Idag är det pressat här, har det blivit 50 balar är det optimistiskt. Tror snarare runt 40 knappt. Det kommer stå 9 hästar på gården i vinter (de andra sju i ett annat stall än mitt). Förra året stod det 7 hästar totalt på gården och då gick det drygt 10 balar/månad eftersom de andra har fri tillgång. Redan när de pratades om hökris runt februari ifrågasatte jag den fria tillgången, men vi kan väl säga att de tycker att jag är dum och hästarna går fortfarande i detta nu på fri tillgång. Vi ska ha möte med stallägaren ikväll och jag kan bara HOPPAS att polletten trillat ner nu att det inte kommer att fungera med fri tillgång och de måste börja räkna foderstater.

Absolut är det bekymmer. Försöker bara hålla hoppet uppe och se lite längre fram, vi vet inte hur sensommar och hösten kommer se ut.
Som sagt, vissa sommar tar man in första skörden nu.
Det är problematisk i år, men jag håller med på mitt håll. Här brukar kunna tas både andra och tredje skördar. Den första tas runt midsommar, vilket inte var så jättelänge sen. Vi har lång återväxt, långt in på senhösten. Förstår att det blir kämpigare för dem som inte har det.
Själv funderar jag på om det finns (mer) mark jag kan hyra, som gör att hästarna kan klara sig längre utan att stödfodras.

Det är problematisk i år, men jag håller med på mitt håll. Här brukar kunna tas både andra och tredje skördar. Den första tas runt midsommar, vilket inte var så jättelänge sen. Vi har lång återväxt, långt in på senhösten. Förstår att det blir kämpigare för dem som inte har det.
Själv funderar jag på om det finns (mer) mark jag kan hyra, som gör att hästarna kan klara sig längre utan att stödfodras.

Här tas alltid tre skördar på det som körs till kor, själva kör vi två. Men när det inte regnar växer ju inget. Mjölkbönderna har inte ens kört andraskörd här än.

Idag är det pressat här, har det blivit 50 balar är det optimistiskt. Tror snarare runt 40 knappt. Det kommer stå 9 hästar på gården i vinter (de andra sju i ett annat stall än mitt). Förra året stod det 7 hästar totalt på gården och då gick det drygt 10 balar/månad eftersom de andra har fri tillgång. Redan när de pratades om hökris runt februari ifrågasatte jag den fria tillgången, men vi kan väl säga att de tycker att jag är dum och hästarna går fortfarande i detta nu på fri tillgång. Vi ska ha möte med stallägaren ikväll och jag kan bara HOPPAS att polletten trillat ner nu att det inte kommer att fungera med fri tillgång och de måste börja räkna foderstater.
Vår höbonde försöker fördela det han fått in så rättvist han kan mellan sina fasta kunder. Han sa att nu är det inte läge att ge sina hästar överflöd, nu handlar det om att få dem att överleva. Vi hade beställt 55 storbalar, vi kommer om vi har tur att få 30. Det som skulle vara en andra skörd blir nu gräsfröhalm och vi kommer att få fodra ett par kilo om dagen med det. Sen blir det att räkna och fylla ut med kraftfoder.(Skåne)

Det här är nog det värsta jag sett. "Min" bonde var här och slog min åker i förra veckan (bor strax utanför Faun). Det blev inte så många balar som det brukar bli och det är torrt så det dammar om åkern. Även om han inte tar någon andraskörd här så brukar gräset ändå ha kommit upp rejält mot hösten men i år lär det inte bli så.

Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.

Vi har köpt av samma bonde sen 2012, men vad hjälper det när inte bonden får in tillräckligt till sina egna djur ens?

Han skulle absolut tänka på oss, men sa att vi måste också ha en plan B. Han kunde inte säga något mer än att han måste vänta in den eventuella andraskörden. Nya kunder som ringt till honom har han sagt ifrån helt och hållet.

Jag har precis köpt vinterns foder. Köpte av hyresvärden i år igen, från samma fält som förra året. Köpte en extra bal i år. Kan vara bra att ha. Han gav ett väldigt bra pris, 1,5 kr/kg. Funderar på att köpa ytterligare en bal, bara utifall att betet tar slut tidigare än jag räknar med.

Är det möjligt att torka höet tillräckligt på ängen/vallen/fältet för att kunna bala småbalar torrhö direkt ute? Och sen ställa balarna på förvaring utan hjälp av fläktar. Tänker att det som ligger närmast marken blir blött av markfukten? Om vi förutsätter att vädret är normalt, inte på extremtorra fält. Sorry om frågan inte hör hit..
Vi brukar göra så .Ta storbal torrhö direkt på vallen men måste låta dom stå ute första natten så det får blåsa ur lite

En bonde vi känner som ärvt sin gård, mark och köttdjursproducering av sin far ett gäng decennier sedan berättade att de nu tar grovfoder på de flesta små gräsplättar som finns. Kommunen låter dem ta på vad de har. De trodde nog absolut de skulle klara sig på vad de har och får. Men kommer inte kunna sälja så mycket som de brukar, om ngt.
Det har aldrig skett förr under hans livstid att det blivit så kass skörd. Han trodde inte heller fadern hade upplevt det.
För honom gick det 7 ton av någon foderblandning per dag bara till deras tjuravdelning. Jag minns inte om det var bara det de fick eller om det också skulle till mer hösilage/ensilage. Det gav iaf mig lite perspektiv på hur mkt foder en köttproducent behöver. Jag minns inte helt men tror de hade mellan 200-300 tjurar där.
Deras hästfoder hade de säkrat med vad de tror kommer bli mkt bra värden på. Det blev betydligt mindre än normalt. Och de vet inte om det blir någon andra skörd på de markerna.
Han hade hört någon prata om att man skulle haft några miljoner att köpa hö för i Polen etc och sälja här. För att man skulle kunna tjäna så mkt på det.
Jag tror absolut en del kommer försöka kapitalisera på det här.

Jag är så glad att jag slipper bry mig om att skaffa foder i år, som inackorderad.

Vi har köpt av samma bonde sen 2012, men vad hjälper det när inte bonden får in tillräckligt till sina egna djur ens?

Han skulle absolut tänka på oss, men sa att vi måste också ha en plan B. Han kunde inte säga något mer än att han måste vänta in den eventuella andraskörden. Nya kunder som ringt till honom har han sagt ifrån helt och hållet.

Ja det är ju ett väldigt realistiskt tydligt svar från försäljaren .

Vi köpte in hö snabbt när vi insåg att vårt egna skulle bli en femtedel av normalskörden. Men nu inser man att hästarna kommer behöva stödfodras på betet om inte regnet kommer... Och då kommer inte det hö vi fått tag på räcka!

Grunnar på att stödfodra med havrehalm för det är rätt lättfödda hästar och halmen borde vara lättare att ersätta.
Inget roligt alls detta!

Just det med vattna skulle ju kunna löst mycket i år. Men grundvattnet är ju lågt med. Men de som bor då det finns stora reserver borde kanske fundera på det?

Min galoppslinga går runt en bevattningsdam. Den är så gott som helt slut nu. Vattnet i stallet tog slut igår första gången på alla år, brukar vara massor med vatten i den brunnen. Även ån nedanför stallet är superlåg. Har mycket svårt att se att det finns vatten att vattna grovfoderproduktion i Skåne åtm? Har btw ställt oss i kö hos ditt tips häromåret också 😅

Är mest orolig då jag har en hosthäst. Hoppas verkligen Katslösa kan lösa vår standardorder som vanligt men vi har inte köpt i så många år så gissar vi inte ligger superhögt på priolistan :(

Min galoppslinga går runt en bevattningsdam. Den är så gott som helt slut nu. Vattnet i stallet tog slut igår första gången på alla år, brukar vara massor med vatten i den brunnen. Även ån nedanför stallet är superlåg. Har mycket svårt att se att det finns vatten att vattna grovfoderproduktion i Skåne åtm? Har btw ställt oss i kö hos ditt tips häromåret också 😅

Är mest orolig då jag har en hosthäst. Hoppas verkligen Katslösa kan lösa vår standardorder som vanligt men vi har inte köpt i så många år så gissar vi inte ligger superhögt på priolistan :(
Jag har hört att Katslösa fått ca 40% mindre skörd, men det är som sagt bara något jag hört. Dom har tydligen semester fram till måndag, gissar på att dom får "det hett om öronen" när dom öppnar😁Vår anläggning köper av dom och vi har 40 hästar.....

Jag försöker vänja mig vid tanke på att jag kan bli hästlös i år, jag håller på bryta ihop av torkan. :cry:

Har nog aldrig varit med om att det finns 0 säljesannonser av hö/ensilage på hästnet för min region.
Bor i ett skånskt hästcentrum och rör mig mycket bland gårdarna.
Det gapar tomt hos många där det såhär års brukar stå tjockt med balar.
Vallarna är snustorra, de tar torrhö där det går, men vallarna växer inget alls.

Grannen tog nyss sitt fält där hen odlade föder till korna. Blandning av ärtor och havre, hen sa att det knappt lönade sig att starta maskinerna för det lilla som blev

Här är jag nästan lyrisk! 78 balar blev det idag!! Det ska dessutom slås på ett par lägdor till och eventuellt nån träda. Polletten att fri tillgång inte kommer vara rimligt verkar också ha trillat ner, även om jag inte känner mig så himla säker på det än.. Men jag känner mig ganska lugn i magen för egen del även om jag verkligen lider med alla som jag ser skriva i smärre panik på fejan om sin foderbrist.

Hädanefter ska jag aldrig mer klaga över att gräset växer dåligt när det bara handlar om några veckors torka :cautious: vi har tur att våra hagar har mycket träd och backar så det är inte så stora partier som är helt brända och att en ponny har varit utlånad till nu. Betet räcker nog tre-fyra veckor till men sen får jag gå med lien runt omkring gården. Vår höbonde lovade att det fanns hö till oss i vinter tack och lov men fy vad orolig jag har varit över detta.

Men jag funderae över stall med inackoderingar som inte får tag i hö. Kan det bli så att de säger upp de inhyrda med motiveringen att grovfoder saknas alternativt blir tillsagda att skaffa själv? Min syster ska ta med sin ponny när hon flyttar uppåt landet i september och har tingat en stallplats. Jag funderar på om hon kan bli av med stallplatsen om stallet har svårt att få tag i grovfoder.

Hädanefter ska jag aldrig mer klaga över att gräset växer dåligt när det bara handlar om några veckors torka :cautious: vi har tur att våra hagar har mycket träd och backar så det är inte så stora partier som är helt brända och att en ponny har varit utlånad till nu. Betet räcker nog tre-fyra veckor till men sen får jag gå med lien runt omkring gården. Vår höbonde lovade att det fanns hö till oss i vinter tack och lov men fy vad orolig jag har varit över detta.

Men jag funderae över stall med inackoderingar som inte får tag i hö. Kan det bli så att de säger upp de inhyrda med motiveringen att grovfoder saknas alternativt blir tillsagda att skaffa själv? Min syster ska ta med sin ponny när hon flyttar uppåt landet i september och har tingat en stallplats. Jag funderar på om hon kan bli av med stallplatsen om stallet har svårt att få tag i grovfoder.

Tyvärr händer det redan. Alltså att stall säger upp inackorderingar eller säger att de i vinter får skaffa foder själv (trots att det tidigare ingått). Så viss risk finns. Bästa är nog prata med stallet. Alla stall kommer ju inte göra det och alla stall kommer inte att ha problem med foder i vinter.

@Exotizc Jag har sett stallägare skriva rakt ut att de kommer säga upp om de inte får tag på hö. Det var den oron som fick mig att boka en backup så hästarna skulle klara sig om det skulle hända mig.

Jag har också panik. Sista balen jag fick av bonden häromdagen är så sjukt blöt så jag undrar om han är ärlig. Den har redan möglat lite. Står med fånghäst. Enda fodret jag har...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar