Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag går in på smhi och skriver min ort så syns inte en regndroppe de närmaste 10 dagarna. Hoppas det är fel. Bor just i södra halland och allt är sönderbränt här som inte vattnas med maskin.Nu ska det ju komma in ett rejält oväder i Värmland och som sedan ska dra vidare ner till västkusten så förhoppningsvis kommer Halland att få så de klarar sig fodermässigt.
Här i skåne är det fullskalig panik.Det vet jag inte.. känner inte dom Den värsta paniken verkar vara i södra Halland. Här hör man inte så mkt om bristen. Den vi köper av höjde 30 öre /kg nu!
Var hittar man bra en lie? Har du något tips?
Jag skulle önska att vi fick en vecka ihållande regn, men jag är glad att det regnar på andra håll så kanske trycket minskar lite i övrigt.Här på västkusten vräker det ner regn just nu!!
ja, de har ju just tagit in andra skörden här och nu massa regn så kommer det växa som sjutton så blir säkert en tredje skörd också nu. Det hjälper ju om det finns hö någonstans i landet iallafallJag skulle önska att vi fick en vecka ihållande regn, men jag är glad att det regnar på andra håll så kanske trycket minskar lite i övrigt.
Höj nivån, kör du par så behöver inte hästen vara dedikerad draghäst. Bra idé jag var just i ladan och grävde på något slåtteraktig. Ser illa ut dock. Jag har halm så jag arbetar på min nervositetsnivå inför andraskörd av Hö/ hösilage. Min största oro att köpa random hösilage är eventuell klöver. Kanske överdrivet men...Jag verkar som tur är ha hösilage så jag klarar hästarna utan problem. Min vanliga leverantör har bara ett fåtal egna hästar och säljer det mesta vilket gör att jag som stamkund får det jag behöver. Min vanliga höleverantör verkar dock knappt fått in till sina egna hästar. Men min hyresvärds föräldrar tar hö och dom verkar ha lyckats få till en andraskörd så ska jag kunna få köpa också. Med rådande väder så känns det som att det bara är att köpa på sig allt av bra kvalitet som går att få tag i. Blir det alldeles för mycket så känns det inte som några stora problem att sälja det vidare.
Dock så har jag på allvar börjat ta tag i projekt inkörning med unghästen och ska börja leta efter en hästdragen slåtterbalk. Vår manuella på landet har bestämt sig för att den är utarbetad och gått och dött så vore kul om det kunde göras med häst istället. En "ny" slåtterbalk måste ändå införskaffas och en hästdragen borde gå att använda efter fyrhjulingen tills hästen är ok med den.
Leker till och med lite med tanken att skaffa ett föl av bruksras någon gång i framtiden så att det senare går att sköta vår lilla hobbyodling/skogsbruk med hästkrafter.
Varför är du rädd för klöver?Min största oro att köpa random hösilage är eventuell klöver. Kanske överdrivet men...
Verkar vara stor skillnad mellan södra och norra Halland nu?Här kom inget regn, södra halland. Några mörka moln svepte förbi men de höll hårt i dropparna. Smhi säger inget regn de närmaste 10 dagarna.
Verkar vara stor skillnad mellan södra och norra Halland nu?