Grop och upphöjning på korset?

Sv: Grop och upphöjning på korset?

Tror det är enklast om du googlar, jag har ingen bra bild. Kom att tänka på det bara för jag läste en artikel om det häromdagen =)

Men ursprungligen ansågs det som ett tecken på att en häst var bra på att hoppa/hade en god hoppteknik. Men senare har man insett att det är inget annat än en skadlig förändring.

EN artikel med en bild: http://www.jwequine.com/pdf/hunters-bump.pdf

Här är en artikel, kräver reg och inloggning men är gratis och man får inte mass spam eller nåt
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=4649

Bildsöker man på google får men en del med, av varierande kvalitet. Även på hästar som inte är generellt urfallna.

Detta är det jag menar. Syns tydligt på denna häst. (obs har lånat bilden från google!) Men denna har väl nästan lite tendens till karprygg med, men man ser vilka knölar och gropar jag menar :p

Den röda pilen upphöjningen och den blå gropen. Men nu ser ju denna även lite karpsyggig ut enligt mig, men placeringen iafl så vet vi om det är detta eller jumpers bump. :)

31621126.jpg

Ah:) här har skrivits många intressanta saker:D
Jo precis förstår vad du menar det är vid tvärskottet som upphöjningen och gropen är.
men det känns inte bara utan syns väldigt
tydligt. Jag har målat en liten bild hur, jag tycker att det ser ut.
namnls.JPG

Kan va som första bilden(svarta hästen) men man ser inte gropen från sidan så bra.

Ägaren sa att det inte alltid hade varit så tydligt
sen blev det dess utom bli bättre dvs
lite slätare över korset efter andra massagen.
kanske hade musklerna börjat komma tillbaka..vet att ägaren blev väldigt ordentlig med hästens efter jag varit där:laugh: motionerade och stretchade flitigt:D

Senast ändrad:

Huua:O jag håller med dig nej inte ricktigt så! Det värkar vättigt att det skulle vara att det är dåligt med muskler som är orsaken till den här upphöjningen eller igentliga kraftiga förtyningen på den här hästen i alla fall.(bruna större hästen som jag menar) ser även ut att ha andra problem längs manken och ryggen som säkert påvärkat det hela:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 594
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 323
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka