Tycker redan det börjat märkas på annonssidorna att folk rensar ut till vintern. Jag har bara en kanin att förse med hö men har tänkt bunkra upp inför vintern jag med, det lär ju inte vara den bästa kvalitén hö som går till smådjur.

Jag pratade med min leverantör igår och fick så lugnande svar han kan ge. Mitt foder är det enda han bokat in på andraskörden och han tar inte emot fler bokningar innan balarna är inne. Givetvis kan han inte lova något för vi vet ju inte om det blir någon andraskörd alls men han såg det som osannolikt att han inte skulle kunna få in foder till 2 hästar på de arealer han har.

Jag beställer inte från år till år. Jag har en stående beställning sedan +10 år och hör av mig i april-maj för att bekräfta/kolla av. Jag brukar vanligtvis få hem årsbehovet av hö i början av juli direkt från vallen. I år kom det en månad tidigare eftersom gräset är så mycket tidigare. Min höproducent säljer vanligtvis mängder av hö och ensilage men skulle någon ringa nu ett vanligt år för att beställa så hade det med all sannolikhet varit kört. Då är allt uppbokat sedan länge men då är de också välkända för sin suveräna kvalité. Första året jag beställde gjorde jag det i november-december för att få köpa nästa sommar.
I år var det precis att jag fick mitt årsbehov och det var enbart för att jag är långvarig kund som kan ta hem årsbehovet direkt från vallen. De kommer inte att sälja mer och borde egentligen inte ens sålt till mig enligt de själva. Inga grannar häromkring säljer något i år så vad alla de som vanligtvis ringer och vill ha en transport med hö imorgon för att hö´t är slut utan att ha bokat innan, dvs. de som inte har någon framförhållning alls ska göra undrar jag verkligen. Många grannar har inte fått in ens sitt eget årsbehov så att sälja är ju då inget alternativ. Det ska väldigt mycket till om det inte ska bli katastrof i vinter.

Lördag 7:e .... Nu har regnet kommit tillbaka på SMhi.se. . Det var borta igårkväll men nu står det återigen 7,6 mm . Bara det regnar lite så ska det lösa sig med andraskörden. På östkusten och norrut verkar de ha fått lite regn?

Nu, lite regndans som morgonuppvärming. Det är bara att ha nerverna i styr fast det är svårt för det är djur.

Lördag 7:e .... Nu har regnet kommit tillbaka på SMhi.se. . Det var borta igårkväll men nu står det återigen 7,6 mm . Bara det regnar lite så ska det lösa sig med andraskörden. På östkusten och norrut verkar de ha fått lite regn?

Nu, lite regndans som morgonuppvärming. Det är bara att ha nerverna i styr fast det är svårt för det är djur.

Här spår yr lite regn natt till lördag och lördag förmiddag. Jag håller förstås tummarna, och håller tummarna för att det blir mer än de spått.
De tror på sammanlagt tio millimeter. Sedan torka igen närmsta veckan. Suck.

Jag håller också tummarna för regn men är rädd att det lilla, som beräknas komma i helgen, inte räcker så långt, att det mest bara dunstar bort :(

Vi fick in lite drygt hälften av vad vi brukar få på våra två stora åkrar. Har fått ta på tre mindre, gamla åkrar också för att klara oss. Kör in det sista idag. Har dock bokat tre stora balar av en kompis som säljer foder så är vi garderade med ca 1 ton till där.

Fast i år lär det inte hjälpa att ha en stadigvarande kontakt, finns det inget så finns det inget.
Instämmer till fullo! Vi har köpt hela vår årsförbrukning från samma bonde i 10 år, men i år räcker det endast till hans egna djur - vi får INGET så dålig har skörden varit.

Vi har verkligen jagat, kontaktat ett 15-tal leverantörer där de flesta inte har något att sälja, vissa väntar på vad andraskörden ska ge. Vi har fått tag på hö men det blir dyrt.

Absolut håller jag med om att det är extremår, men jag kan inte se att det var någon som beskylldes vara klantig.

Enda sättet att påverka på riktigt är i princip att ta eget grovfoder.

Ja att döma av vår förstaskörd då så borde vi haft minst dubbel areal eller - om det inte blir nån andraskörd alls - kanske tredubbel. För säkerhets skull? Det hjälper ju inte att skörda eget foder när det kommit 24 mm sen 3 maj och solen gassar varje dag i 30 plusgrader.

Ja jag såg också det, man importerar hö från Holland. Efter att ha bott och haft stall och hästar där i 5 år så skulle jag aldrig i livet köpa hö importerat från Holland.
De vet inte/bryr sig inte om hygienisk kvalité och deras hö är katastrofdåligt rätt igenom.
De som är seriösa säger själva att 90% av höet i Holland är dåligt, alltså så dåligt att det inte går att fodra hästar med.
De större leverantörerna av foder där importerar från Tyskland och Frankrike och säljer inget hö från Holland alls själva.
Snålheten bedrar visheten stämmer väldigt mycket där då man snålar på plasten 5-7 lager plast och det håller inte tätt. Torrhö är ännu värre då det inte förvaras torrt och rent. Inget fel på själva höet dock

Men holländarna är väl skitglada att någon äntligen köper deras hö :crazy:

Det låter ju inte något vidare. Men är det så kommer de ju förlora alla kunder.

Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.
Tja, jag har panik, jag har knappt 3 veckor kvar på mitt foder, bonden drog in all leverans igår. Jag har ringt 30 leverantörer i Sverige, ingen har. Nu har jag kontaktat både Irland och Danmark. Ja jag har panik. Jag har fånghäst.

Jag har inte panik, men är lite smått orolig fast höbonden tror att han har så vi kan få det vi ska ha. Får besked om ungefär en vecka :nailbiting:
Det dyker upp annonser då och då i mitt flöde på facebook, om nån som säljer. Tar max några minuter så är det sålt direkt :eek: Så nog verkar folk ha panik!
Jag hoppas bara att inte alla tänker "bäst att bunkra upp" och köper på sig mycket mer än de behöver, "för säkerhets skull". Och att alla lite solidariskt kan fodra smart, och inte med fri tillgång till hästar som blir tjocka och lämnar massa spill.
Men det är nog att hoppas för mycket.

Ja att döma av vår förstaskörd då så borde vi haft minst dubbel areal eller - om det inte blir nån andraskörd alls - kanske tredubbel. För säkerhets skull? Det hjälper ju inte att skörda eget foder när det kommit 24 mm sen 3 maj och solen gassar varje dag i 30 plusgrader.
Här har det kommit 10 mm sen sista april :( Så det vete tusan hur detta ska gå för det är minimalt med regn i sikte just nu :cry:

Jag har gjort som vanligt: tingat hela årsbehovet i mycket god tid.
I år var det i början av april som jag tingade.
Härom dagen ringde jag för att dubbelkolla så jag inte behöver vara orolig för att få "min" mängd. Det behövde jag inte.

Så det där urtrista och eventuellt präktiga svaret: var ute i god tid med din beställning, och kolla upp om din vanliga leverantör kan leverera tillräcklig mängd. Kolla det i tid. Kan leverantören inte, så är det dags att söka redan nu.

Det hjälpte ju inte i år. De som haft stående bokning alla år har nu fått besked att nej de får inget. Nada. Och det är ju svaret man garanterat får nu när man försöker.

Så i år gick inte att skydda sig med mindre än att ha köpt dubbla årsbehovet förra året. Vilket också var ett dåligt år.

Vi talar stall som i 20 år köpt 250 storbal per säsong, troget och betalt i tid. Som nu får besked att de kan få 0 balar av sin leverantör. (Som i sin tur får ett enormt inkomstbortfall).

Det hjälpte ju inte i år. De som haft stående bokning alla år har nu fått besked att nej de får inget. Nada. Och det är ju svaret man garanterat får nu när man försöker.

Så i år gick inte att skydda sig med mindre än att ha köpt dubbla årsbehovet förra året. Vilket också var ett dåligt år.

Vi talar stall som i 20 år köpt 250 storbal per säsong, troget och betalt i tid. Som nu får besked att de kan få 0 balar av sin leverantör. (Som i sin tur får ett enormt inkomstbortfall).

Nej, det är inte så enkelt för alla.

I mitt fall köper jag från en ren foderproducent som alltså inte har egna djur med foder-behov.
Det innebär att det inte blir noll och inget, utan "bara" mindre än vanliga år till försäljning.
Jag ligger i storleksordningen 200 storbal per år som jag köper. I år kommer priset att stiga, oklart dock med hur mycket.
Jag är en av de större kunderna om än inte störst, förstås.

Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.

Nyfiken var du bor?

Svårt att se att det är hets när betet är slut, normala leverantören med gråten i halsen säger att jag har inget att leverera och svaret är nej jag har inget från varenda annan leverantör som tillfrågas.

Här är det för många några veckor - en månad bort som fodret är slut. Alltså helt slut. Inget bete. Inget hö. Inget hösilage. Ingen halm. Ingenstans att köpa hur mycket pengar du än är beredd att betala (ev då import från utlandet men svårt kontrollera kvalitet innan köp)

Jag är glad jag står i stallet jag står. De har precis fått in behovet. Men inte det extrema överskott som normalt säljs. Bla till grannstallet som strax står helt utan foder och behöver 80 - 90 ton.

Jag är helt beredd på att få fodra min konvalescent med halm och lucern om några veckor och fram tills man kan börja ge av vinterns foder...

Nej, det är inte så enkelt för alla.

I mitt fall köper jag från en ren foderproducent som alltså inte har egna djur med foder-behov.
Det innebär att det inte blir noll och inget, utan "bara" mindre än vanliga år till försäljning.
Jag ligger i storleksordningen 200 storbal per år som jag köper. I år kommer priset att stiga, oklart dock med hur mycket.
Jag är en av de större kunderna om än inte störst, förstås.

Jo fast ofta har ju de en trogen kundkrets som åtminstone här är större än det lilla man fick in. Dvs även trogna kunder som köpet av ”rena” producenter utan djur sitter i skiten här. Eftersom de inte fick in tillräckligt ens för stamkundernas behov. Jäkligt olyckligt (oavsett storlek)

Hade min stallägare bara sålt hade han ändå i år inte kunnat erbjuda största stamkunden hela behovet. Eftersom hen fick in mindre än halva skörden jmf med normalt.

Dock så de som inte är stamkunder, de sitter riktigt i skiten i år :(

Jo fast ofta har ju de en trogen kundkrets som åtminstone här är större än det lilla man fick in. Dvs även trogna kunder som köpet av ”rena” producenter utan djur sitter i skiten här. Eftersom de inte fick in tillräckligt ens för stamkundernas behov. Jäkligt olyckligt (oavsett storlek)

Hade min stallägare bara sålt hade han ändå i år inte kunnat erbjuda största stamkunden hela behovet. Eftersom hen fick in mindre än halva skörden jmf med normalt.

Dock så de som inte är stamkunder, de sitter riktigt i skiten i år :(

Ja.
Tyvärr.

Valde att göra ett svar, för gilla ditt inlägg kan man ju liksom inte även om man håller med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar