Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lördag 7:e .... Nu har regnet kommit tillbaka på SMhi.se. . Det var borta igårkväll men nu står det återigen 7,6 mm . Bara det regnar lite så ska det lösa sig med andraskörden. På östkusten och norrut verkar de ha fått lite regn?
Nu, lite regndans som morgonuppvärming. Det är bara att ha nerverna i styr fast det är svårt för det är djur.
Instämmer till fullo! Vi har köpt hela vår årsförbrukning från samma bonde i 10 år, men i år räcker det endast till hans egna djur - vi får INGET så dålig har skörden varit.Fast i år lär det inte hjälpa att ha en stadigvarande kontakt, finns det inget så finns det inget.
Absolut håller jag med om att det är extremår, men jag kan inte se att det var någon som beskylldes vara klantig.
Enda sättet att påverka på riktigt är i princip att ta eget grovfoder.
Ja jag såg också det, man importerar hö från Holland. Efter att ha bott och haft stall och hästar där i 5 år så skulle jag aldrig i livet köpa hö importerat från Holland.
De vet inte/bryr sig inte om hygienisk kvalité och deras hö är katastrofdåligt rätt igenom.
De som är seriösa säger själva att 90% av höet i Holland är dåligt, alltså så dåligt att det inte går att fodra hästar med.
De större leverantörerna av foder där importerar från Tyskland och Frankrike och säljer inget hö från Holland alls själva.
Snålheten bedrar visheten stämmer väldigt mycket där då man snålar på plasten 5-7 lager plast och det håller inte tätt. Torrhö är ännu värre då det inte förvaras torrt och rent. Inget fel på själva höet dock
Men holländarna är väl skitglada att någon äntligen köper deras hö
Tja, jag har panik, jag har knappt 3 veckor kvar på mitt foder, bonden drog in all leverans igår. Jag har ringt 30 leverantörer i Sverige, ingen har. Nu har jag kontaktat både Irland och Danmark. Ja jag har panik. Jag har fånghäst.Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.
Här har det kommit 10 mm sen sista april Så det vete tusan hur detta ska gå för det är minimalt med regn i sikte just nuJa att döma av vår förstaskörd då så borde vi haft minst dubbel areal eller - om det inte blir nån andraskörd alls - kanske tredubbel. För säkerhets skull? Det hjälper ju inte att skörda eget foder när det kommit 24 mm sen 3 maj och solen gassar varje dag i 30 plusgrader.
Jag har gjort som vanligt: tingat hela årsbehovet i mycket god tid.
I år var det i början av april som jag tingade.
Härom dagen ringde jag för att dubbelkolla så jag inte behöver vara orolig för att få "min" mängd. Det behövde jag inte.
Så det där urtrista och eventuellt präktiga svaret: var ute i god tid med din beställning, och kolla upp om din vanliga leverantör kan leverera tillräcklig mängd. Kolla det i tid. Kan leverantören inte, så är det dags att söka redan nu.
Det hjälpte ju inte i år. De som haft stående bokning alla år har nu fått besked att nej de får inget. Nada. Och det är ju svaret man garanterat får nu när man försöker.
Så i år gick inte att skydda sig med mindre än att ha köpt dubbla årsbehovet förra året. Vilket också var ett dåligt år.
Vi talar stall som i 20 år köpt 250 storbal per säsong, troget och betalt i tid. Som nu får besked att de kan få 0 balar av sin leverantör. (Som i sin tur får ett enormt inkomstbortfall).
Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.
Nej, det är inte så enkelt för alla.
I mitt fall köper jag från en ren foderproducent som alltså inte har egna djur med foder-behov.
Det innebär att det inte blir noll och inget, utan "bara" mindre än vanliga år till försäljning.
Jag ligger i storleksordningen 200 storbal per år som jag köper. I år kommer priset att stiga, oklart dock med hur mycket.
Jag är en av de större kunderna om än inte störst, förstås.
Jo fast ofta har ju de en trogen kundkrets som åtminstone här är större än det lilla man fick in. Dvs även trogna kunder som köpet av ”rena” producenter utan djur sitter i skiten här. Eftersom de inte fick in tillräckligt ens för stamkundernas behov. Jäkligt olyckligt (oavsett storlek)
Hade min stallägare bara sålt hade han ändå i år inte kunnat erbjuda största stamkunden hela behovet. Eftersom hen fick in mindre än halva skörden jmf med normalt.
Dock så de som inte är stamkunder, de sitter riktigt i skiten i år