Groov 90 och groov 125

P

Premier

Här kommer jag, foderexperten :angel:

Vad är egentligen skillnaderna mellan dessa två?
Själv använder jag 90 men har aldrig använt 125.

Vilket är bäst och vad har dem för olika funktioner?
Är 125 ett foder man kan ha i stort sett alltid eller är det
bara för föl/unghästar och blivande mödrar? ;)

Premier

Sv: Groov 90 och groov 125

det är bla högre proteinhalt i groov 125, vilket kan användas om hö har dåligt värde och till alla typer av hästar. läs gärna mer på kraffts hemsida, eller ring till deras foderrådgivning vilket är gratis. det är bra om du då har värdet på hö eller silaget du använder. jag bytte från 90 till 125 på uppmaning av dem då protein värdet var lågt i mitt hö.

Krafft Groov 90 har smpr 90 och Krafft Groov 125 har smpr 125. Så behöver man ge mer protein så ska man ge 125.
Att Krafft har skrivit att den är ett foder för föl/unghästar och förston beror på att de räknat på att man har ett medelvärde på sitt hö och då är det här fodret bra då dessa kategorier behöver extra protein än "normalhästen". Men har man dåliga värden på sitt hö eller har en häst som har svårt att sätta hull så är även då detta foder bra.

Den enda skillnaden är att 125 innehåller 35gram mer protein per kg. (nämligen just 125gram och 90:an innehåller 90gram/kg - därav namnen på dom ;) )

Vilken man väljer beror på hur mkt protein du behöver i din foderstat - dvs beror det mest på vad ditt grovfoder har för värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka