Groov vs. Fibergi

B

Bellan

När det gäller svårhullade hästar har jag hört att groov ska vara effektivt. Även Fibergi verkar fungera, men vad är egentligen bäst? Väg för och nackdelar?! Det jag vet är att Fibergin är ett icke pelleterat foder, medans groov är pelleterat. Vad mer spelar in? :bow:
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Näringsinnehållet spelar stor roll.

T.ex. Fibergi Låg innehåller 10 MJ och 63 g smrp, Krafft Groov innehåller 9 MJ och 90 g smrp.
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Jag är inte alls bra på foder 0ch sånt , Men jag ger fibergi bas till min ponny , Och hon är ganska "svårhullad" .. Det funkar JÄTTEBRA . :banana:
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Hur är din ponny i tempramentet? Min tjej är het av sig, fungerar Fibergin då?
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Det är min tjej me :banana: Det funkar jättebra .. Men när jag ska träna hårt eller tävla så ger jag henne betfor också .. Men annars ger jag uinget mer , Det räcker jättebra :)
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Jag ger 2,5 liter om dagen .. Jag vet inte riktigt vad det är i kg vikt men .. Sen ger jag ibland 1 liter betfor också . Hur mkt ger du nu ?
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Nu får hon:

ca 12 kg hö (fri tillgång ungefär)
0,5 kg vetekli
1 kg kornkross
0,4 kg havre
2,0 kg lusern hack
alger
kalk
olja
shy feeder
vitlök

Hon är fullblod och inte i så gott hull...
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Jag tycker korn kross är bra till svår hullade hästar. Annars vet jag att fibergi Låg funkar bra på gammla svårhulade hästar. Man får ju tänka på tänderna då, Grovern har ju ganska så hårda pellets. Fibergin är ju jätte mjuk och kladdig, lätt tuggad oxå
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Okej , Jag tycker att fibergi bas är ett jättebra foder isåfall. Eftersom att din och min häst verkar ganska lika .. Min är 11 år. Jag tycker iaf att fibergi är ett jättebra foder , Det är ju lätt tugget , gott , Och det innehåller det mesta .
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Det bästa med Fibergi är att det inte är pelleterat vilket gör att det blir lite mer som hästens naturliga kost- gräset...
Jag ger ett foder som heter hestekrafft som är i samma konsistens som fibergi men inte halm utan luserna som tillskott. Fibergi är visserligen jättebra men man betalar DYRT för halmen i. Kanske kan du köpa lusernhack och blanda ut en musli med. Det måste bli bättre... Lucern är ju betydligt mer hullgivande än halm som bara ger buk om man har tur... Fast det är ju bra att ha det att tugga på i boxen...
 
Sv: Groov vs. Fibergi

På min häst har Fibergi Bas funkat kanonbra. Tyckte inte att grov funkade sådär jättebra.
Han har hållt hullet bättre, och är lugnare.
Iofs så får han inget alls nu eftersom han varit halt och bara promenadrids ännu.
Sen får han kornkross i vanliga fall också.
Och fri tillgång till hösilage ute.
 
Sv: Groov vs. Fibergi

alltså jag ger mina hästar havre och mineraler vintertid..jag har ju kallblod och jag är fullt medveten om att de flesta av er som skrivit här kanske inte har det..men det är inte det jag vill komma fram till utan det är det att så många verkar ge sina hästar olja, jag är intresserad av homeopati och enligt det så ska man abolsut inte ge hästar olja..

/onyxia
 
Sv: Groov vs. Fibergi

Jag har tre hästar. En 26-åring som är extremt svår att hålla i hull, han fick förrut groov (gammla) men nu har vi gått över till fibergi bas och det märks en stor skillnad. Dessutom tycker han att det är godare. Halvblodsstoet, 11 år, som är het och svår att hålla jämn i hullet, har blivit mycket finare med fibergi. Nordsvensken får fibergi låg men det är mest för att få i sig mineraler mm. De två först nämnda får även olja pga hö värdena (mkt prot lite energi). Nackdelen med Fibergin är just att det är utblandat med en del halm, men jag betalar gärna för det eftersom det fungerar så bra på mina hästar!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
868
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp