Grovfoder-fundering..

attempt

Trådstartare
Jag började med att räkna ut foderstat med grovfoderanalys för cirka 2 år sedan, och har blivit mycket kunskapsrikare eftere att ha smusslat med detta.
Pengarna har också sparats in på, då jag märkte att grovfodret innehåller allt det som min häst behöver för att tillgodogöra sitt behov osv.

MEN.. nu till min lilla fundering,

På sommrarna, gör man knappast en analys på betet (iallafall inte jag eller de jag vet om) utan hästarna beter på för fulla munnar, och flyttas imellanåt till olika hagar.
Varför är det inte lika "noga" att veta vad hästen stoppar i sig på sommrarna, som det är på höst/vintern?
På sommrarna känns dte lite som att man "tappar kontrollen".

Är det då så jättenoga att analysera sitt grovfoder på vintrarna egentligen, eftersom att man inte gör det på sommaren?

Har ni märkt någon skillnad på era hästar, från det att ni fodrade "med ögat" till det att ni fodrade med uträknad foderstat med hjälp av analyserat grovfoder?

Detta var mest lite svammel och funderingar.. hoppas att ni förstår lite vad jag har för funderingar i mitt huvud. :p

Sv: Grovfoder-fundering..

Möjligen kan det bero på att hästen har bättre tillgång till foder på sommaren (betet). Under vinterperioden är hästen helt hänvisad till vad människan behagar ge den. Det är nog inte fel att ha en analys under dessa förhållanden. (Säger jag som inte lever som jag lär men inser att jag borde).

det är sant.

Men om man tänker såhär, hur vet vi att hästarna får i sig allt det som de behöver på sommaren? Eller tvärtom, om de får i sig på tok för mycket, och ändå kanske vi stödfodrar dem med mineraler osv.

En del får nog tyvärr i sig för lite, ifall det är ont om bete. Och det andra tror jag är ännu vanligare, att vi sätter i dem för mycket. Men de flesta hästar har nog ändå en större mångfald av växtlighet att välja mellan. I alla fall under ideala förhållanden.

Vinterperioden är ju längre också :)
väldigt många hästar går ju på sommarbete 4 mån om året och står uppstallade resterande 8 mån om året. Antingen lösdrift eller box med hage på dagtid då :)

Jo, det är klart.

En annan sak jag kom på just nu, (när jag sitter och vräker i mig popcorn och dricker coca cola...:idea: )

Vi människor är ju väldigt nogranna och petiga med våra hästar, att de får i sig de mineraler, spårämnen, vitaminer, proteiner osv som de behöver. Men själva är vi inte lika petiga med vad vi vräker i oss, haha, iallafall inte jag. :eek:

Är det inte så att de flesta låter hästarna vila på sommaren en period och låter de då gå på bete? Sedan börjar de träna dem och ger dem då kraftfoder och hö och låter dem också gå i ganska nerbetade hagar. Den korta perioden då de går på bete lär de ju inte behöva extra av något, och de som inte tränas under uppstallning får ju oftast heller inget. Jag har inte använt mig av ananlys, men kommer förmodligen att göra det i år eftersom vi inte gödslade marken i år innan vi tog gräset. Tidigare har jag haft hyfsad koll, men tycker att det är svårt nu när jag inte vet vad som fanns i marken från början.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar och jag kan också fundera på det ibland.
Jag antar att det har lite att göra med att ett bra bete innehåller allt hästen behöver. Ofta i överskott... :angel:
Det är svårare att få tag i ett bra grovfoder än ett bra bete.
På grovfodret kanske hästen får brist på protein, fosfor eller selen tex.
Och på bete har hästen fri tillgång, ofta utfodras hö i specifik mängd.

Det finns jättemånga som fodrar sina hästar enbart med ögat, och det är klart, ibland fungerar det jättebra. Vissa förstår inte varför man ska analysera för hästen mår jättebra osv. Men det är ju bättre att analysera för att FÖREBYGGA att hästen far illa (kolik, avmagring, näringsbrist mm)!!
Och om man ser det ekonomiskt, varför lägga ner flera hundra i månaden på ett kraftfoder som hästen kanske inte ens behöver???

Vi människor borde vara lika petiga med vad vi äter, ja! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657
Foder & Strö Hejsan hoppsan! Jag har ett analyserat hö och har en bra uträknad foderstat åt min dräktiga häst, MEN jag är fjollig att det är för...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Casper
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30