grundvattnet är ju lågt med. Men de som bor då det finns stora reserver borde kanske fundera på det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar