Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

fragansia

Trådstartare
Vad ska jag göra? Hösilageanalysen i stallet kom idag och att de var låga visste jag, men såå låga :eek:

7,5 MJ
13 smrp


Mineralvärdena har jag inte fått reda på än men det känns inte som det största problemet just nu... :crazy:

Vi ska kolla upp möjligheterna att att avbeställa lite hösilage och köpa in nytt med bättre värden istället, vi får se hur det blir men det hade ju varit det bästa...

Hjälp mig med lite olika förslag please!
Sto, strax under 500 kg men ska upp i vikt, mer hull och mera muskler önskvärt! Relativt svårfödd... Lätt träning 4-5 ggr/vecka

Äter just nu:
Fri tillgång på hösilage, äter minst 15 kg
1 kg hippo alfa
0,3 kg havre
0,44 kg vetekli
0,3 kg soja
+ ca 1 kg halm under natten

Det blir:
133 MJ
523 smrp
Kvot på 3,9 :crazy: :( och då har jag inte räknat på halmen...
Har stått på den här foderstaten i ca 4 veckor och har då lagt på sig mera hull och muskelmassa(hon var väldigt tunn innan)...

Förslag på hur jag ska styra upp det här!? *please*
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Absolut begränsa mängden hösilage!!!!!! Byt ut mot lusern i passande form. Jag har haft liknande värden och jösses vad dyrt det blev. Det hade blivit billigare att bränna höt och köpa nytt!

Jag gav det året minsta möjliga giva hö, många kilo lusern (kommer inte ihåg nu, det var några år sen), kli, Krafft Groov och soja.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Svårt att begränsa hösilage givan... Det måste bli till inne isf :crazy: då de som sagt har fri tillgång ute.

Hon får ca 6 kg hösilage till natten(äter upp allt och kan äta mer om hon får), hur mycket kan jag byta ut mot lusern utan att hon får för lite strå? Vill ju inte att hon ska börja äta mer av halmen :eek:

Hösilaget är torrt runt 60 ts (gissar)
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Men är du säker på att provet är rätt taget? Med tanke på att hon redan lagt på sig lite trots allt? Låter ju himla knasigt, men å andra sidan varnar "de" ju för högst skiftande hö i år. Lucernhack räknas som stråfoder.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Jag svarar då jag står i samma stall :crazy:

Hösilaget är nog rätt taget! Men det ska förmodligen tas om, men höborr, för att vara på den säkra sidan!
Med tankte på dom låga värden vi fick förra året, 7,5 mj och 30 srp, på samma åker men taget i juni så låter det inte alls orimligt i mina öron! Det här hösilaget vart taget i juli/augusti skiftet!

Min häst som är rund har man märkt att hon fallit ur, över ryggen, trots soja, alfa och vetekli! Säger bara att det är tur att man gett proteinfoder för att vara på den säkra sidan. Annars hade min häst sett ut som ett tak över ryggen!
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Analysen stämer nog trots allt...

Att hon lagt på sig ändå beror nog mest på att hon får mer av allt överhuvudtagen just nu, innan stod hon på ca 6 kg oanlyserat hö samt försvinnande lite 100 g havre och bete 9-19
+ att hon rids mera nu...
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Hej.
Kan ju säga att jag nästan hade ett likadant foder förra vintern till min unghäst, och det blev kanondyrt!!!!!

Han fick bara 5 kg hösilage, sen fick han:
3 kg hackad lucern
2,5 kg krafft groov
0,9 kg krafft protein

Så det blev väldigt lite grovfoder till en unghäst, men det bara för att han skulle orka äta upp det andra.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Du kan servera lucernet (hackad strå) i en spann tex, men man får inte i så himla mycket. 1 endaste kg tar ganska stor plats, så man får trycka till det ordentligt! Mitt föl får lucern bredvid i en spann och hon äter upp sitt 1 kg över natten.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Grattis!! :smirk:

Vi har ett liknade hö från en förstaskörd, med en kvot på 1,4. Jag grät nästan när jag räknade på den foderstaten, så mycket lucern, soja och Breed hade jag aldrig tänkt behöva stoppa i min häst. Havre och betfor var inte ens att fundera på...

Men vår stallägare fick in en sista skörd med silage med kanonvärden, så då kan hon äta både av det och det dåliga höet om jag kompletterar med lite lucern (vill allra helst ge hö...) Det går t.o.m. att ge betfor! :banana:

Så försök att få tag i nåt parti med bra värden som ni åtminstone kan komplettera detta hö med. Det borde bli billigare än att köpa till en massa tillskott. Plus att hästarna kan få äta mer av stråfodret.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Fick analysen på hösilaget igår...förstaskörd det med...kvot på 7,1. Känns verkligen lyxigt när jag läser om era urdåliga värden. Hoppas ni får tag på bättre att byta mot eller komplettera med.
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Ehm, tack :smirk: :cry:

Hoppas att vi kan hitta nåt annat att fodra med inne iaf...
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

LalalalaBingo *håller för öronen*

Till att börja med, vad tror ni om det här?
12 kg hösilage
2 kg lusern
1 kg hippo alfa
0,48 kg soja
0,44 kg vetekli
0,3 kg krafft plus grön
1 kg halm

135 MJ
kvot på 6
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Har du räknat efter din hästs vikt och arbete (tycker att 135 MJ låter mycket?) så är det nog ok. :)

Men dyyyrt, förstås... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Just nu så gör det absolut inget om hon blir rund :smirk:
Hade dock gärna hållt mig runt 100 MJ...

Andra förslag mottages tacksamt...
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

"fri tillgång" har räknat på 15 kg, 135 MJ

1,3 kg krafft protein
0,5 kg soja

102 MJ

9 kg silage
2 kg lucernhack
0,4 kg krafft protein
0,4 kg soja

Mittemelllan, 116 MJ

12 kg silage
1,5 kg lucern
0,6 kg krafft protein
0,5 kg soja
 
Sv: Grovfoder med 1,7 i kvot *help*

Gräsfröhalm! Inte hösilage!:( :(
Betalar du för det?
Avbeställa? Enligt min åsikt är det bara att säga till att du inte vill ha mer, men jag vet ju inte läget i praktiken.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 871
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp