Är det möjligt att torka höet tillräckligt på ängen/vallen/fältet för att kunna bala småbalar torrhö direkt ute? Och sen ställa balarna på förvaring utan hjälp av fläktar. Tänker att det som ligger närmast marken blir blött av markfukten? Om vi förutsätter att vädret är normalt, inte på extremtorra fält. Sorry om frågan inte hör hit..

Är det möjligt att torka höet tillräckligt på ängen/vallen/fältet för att kunna bala småbalar torrhö direkt ute? Och sen ställa balarna på förvaring utan hjälp av fläktar. Tänker att det som ligger närmast marken blir blött av markfukten? Om vi förutsätter att vädret är normalt, inte på extremtorra fält. Sorry om frågan inte hör hit..
Självklart går det :) Nu köper jag rundbalar visserligen men så har vi gjort i en himla massa år. Jag får hem årsbehovet strax efter pressningen, låter balarna stå ute ett dygn för att de ska hinna eftersvettas (de kan annars ta eld på loftet) innan de hissas upp. Halm längs kanterna och ovanpå balarna. Ts-halten direkt när balarna kommer hem brukar ligga på 90%.

Nyfiken var du bor?

Svårt att se att det är hets när betet är slut, normala leverantören med gråten i halsen säger att jag har inget att leverera och svaret är nej jag har inget från varenda annan leverantör som tillfrågas.

Här är det för många några veckor - en månad bort som fodret är slut. Alltså helt slut. Inget bete. Inget hö. Inget hösilage. Ingen halm. Ingenstans att köpa hur mycket pengar du än är beredd att betala (ev då import från utlandet men svårt kontrollera kvalitet innan köp)

Jag är glad jag står i stallet jag står. De har precis fått in behovet. Men inte det extrema överskott som normalt säljs. Bla till grannstallet som strax står helt utan foder och behöver 80 - 90 ton.

Jag är helt beredd på att få fodra min konvalescent med halm och lucern om några veckor och fram tills man kan börja ge av vinterns foder...
Jag säger bara att sommaren är långt ifrån slut ännu och kommer regnet kommer det börja växa som sjutton. Många skriver att gräset är sönderbränt och tror att det inte kommer växa mer. Men det gör det, bara det får vatten. Det är inte "dött"
Med lite tur får de in skördar men lite senare.

Häromkring skördades det tidigare än vanligt och andra skörden är också inne. Även om det blev lite mindre än vanligt, men det kommer alldeles säkert bli en tredje skörd också. Vissa sommar får man in första skörden nu vid denna tiden.
Jag säger bara att sommaren är inte slut ännu

Fick meddelande idag att min bonde (Enköping) har hälften av vad han brukar få... Så jag blev erbjuden inplastat"hö" i storbal (alltså obehandlat men 80 % TS ungefär). Har ju bara en häst, brukar det funka eller dammar det för mkt eller möglar?

Jag säger bara att sommaren är långt ifrån slut ännu och kommer regnet kommer det börja växa som sjutton. Många skriver att gräset är sönderbränt och tror att det inte kommer växa mer. Men det gör det, bara det får vatten. Det är inte "dött"

Häromkring skördades det tidigare än vanligt och andra skörden är också inne. Även om det blev lite mindre än vanligt, men det kommer alldeles säkert bli en tredje skörd också. Vissa sommar får man in första skörden nu vid denna tiden.

Så är det. Men här är björkarna gula och idag har de börjat tappa sina löv. Jag sitter just nu i ett hav av gula björklöv på gräsmattan. Det lär inte komma nya i år. Så visst är det ett bekymmersamt år.

Så är det. Men här är björkarna gula och idag har de börjat tappa sina löv. Jag sitter just nu i ett hav av gula björklöv på gräsmattan. Det lär inte komma nya i år. Så visst är det ett bekymmersamt år.
Jag har också reagerat över det , att en hel del löv har fallit ner på gräsmattan. Det brukar de inte göra så här tidigt.

Fick meddelande idag att min bonde (Enköping) har hälften av vad han brukar få... Så jag blev erbjuden inplastat"hö" i storbal (alltså obehandlat men 80 % TS ungefär). Har ju bara en häst, brukar det funka eller dammar det för mkt eller möglar?

Lägg gräs med ts 80 % (lägre än torrhö, mer vatten) i en plastpåse och se hur det ser ut efter en tid (en vecka brukar räcka). Det är svaret på frågan i min värld. Jag har gjort experimentet själv.

Lägg gräs med ts 80 % (lägre än torrhö, mer vatten) i en plastpåse och se hur det ser ut efter en tid (en vecka brukar räcka). Det är svaret på frågan i min värld. Jag har gjort experimentet själv.
Tack, 300 kilo (som de här balarna är har jag för mig) äter inte ens min lilla gödgris på en vecka. Så då skulle det inte bli så bra för oss, och dumt att slänga om det är foderbrist..

Hittade ägaren till marken och det var redan slaget till vårt stall :) . Tveksamt om vi får ihop de 80 balar som vi teoretiskt skulle klara oss på om det inte prompt ska vara fri tillgång i andra stallet. Jag har iaf bokat 12 balar från annan leverantör så jag kommer med all sannolikhet klara mig. Men hade känts bättre om stallets hö faktiskt räckte.

Tredje skörd brukat bara sydligare delarna av landet få till ens bra år. Så att ni får det hos er kanske dämpar krisen där men man bör se nationellt om man ska diskutera saken.

Inte ens bönderna själva tror det kommer reda sig ”bara det kommer regn”

Men om man ska tro på bönder och producenter här så om inte regn kommer typ nyss så kommer det inte kunna räddas med andraskörd.

Så jag skulle som hästägare faktiskt heller ”panika” och jaga annat än sitta och ta det lugnt för det blir säkert en andraskörd. Alltså om man bodde här.

Att det ska bli en större andraskörd än normalt och att det ska bli ett bättre grovfoderproduktionsår än förra året ser jag som en utopi faktiskt. Och det var svårt nog för många förra året.

Så jag ser det faktiskt som ansvarsfullt att lyssna på de som producerat och kan och försöka hitta foder snarare än skjuta problemet framför sig om man nu står utan.

Kommer inte funka när det öppnas, även om det skulle hålla sig i balen. Tyvärr.

Tredje skörd brukat bara sydligare delarna av landet få till ens bra år. Så att ni får det hos er kanske dämpar krisen där men man bör se nationellt om man ska diskutera saken.

Inte ens bönderna själva tror det kommer reda sig ”bara det kommer regn”

Men om man ska tro på bönder och producenter här så om inte regn kommer typ nyss så kommer det inte kunna räddas med andraskörd.

Så jag skulle som hästägare faktiskt heller ”panika” och jaga annat än sitta och ta det lugnt för det blir säkert en andraskörd. Alltså om man bodde här.

Att det ska bli en större andraskörd än normalt och att det ska bli ett bättre grovfoderproduktionsår än förra året ser jag som en utopi faktiskt. Och det var svårt nog för många förra året.

Så jag ser det faktiskt som ansvarsfullt att lyssna på de som producerat och kan och försöka hitta foder snarare än skjuta problemet framför sig om man nu står utan.

Ja absolut finns anledning till oro om man inte vid detta laget säkrat upp sitt grovfoder .
Här har vi ofta haft en både andra och tredje skörd trots dåligt väder tidigare men som sagt - är man köpare av grovfoder från annan part och inte fått det säkrat nu i juli finns det all anledning att vara orolig. Otroligt sent allmänt att få besked i juli...

Stamkunder bör fått läget kommunicerat av leverantörerna också vid detta laget .

Pratade med en storbonde igår som hållit på länge, han sa "har man inte det på gården nu så är det läge att ha panik. Aldrig varit med om detta, hittar du något så kan vi samfrakta för jag har knappt någonting till mina kunder".

Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.
Problemet är väl att det inte finns ens till de etablerade kunderna. Mitt stall har köpt av samma leverantör i tjugo år, vi har en stående bokning. Men i år har de meddelat att de inte kan garantera att vi får det vi behöver, trots bokning långt i förväg och trots att vi är trogna och stora kunder.

Så ja, det är bekymmersamt. Även för dem som har etablerade foderleverantörer och har bokat lång tid i förväg.

• Gilla
Reactions: Ray
Vi körde in de sista småbalarna igår men kommer köpa fyra stora balar för säkerhetsskull. Mina hästar har sitt på det torra för längesen men har en inackordering som ska ha också.

Precis haft hovslagaren här och han hade fått in drygt en halv vagn på en åker där han vanligtvis får två vagnar på så det är tunt här i Värmland också.

Absolut är det bekymmer. Försöker bara hålla hoppet uppe och se lite längre fram, vi vet inte hur sensommar och hösten kommer se ut.
Som sagt, vissa sommar tar man in första skörden nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar