gröt eller välling?

F

furuskär

har en son på drygt 10 månader som vi nu ger välling åt på morgonen (vid halv sju då han vaknat).

Funderar dock på om jag ska byta ut vällingen mot gröt... Gröt äter de väl på dagis sedan när det blir dax och det känns lite mera som "mat" än välling men det kanske bara är konsistensen det egentligen skiljer på - näringen kanske är den samma? Det är ju lite enklare med välling... bara att värma och hälla i honom...;)

Hur gör ni andra med barn i den åldern?

Sv: gröt eller välling?

Näringsmässigt är det ingen skillnad på gröt gjord på grötpulver för barn och välling gjord på vällingpulver (dock är båda vitaminberikade, så du får inte samma näringsinnehåll om du t.ex. kokar havregrynsgröt själv). Så ur den aspekten är det sak samma. Själv har jag en dotter (nu 8 år) som aldrig någonsin druckit välling. Gröt, däremot, älskade hon och åt från ca 4 månaders ålder.

Jag är livrädd för att hamna i vällingträsket så Rasmus får bara välling innan läggdags eftersom han brukar somna vid flaskan.

Vi har knappt gett Emil välling alls. Till en början ville jag inte störa amningen så då gav vi gröt. Sen när han slutat amma (runt 10 månader) då testade vi med välling men han har aldrig varit särskilt glad för det.

Nu går han på dagis och får välling hemma (runt 6.30, lämnas vid 7) om han vill ha. Vill han inte ha får han kanske en macka. Sen äter dom frukost på dagis 7.45.

Det är säkert väldigt olika, men på vårt dagis äter inga barn frukost. På andra jag hört äter de större barnen frukost...

Men du kanske vet att det äts frukost på dagis i din kommun?

Vår dotter gillade aldrig välling så vi har gett gröt, men som du säger är det mer praktiskt med välling, så jag skulle nog ge det. Kom ihåg att vanor sällan är särskilt komplicerade att bryta bara man orkar ta tag i det!

Li får inte gröt som första mål, eftersom hon är så vansinnigt trött när hon vaknar och är hungrig och alltid somnar om igen.

Så vid 6 får hon välling, somnar om sover upp till två timmar och när hon vaknar då får hon gröt.

Vi gav gröt till frukost, egen havregrynsgröt som jag järnberikade med malet paltbröd också lite russin i. På förskolan varierar de mellan gröt och välling.

Mina små slutade amma vid 8 mån ålder, de var dock väldigt förtjusta i ersättning och vi hade stora problem med att vänja in dem på välling vid kvällsdags men det gick till slut. Så de fick då välling som sistamål och gröt som förstamål.

Min dotter vägrade välling så fort hon fick börja äta riktig mat.
Så hon äter gröt på morgonen och har gjort det sedan hon var 6-7 månader. Har gjort gröt på vällingpulvret också eftersom jag hade så mycket kvar, då har jag bara hällt i mer pulver så det blir tjockt och blandat det med någon mosad frukt eller bär.

Låt bebban äta en vällingflaska innan dagis, de äter frukost ändå.
Det är bättre att de kommer med lite mat i magen än hungriga, och en flaska välling är snabbt och lätt på morgonen när det är bråttom.

Jag är livrädd för att hamna i vällingträsket så Rasmus får bara välling innan läggdags eftersom han brukar somna vid flaskan.

Vad är vällingträsket?

Nike käkar välling morgon och kväll. Tycker det är jätteskönt att slippa slabba med sked och gröt när hon är trött. Jättesmidigt med flaskan då!

Låt bebban äta en vällingflaska innan dagis, de äter frukost ändå.
Det är bättre att de kommer med lite mat i magen än hungriga, och en flaska välling är snabbt och lätt på morgonen när det är bråttom.

Väldigt bra tips. För 2 -3 år sen började min son dagis redan halv 7 på morgonen. Han fick alltid 1-2 flaskor välling innan dagis, eftersom jag tyckte att det var lite väl långt till frukost klockan 8.

Innan sonen började dagis så blev det alltid först välling om han vaknande väldigt tidigt, sen blev det gröt till frukost. Just för att han var "vällingfantast", så jag valde att bara ge välling på kvällen eller om det blev stressigt iväg nånstans.

såg att du också bor i stockholm men här i Botkyrka kommun så det dagiset jag varit och tittat på, där sa hon att de äter frukost kl 8.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 785
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.