Häromkring märker jag definitivt av oron. Bönder är stressade och köerna på slakterierna bara växer. Flera som tidigare sålt en hel del grovfoder verkar knappt få in det de behöver själva ens - har en oturen stt det gäller ens egen leverantör, så hjälper det väl knappast att en haft kontakt länge. Mitt flöde på fb är fullt av folk som jagar grovfoder (både till kommande höst/år men också nu). Många som planerat för att ha hästarna på bete i flera månader framåt behöver redan ha tag i annat grovfoder, betet räcker inte till. Ett par stycken har lagt upp om att de har lite att sälja (folk som lyckats slå lite extra och sedan insett att det inte finns plats för förvaring) och någon har bjudit in till att slå en vall som hen inte har nytta av - i övrigt letar folk bara. Flera som jag och bekanta till mig känner (runt om i landet), som har flertalet hästar, är beredda på att i värsta fall behöva avliva en eller ett par hästar om det går åt fanders helt - de har inte råd att hålla alla om de blir tvungna att fodra med grovfoder för en tia eller mer per kg (tex lucern) istället för hö under mer än en kort period. Jag förstår dem. Min tidigare erfarenhet är att halm som fungerar att fodra med inte är helt lätt att få tag i här omkring. Hoppas att en del har möjlighet (tid, träd, kunskap, utrymme) att hamla lite.
Min häst står i ett stall där grovfoder ingår i stallhyran så jag behöver inte leta hö själv, vilket är tur eftersom den bonde stallägaren numera köper av är den bonde som jag brukade köpa av när jag behövde köpa eget (samma stall men då var det hösilage som gällde - vilket inte funkade för min dåvarande hästs mage...). Jag har inte hört något om problem, förra året (eller ja, i höstas fram till nu) var det lugnt. Men jag är ändå inte helt lugn, utan lite på min vakt. Förra året satt jag lugnt i båten. Tillväxten på betet/i hagarna verkar vara väldigt liten - än så lägre är det ingen fara för våra hästar men om det inte växer i hagen så är ju frågan hur mycket det växer på vallen... Jag räknar med att behöva komplettera med både det ena och det andra, även om vi får hö hela året, ifall att värdena inte är vad de brukar vara. Men hellre det än att stå utan!