Grop och upphöjning på korset?

kallamigmimmi

Trådstartare
Är det någon som vet eller har någon spekulation över detta..

På ett stall som jag varit och masserat på så hade alla 3hästarna en upphöjning och sen en grop på korset. Jag har hört att gropen skulle va en förtvining av musklerna i korset, har även hört att det kan bli om hästen haft korsförlamning. Först trodde jag att det var en tillfällighet men när alla hästarna har det mer eller mindre, dom är släkt så om det kan vara genetisktkanske..eller vad tror ni?

Sv: Grop och upphöjning på korset?

Jag har ett fullblod som ser ut så som du beskriver..
Hon har inte haft korsförlamning eller något sådant. Har inte märkt att något är fel heller...

Kan ju vara ett utseende drag som ärvts ner , så som du tror...

Har ju inte sett hästen, men skulle kunna tro det...

Min häst har som två bullar bakom sadelläget men innan korset... Det är muskler som är stora. Vet dock inte om det är det du menar... Min pålle är ju lite "djup" längs med ryggraden och tittar man bakifrån har han "hjärt-rumpa" (upp och nervänt om man tänker sig)...

Stora muskler...

Men det kanske inte är det du menar, svårt att veta utan att se bild :)

det är inte den naturliga mellanrummet som är finns mellan två tornutskott mitt på korset mellan höfterna då??

Jag har ritat två pilar på två tornutskott. de går åt olika håll som du ser. mellan dem finns ingen tornutskott, utan det är ett litet mellanrum där. just där känns det som ett hål om du drar fingrarna efter ryggraden. detta känns olika mycket på olika hästar, men är helt normalt. det ska vara såhär.
precis innan denna hålighet har jag märkt att vissa hästar kan få en liten uppbuktning, att det tornutskottet som är till vänster på bilden känns högt. detta är också normalt har veterinärer förklarat för mig. :)
31614625.jpg

eller var det något annat hål du mena?? :o

Min häst har som två bullar bakom sadelläget men innan korset... Det är muskler som är stora. Vet dock inte om det är det du menar... Min pålle är ju lite "djup" längs med ryggraden och tittar man bakifrån har han "hjärt-rumpa" (upp och nervänt om man tänker sig)...

Stora muskler...

Sorry men "djup ryggrad" är oftast fett, (blir så på feta människor också...)

Muskler längs ryggraden ger sällan "djup" ryggrad. Det ser annorlunda ut.' Äppelrumpa är inte eftersträvansvärt som många tror. Beror på felaktig muskling i överlinjen, för mycket korta bulliga muskler i rumpan och ofta då inte mycket i ryggen.

Säger inte att det är så på din men din beskrivning lät som om den bygger på ett par vanliga missuppfattningar bara.

Ts: rita ut var du menar så är det lättare.

Senast ändrad av en moderator:

japp, det är där min har mellanrum! mer än vad mina andra har! Tackar, kul att lära sig!!!

Vår fullblods vallack har nu fått som en "kulle" en bit bakom sadeln och före korset, har kommit nu när vi börjat rida för instruktör, hans halvbror har likadant. Han har däremot ingen grop på korset.

Intressant. En vän till mig är diplomerad hästmassör på axelssons, hennes hästar är inte feta, men har däremot otroligt välutvecklade muskler för att vara fullblod och araber. Hon bygger målmedvetet upp dessa, rygg, biceps femoris,tensor fascia latae, latissimus dorsi osv Hela baken, knä, kors och rygg lägger hon vikt på. Arbetar hästarna med fri rygg när hon bygger ryggmuskler och hon har lärt mig allt jag kan om muskler, musklöegrupper, spänningar osv osv osv.

Visserligen har feta hästar också bullig rygg, men det ser ut och känns annorlunda. Eller har jag fel?

Stora muskler...

Håller med Flash.
såna "muskler" hade min med, men i själva verket var det fettdepåer.

Hästen ska vara mjuk= muskulatur. hård- fett.

gropen känns absolut inte på alla hästar. det är få hästar jag har känt den tydligt på. på min känns den oerhört väl så jag var tvungen att kolla upp det :p men de är skapta olika och sen beror även muskelsättningen en del :)

Mitt fullblod har den gropen och jag hade inte sett det innan jag köpte henne!

Senaste tävlingen sa vetten *oj, här ser hon lite annorlunda ut, men hon kanske kan springa ändå??*
Å tiden i terrängen klarade hon ju så..
Hon lider inte av det och jag har hört allt från gener till muskelskada som ung till avskuren muskel:eek:

Men ingen vette har kunnat svara klart på frågan heller...:confused:

Kolla mitt inlägg ovan.. Jag har beskrivit vad det är.. OM det är den gropen du menar så är det fullt normalt.. De hästar dem känns tydligt på har antagligen lite mindre muskler som fyller ut gropen som andra hästar. Så det beror inte på någon skada, trauma eller sådant. De är skapta såhär och skelettet på en häst ser ut såhär.

Intressant. En vän till mig är diplomerad hästmassör på axelssons, hennes hästar är inte feta, men har däremot otroligt välutvecklade muskler för att vara fullblod och araber. Hon bygger målmedvetet upp dessa, rygg, biceps femoris,tensor fascia latae, latissimus dorsi osv Hela baken, knä, kors och rygg lägger hon vikt på. Arbetar hästarna med fri rygg när hon bygger ryggmuskler och hon har lärt mig allt jag kan om muskler, musklöegrupper, spänningar osv osv osv.

Visserligen har feta hästar också bullig rygg, men det ser ut och känns annorlunda. Eller har jag fel?

Ja precis som axel säger, muskler känns annorlunda än fett. Muskler slappnar av och ändras under huden beroende på om de arbeter eller inte, mjuka i vila, är det "bulligt" hela tiden är det fett. En musklad häst kan se mindre musklad ut i vila. Det gör ju inte en fet:idea:

Precis, fast sen är tyvärr inte alla hästars muskler avslappnade i vila, vissa har så spända muskler att dom nästan är omöjliga att mjuka upp under massage. Var med henne en gång när hon skulle massera en ponny vars hals var hård som sten. Men vilken skillnad det var efter behandlingen :)
Ponnyn reds konstant med graman och var en sån som gärna tog bettet (pessoa), det syntes på halsen.

Absolut! Så är det! "Friska" muskler slappnar av:idea:

*KL*

Det här med 'bulle' bakom sadeln men framför korset, det är inte det som på engelska kallas hunters bump/jumpers bump som avses?

I så fall är det ju inget positivt alls. Vet dock inte om det blir 'grop' då med.

Vad är det?

Det min häst har är normalt. Men jag vet inte hur det ser ut det du menar.

Lär mig!! :D:p

Googlade nu och hittade bla denna
care4horses03.jpg

Det är inte den bullen jag menar.. ''min'' sitter längre fram. Nästan så det syns lite även på denna häst och sedan en liten grop/insjunkning efter och sedan en jätte bulle som verkar vara det du menar. Men denna ser ju ut att ha fallit ur helt och hållet och då blir det jag menar ännu tydligare. Och det är tornutskottet som känns/ser högt ut för att gropen bakom inte är fylld med muskler. Den försvinner lite om rygglinjen musklas på.

Huuuua :crazy:

22171_74007.jpg

Hoppas verkligen inte att det är detta TS menar, för då är det INTE normalt!!! Hur påverkas hästen fysiologiskt av detta?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 594
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka