Nu har jag ingen häst sedan min gammelman gick bort 2012, men min kompis har.
Hen står i ett privatstall i Uppland (20+ hästar), där hösilaget ingår.
Nu har hens stallägare kallat till "krismöte" nu på måndag.
För de har inte fått så mkt på deras marker, och jagar efter mer hösilage.
De kommer inte att ta in fler hyresgäster detta år. Och antagligen dra ner på "fri mängd).

Jag är ledsen om jag var oklar. Jag menade apsolut inte att människor ska ringa Kastlösa och vara otrevliga, hett om öronen var ett uttryck över hur många telefonsamtal dom kommer att få! Jag är helt övertygad om att dom kommet att göra allt för att fördela det dom har mellan sina kunder.

Jag personligen förstod att det var det du/mfl. menade 👍

Ok, hur går det med kastlösa?

Seriöst @Targa mfl som ska göra det "hett om öronen" för leverantören, jag har några frågor till er.... Hjälper det någon? Varför tror ni inte att er pålitlige höleverantör gör sitt absolut bästa.

Ok ni har förmodligen råkat ut för ett avtalsbrott men nu är det väl mest till att avvakta svenska andraskördarna för oss som är mindre djurägare.
Fånig kommentar!

Fast nej. "få det hett om öronen" betyder att någon gjort fel så nu ska man ge igen. Det är betydelsen av uttrycket, att ge någon problem i negativ bemärkelse. Så det är väl inte konstigt att det är så man tolkar kommentaren.

Det stämmer att det är grundbetydelsen i sak, men läser man helheten så tror jag många ändå förstod vad som avsågs, och oavsett nu så har ju vederbörande även responderat och bekräftat hur den menade så då känns det lite överkurs att vidare trampa runt på exakt betydelse av uttrycket i grunden osv.

Fast nej. "få det hett om öronen" betyder att någon gjort fel så nu ska man ge igen. Det är betydelsen av uttrycket, att ge någon problem i negativ bemärkelse. Så det är väl inte konstigt att det är så man tolkar kommentaren.
Inte om man sätter det inom citationstecken - då tolkar jag det som skämtsamt :). Jag har alltså tänkt ringa leverantören i nästa vecka, och eftersom leverantören har haft semester, så lär det vara fler än jag som ringer. Jag har mycket stort förtroende för leverantören, och vet att de gör vad de kan för sina stamkunder. Men jag vill ju gärna veta mycket de kan leverera i år.

Det stämmer att det är grundbetydelsen men läser man helheten så tror jag många ändå förstod vad som avsågs och oavsett nu så har ju vederbörande även responderat och bekräftat hur den menade så då känns det lite överkurs att vidare trampa runt på exakt betydelse av uttrycket i grunden osv.

Det är ju helt ok om man själv missförstått vad uttrycket betyder och förklarar vad man faktiskt menade. Men att säga att folk är tramsiga för att dom läser ett inlägg utifrån den faktiskta betydelsen av ett uttryck är märkligt minst sagt. Jag läste också det utifrån vad "få det hett om öronen" betyder och hurvida man gör det har väl mest med hur mycket man använt det uttrycket.

@Hazel ja oavsett si eller så osv, så var min poäng med infliken att det kanske räcker och inte behövs div flera poster om vem som menade/skrev x eller y .

Det är ju helt ok om man själv missförstått vad uttrycket betyder och förklarar vad man faktiskt menade. Men att säga att folk är tramsiga för att dom läser ett inlägg utifrån den faktiskta betydelsen av ett uttryck är märkligt minst sagt. Jag läste också det utifrån vad "få det hett om öronen" betyder och hurvida man gör det har väl mest med hur mycket man använt det uttrycket.
Fast lägg av nu. @Targa vet uppenbarligen mycket väl vad uttrycket betyder så varför komma med den spydiga kommentaren? Tycker du forumet blir trevligare av att man trycker till folk för att man själv råkar missuppfatta ett skämt. Detta efter att de förklarat att det de skrev var skämtsamt och skämtet inte drabbar någon på något dåligt sätt?
/Shaggy som plötsligt belv väldigt irriterad

Hittade en annons på Blocket där de säljer mögligt hö som de själva inte vågar fodra med ... Helt sjukt vad folk försöker ta betalt för skit som inte ens skulle komma i närheten av djur! :rage:

Hittade en annons på Blocket där de säljer mögligt hö som de själva inte vågar fodra med ... Helt sjukt vad folk försöker ta betalt för skit som inte ens skulle komma i närheten av djur! :rage:
det är ju tyvärr så, att alla försöker sko sig på desperata människor
Jag såg ett inlägg som delades på facebook, där någon erbjudit balar för ett lågt "normalpris", inkl både moms och frakt. Personen som erbjöd detta krävde hälften betalt i förskott. Hen "kunde dock bara kommunicera via sms för hen var döv". Och hen hade ett oregistrerat telefonabonnemang och "saknade efternamn"....

Personligen är jag nöjd att ha både plan B och C, där vi jobbar med plan B just nu. Dvs, vi försöker ta hand om allt gräs vi kan hitta och skördar eget hö för allra första gången. Slår med slåtterbalk (en sån man går med, modell "grovgräsklippare"), ber grannen vända det och sen kör vi in det med de hästkrafter vi har på gården...
20180706_220014.webp

Plan C har jag tagit upp i en tråd under hästmänniska - vi kommer hamla och samla löv till foder senare i sommar, om det fortfarande inte verkar bli någon mer vallskörd hos mina lokala grovfoderleverantörer.

Jag ringde min bonde idag och han har balar till mig. Han har dock höjt 100kr. Men då kör han ut till mig typ en timme efter jag ringer och tar nu sammanlagt 400kr för hösilage med toppenkvalitet, så det är inget att diskutera.

I norra Sverige (Västerbotten) har många fått in 40-60% av förstaskörden. Men efter det har vi haft helt okej väder med ordentliga regnväder och jag antar att andraskörden kommer bli normal. Så jag tror att det kommer vara rätt lugnt här. Jag vet bönder som redan har börjat sälja söderut. Så tips: sök foder upp i landet, här kan det finnas lite att få tag på.

Kanse värt att testa detta vid låg tillgång på hö

Den där idén blev jag jättesugen på!
Jag har ju bara 1,5 häst nu och får jag 5 kilo foder från 1 kilo korn så sänker jag ju mina kostnader och hästen får bättre foder.

Jag ska nog sätta upp något här i vardagsrummet och se om jag får det att fungera. Lampor o grejjer har jag ju redan!

Nu står hela vinterns grovfoder i ladan! Puh, känns så bra. En sak mindre att fundera på. undrar om det blir nån halm i år? Förra året fick jag ingen, men det gick bra ändå. Jag fodrar med halm, bra sysselsättning under natten för lättfödd ponny. Hade tänkt dryga ut höet i år, men vette sjutton om det går att få tag på bra halm. Och ladan är full så jag vet inte var jag ska förvara den om jag hittar någon.. Nåja, det ger sig.

Nu har jag köpt små lådor i plast på IKEA, korn verkar vara svårare, så det får vänta tills på måndag. Blir spännande att se vad hästen säger om den maten 😜

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar