Gröt till hästar

H

Heljet

Jag läste för ett tag sen i Ridsport en artikel om gröt till hästar (jag tror det var en italiensk variant). Jag har råkat slänga tidningen och glömde att skriva av "receptet". Är det någon som har sparat det och vill dela med sig? Tack på förhand!

Sv: Gröt till hästar

Pastone

Till häst på ca 500 kg i normalträning

Korn 0,8 kg
Havre 0,8 kg
Linfrö 200 g
Kli Efter behag
Vatten ca 3 liter
Koksalt 30 g
Morötter eller fänkål 0,5 kilo
Skivade äpplen 100 g

Börja med att blanda korn och havre och tillsätt cirka tre liter ljummet vatten. Det ska vara så mkt att det täcker säden väl.
Låt koka upp sakta och rör om till och från.
När grynen känns genomkokta är det dags att tillsätta linfröna. Låt koka ytterligare ca 20 minuter.
Känn att linfröna är genomkokta. Hästar bör aldrig få linfrö som inte är tillräckligt kokta.

Häll över blandningen i en annan gryta eller ta grytan ifrån elden och rör om tills gröten svalnat av.
Då tillstäter du salt och kli tills du får den konsistens du vill ha.
Låt sedan kallna ytterligar innan du tillsätter morötter eller fänkol och äppelskvorna.
Tillsätt ev 50 g majsolja.

Hade tidningen framme! :laugh:

Sv: Gröt till hästar

Citerat fr ridsport:

Pastone är näringsrik och ger extra energi vintertid, kalla sommardagar eller efter hårda träningspass. Den ska aldrig ges före en tävling men fungera alldeles utmärkt efteråt, då både den och transproten kan ha stressat hästen och tagit på dess krafter.

Det är hela processen och framförallt lånkokningen av de olika ingredienserna som gör en pastone så nyttig. Kokning är en av de bästa sätten att tillreda säd, och tillåter gröten att ta upp näringen på ett mkt effektivt sätt.
Därför fungera pastone utmärkt även för hästar med matsmältningsproblem, konvalescenter, fysiskt uttröttade och äldre djur, dräktiga ston eller hästar som har svårt att få i sig tillräckligt med näring och vätska genom den vanliga kosten.
Pstone ska alltid sreveras som tillskott tillsammans med den dagliga hömängden och aldrig till en häst som har diarré

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 449
Senast: Palermo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 946
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka