grovfoder i hyran

bambi82

Trådstartare
Vad betalar ni för grovfodret om ni har det inbakat i hyran och har ni då fri tillgång eller om ni har begränsat hur mycket ingår? Skriv också ut om det är hö eller ensilage det handlar om.
 
Sv: grovfoder i hyran

Jag betalar 1500:- då ingår morgonfodring och utsläp, fri tillgång på halm och hö.
 
Sv: grovfoder i hyran

I min hyra på 3250 kr per månad ingår 10 kg ts ensilage, fyra balar spån, betfor samt in och utsläpp samt samtliga fodringar (måndag till fredag, helger kör vi kollektivt).
 
Sv: grovfoder i hyran

Hej!

Vi har fri tillgång på hösilage inbakat i hyran. Då får vi så mycket vi vill. Vi får även ta halm att äta av, men inte att ha som strö (kostar för mycket att slänga). Vill vi ha torrhö betalar vi/kg, men jag vet inte vad det kostar för jag har inte behövt hö.

Hyran är på 3000/månad och då ingår "allt" utom mockning. Vill man väga sitt hösilage får man göra det själv och min häst som inte fixar fri tillgång blir fodrad 4 ggr/dag.

/Lavinia
 
Sv: grovfoder i hyran

under de månaderna som hästarna inte går på sommarbete - juni-aug. ingår hösilage i boxhyran. Begränsningen är 15kg/box. det ingår även 1,5kg havre/kornkross & 5dl betfor.
 
Sv: grovfoder i hyran

1700:- i månaden. 14 kg/dag hösilage extra kostar per kg. 1 spånbal i veckan. Allt ingår förutom mockning.
Lösdriften kostar 1500:- i månaden, fritillgång.
 
Sv: grovfoder i hyran

Min inackordering betalar 1300:- för boxplats inkl hö/hösilage beroende på årstid.

/Camilla
 
Sv: grovfoder i hyran

Mina inackorderingar betalar 3000/mån inkl. moms, då ingår fri tillgång på hösilage (samt 4 säckar halmpellets/mån, in-och utsläpp, fodringar och viss tillsyn).

I min kostnadskalkyl landar hökostnaden runt 1350 kr/ häst o månad, återstår att se hur väl det stämmer då vi har nya hyresgäster iår, olika hästar käkar ju olika mycket. :)
 
Sv: grovfoder i hyran

Jag betalar 600 kr extra i månaden för en kärra spån och fri tillgång på hösilage. Billigt tycker jag med tanke på att värdena är kanon (eller var kanon förra året i alla fall, årets värden har inte kommit än). Vet att ägarna har köpt från samma bonde år efter år och får ett bra pris, samt att de köper spån per container istället för balar vilket också blir billigare. Skönt för oss inackorderade!

I förra stallet betalade jag 500 kr för fri tillgång på hösilage. Det dyraste jag har betalat var 3,50 kr/kg, dvs över 1300 kr i månaden för 12 kg om dagen. Heeeelt sjukt dyrt... Men så är ju jag en sån som hundra gånger hellre ger mycket hö av sämre kvalitet än lite, lite hö av toppkvalitet. Föredrar alltså billigare hö av flera anledningar.
 
Sv: grovfoder i hyran

Jisses, går det inte att hitta billigare alternativ? Låter ju som att ni får ut väldigt lite pengar för väldigt mycket service när en så stor del av hyran går till hösilage (och halmpellets!).
 
Sv: grovfoder i hyran

Eget stall med bara två hästar. Kostnad /kg hösilage var i vintras 3 kr, men det förvånar mig inte om det blir uppåt 4 kr denna vintern vad jag sett hittills. Har ännu ingen fast bonde att köpa av.
 
Sv: grovfoder i hyran

1500 kr , då ingår lösdrift+egen box. Obegränsat med hösilage och halm. Alla fodringar (utom 1 per mån ca) ingår alltså + utsläpp om hästen står inne på natten. Måste häst tas in på dagen av nån anledning fixas det också.

Priset på grovfodret vet jag inte då bonden tar eget.
 
Sv: grovfoder i hyran

Jag betalar 2300 kr/månaden och då ingår bl a fri tillgång på analyserat hösilage. Bal ute i hagen och så mkt man vill inne på natten. Även fri tillgång på halm.
 
Sv: grovfoder i hyran

Dom tar eget hösilage på gården där jag har min häst på lösdrift. För stor häst just nu gäller 1400kr/månad inkl fri tillgång på hösilage (våra får inte fri tillgång men vi får ha det om vi vill).
 
Sv: grovfoder i hyran

När jag stod i annat stall ett tag betalade jag 2000/mån.
Då ingick

- fri tillgång hö (senare silage)
- fri tillgång på halm (strö)
- fri tillgång på betfor, korn och havre
- utsläpp alla dagar
- fodring morgon, lunch och natt alla dagar

Där jag står nu (och har stått i många år) betalar jag 500/mån.
Då ingår fri tillgång på halm. Allt annat sköter/köper vi själva.
 
Sv: grovfoder i hyran

När jag hyrde ut för ett antal år sedan tog jag 1000 kr/häst då ingick halm, hösilage, mockning, in och utsläpp samt vissa täckesbyten.
Att det gick att hålla en sådan låg kostnad berodde på närliggande hösilagebonde med extremt bra priser + toppen värde på hösilaget, alla hästar fick "fri mängd" inte som en rundbal de kunde äta av i hagen dock men de hade alltid något att tugga på
 
Sv: grovfoder i hyran

Vi betalar 1000 kr i månaden, spån ingår "i mån av tillgång" ( = nån gång ibland får man köpa eget) och hö får man ta så mycket man behöver.
Det är torr-hö jag pratar om ;)
 
Sv: grovfoder i hyran

Jag betalar 2000 kronor i månaden för min boxplats, 1500 för lösdriften. Då ingår box/lösdrift, plats i hage för den häst som har box, fri tillgång på hösilage, havre, betfor, halm, in- och utsläpp för boxhästen samt mockning. Helt klart mycket prisvärt, mina ponnyer äter inte så mycket, så det enda jag måste köpa till i foderväg är mineraler och gamlingens B-vitaminer.

På förra stället betalade jag 1100/box (båda hästarna stod inne då), och då ingick bara platsen, hösilage (det var inte fri tillgång, men vi fick ta hur mycket vi ville i övrigt) och utsläpp vardagar. Ingen skillnad i pris beroende på hur mycket hö hästen åt, vilket gjorde att priset var ganska dyrt för mig med hästar som inte åt så mycket, medan priset var riktigt billigt för hästägare med mer svårfödda hästar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 009
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 720
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 405
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp