Grönt kort - Säkerhetsregler vid hästhantering

Sv: Grönt kort - Säkerhetsregler vid hästhantering

Alexandra_W skrev:
Fast det var ju efter en svår olycka. (och mesta olyckorna sker på lång tygel). Där tror jag det mer är för att de faktiskt har ansvar för väldigt många ungdomar, och föräldrar vill gärna ha någon/något att skylla på när saker händer.

Så i just DET specifika fallet kan jag förstå Strömsholm. Även om jag SJÄLV tar risken att skritta på lång tygel. Trots att jag har en kronisk ryggskada efter olycka vid just skritt på lång tygel..

Tänkte bara tipsa om ett säkert sätt att skritta på lång tygel. Medryttarhästen är en sån som kan hoppa till för allt men jag vill ju ändå låta han gå på lång tygel.

Håll tygeln i ena handen och låt änden sticka upp som en ögla. Håll andra handen på öglan. När hästen hoppar till eller rusar kan du då snabbt dra in tygeln till önskad längd. Kanhända att det blir lite ryckigt i början men det blir det ju om man har halvlånga tyglar och drar händerna in i magen också! Man måste ju bara vara beredd på att allt kan hända.

Nora skrev:
Tänkte bara tipsa om ett säkert sätt att skritta på lång tygel. Medryttarhästen är en sån som kan hoppa till för allt men jag vill ju ändå låta han gå på lång tygel.

Håll tygeln i ena handen och låt änden sticka upp som en ögla. Håll andra handen på öglan. När hästen hoppar till eller rusar kan du då snabbt dra in tygeln till önskad längd. Kanhända att det blir lite ryckigt i början men det blir det ju om man har halvlånga tyglar och drar händerna in i magen också! Man måste ju bara vara beredd på att allt kan hända.

Säkert bra tips, fast jag har accepterat att jag sitte rkvar under normala omständigheter ( t ex att hästen skyggar, eller far iväg åt något håll), men får han sådan PANIK som den gången år 2000, då har jag inte en chans hur många tyglar jag än har. Så den risken tar jag. Förhoppningsvis är herrn betydligt stabilare nu än då också, han har iaf gett sken av det under åren som gått ;)

(Det som hände 00 var helt och hållet mitt fel. Jag skrittade av ett par varv i hagen efter en incident då han blivit panikslagen vid uteritt och jag valt att hoppa av och sen promenera hem med honom eftersom det hunnit mörkna innan vi kollat klart på de där hästätande korna och han lugnat sig. Men för att inte riskera han skulle göra kopplingen 'man får frispel - matte sitter av - man slipper matte' så skulle jag skritta av i hagen innan jag tog in honom. Hästen var vid det här läget helt lugn. Och IDIOTJAG gör det man inte får. Släpper uppmärksamheten. Dubbelt oförlåtligt då jag satt på nyss inriden häst med sadeltvång, och det var skymning. Det kommer ett rådjur längre bort i hagen, och om han blev rädd för det, eller fick nog för nu var det mördarkor i hans hage vet jag inte. Men han gjorde ett kattspång, jag satt och lallade på lång tygel och mentalt redan i stallet, hade ju 'bara ett halvt varv kvar'. Så jag var inte beredd för fem öre, kom ur balans och i bakvikt och det räckte för att han skulle få total panik och börja bocka i panik, skulle gjort vilken rodeohäst grön av avundsjuka. Jag satt 3-4 bockar sen for jag som en projektil i backen och hamnade på ortopedakuten i morfindimmornas land. )

Det som du beskriver är ju ett av problemen med säkerhetsföreskrifter, vi är bara människor och de är hästar dvs djur som inte har läst och förstått hur de ska uppföra sig... ;)
Du hade säkert inte kunnat sitta kvar även om du hade haft korta tyglar just pga att du mentalt redan var i stallet. Det är sånt man gör och 99 gånger av 100 så fungerar det utmärkt, men inte hundrade gången...

Våran stallchef när jag gick i gymnasiet hade en hård kamp med rektorn som ansåg att hon skulle grantera att det inte skulle bli några skador eller olyckor i stallet och runt stall och hästar... Hon konstaterade att då fick de nog lov att stoppa upp alla hästarna och sen klä in varje elev i mjukstoppning om de skulle råka snubbla...

Men ang lastning av hästar med träns/grimma så anser jag som många andra att det handlar inte om ras utan hantering, däremot kan jag förstå att om man på en tävlingsplats inte vill ha lösa hästar pga att någon ska byta från grimma till träns ute i det fria, på travtävlingar har man ju alltid tillgång till box och vet man med sig att det är problem som selar man ju på allt i boxen om det behövs.

Kanske har de utformat reglerna efter hur Förbundets egna hästar på Strömsholm är och reagerar?

Jag har varit "i närheten" av Strömsholms lektionshästar några ggr, och har duktiga hästvänner som också varit det.
Och en sak är säker, de lektionshästarna som är "100 år gamla" är mer krutdurkar än många nyinridna unghästar! :crazy:

Vet själv en gång när jag skulle göra hästskötarexamen.
Hästarna "växte", flög i luften, blåste osv i alla moment utomhus!
Och ändå var de ju hemma!
Min 4-åring som deltog i kvalitets på Strömsholm var både lugnare och mer avspänd! Och SÅ övernaturligt cool är inte min häst!

Men de har ju väldigt få hagar på Strömsholm. Och min häst skulle också bli superladdad om han inte fick gå ut varje dag, och när han väl får gå ut så är det i en pytteliten hage.

Personligen tycker jag sådant som "får inte skritta på lång tygel ute" och Förbundets säkerhetsregler är att maskera ett problem man har med hästen i stället för att lösa det!
Men kanske är det så att fler hästar har ett boende/liv som Strömsholms lektionshästar än hästar som inte är/har det?

Snurrfian skrev:
Det som du beskriver är ju ett av problemen med säkerhetsföreskrifter, vi är bara människor och de är hästar dvs djur som inte har läst och förstått hur de ska uppföra sig... ;)
Du hade säkert inte kunnat sitta kvar även om du hade haft korta tyglar just pga att du mentalt redan var i stallet. Det är sånt man gör och 99 gånger av 100 så fungerar det utmärkt, men inte hundrade gången...

Våran stallchef när jag gick i gymnasiet hade en hård kamp med rektorn som ansåg att hon skulle grantera att det inte skulle bli några skador eller olyckor i stallet och runt stall och hästar... Hon konstaterade att då fick de nog lov att stoppa upp alla hästarna och sen klä in varje elev i mjukstoppning om de skulle råka snubbla...

Precis, och när det gäller ridskolor etc så har ju ofta t ex föräldrar någon form av illusion att deras små telingar ska vara helt säkra. Vilket inte går kring hästar.

När jag åkte av, så hade jag haft korta tyglar och uppmärksamheten där jag skulle så kanske jag kunnat avvärja det hela innan det blev rodeo, men jag är faktiskt tveksam ändå. Det är ju en risk man tar med nyinridna hästar (spec de med den hästens bagage). Däremot är det ju idiotiskt att ens för en sekund släppa uppmärksamheten på sådana hästar.

Jag har haft FYRA skador som kan räknas osm lite mer allvarliga under alla mina år med häst. Den jag beskrev ovan, en spricka i bäckenet efter att ha GLIDIT av en häst. Min gamla bombsäkra läromästare. Red barbacka, i skritt, ska svänga höger, och precis när jag gör det så säger någon bakom mig något så jag vrider huvudet (och då följer ju resten av kroppen med) åt höger/bakåt. Hästen tar ett steg åt vänster för att undvika att kliva på en gatubrunn och jag gliiider sakta och fint av ner i asfalten. Landar tyvärr olyckligt och slår upp en spricka i höften och bäckenet. Pinsamhetsfaktorn var jättehög.

De andra två är rena olycksfallsskador, med lindrigare utgång. Den ena så vurpade hela ekipaget över ett fast hinder och jag fick ponnyn över mig och krasade brosket i mina knän. Den andra så exploderar en unghäst tredje uppsittningen, och trots att jag var förbedredd och hade medhjälpare och allt 'enligt boken' så hade jag inte en chns, och bröt handleden på tre ställen.

De två första hade kunnat undvikas, de två sista är sånt man får räkna med att riskera i de situationerna.

Men när jag åkte av min valack och skadade ryggen (nyköpt valack, kommit tre veckor innan) så var det ganska intressant att se mian föräldrars reaktioner. Mamma var mer bekymrad över mig, men lastade ingen för det som hände. Pappa var förbaskad på HÄSTEN och tyckte jag skulle sälja den för den var opålitlig ;)

Och jag tror det är sådana reaktioner som min fars som gjort att strömsholm försöker hindra olyckor, det är liksom någons barnhela tiden som rider ut, och som verkar tro att bara för det är en ridskola så är banen skyddade. Och visst, eleverna kanske blir mer uppmärksamma om de tvingas skritta på kort tygel hela tiden, fast det är eg att börja i fel ände..

Sen är det ju bara att inse, det går ALDRIG att skydda sig mot ALLA olyckor. En gammal stallkompis krossade bäckenet vid en ridolycka. I skritt. Hästen gjorde inget annat än halkade på våta löv (i skritt) och gick omkull, tyvärr så illa att ryttaren hamnade under och blev illa klämd.

Jag har vi det här laget en hel del grönt kort kurser på mitt samvete ( som kursledare) och vi har haft det här häftet uppe för diskusion en del gånger.
Jag säger samma sak här som jag har sagt då. Häftet är till för att man på ett säkert sätt skall kunna hantera en känd eller okänd häst .
-Led hästen från sidan. Här har vi haft många diskusioner, i synnerhet när det handlar om att visa hästen vid hand. Jag står vid min åsikt att det man lär ut är engelsk skolridning på ett säkert sätt. Vill man tillämpa NH så kan man göra det hemma inte på kurstid eller på en ridskola som har andra regler.

- Använd grimma och grimskaft med kedja när du leder så blir det tryggare. Vad är det som är så fel med att använda kedja eller ett stigbett om man leder en uppjagad häst? Är det bättre att man riskerar att tappa hästen?

- När du sköter om hästens bak så ska du stå på sidan. Ge mig en bra åsikt tills varför man skall stå bakom en häst...

- Är du osäker på hästen så lägg en halmbal eller ha en boxvägg mellan när du sköter hästens bakdel. En alldeles utmärkt ide tycker jag!

- Utsläpp: Led ut alla hästarna i hagen och vänd dem mot staketet, släpp dem samtidigt. (hur gör man om man är ensam??) Denna regeln förutsätter naturligtvis att man har en ledare per häst. Denna regel är perfekt att tillämpa vid släpp av flera hästar vid tex

Kan tillägga att jag har en häst som följer mig som en hund men jag lastar i träns ändå...

Senast ändrad av en moderator:

"- Använd grimma och grimskaft med kedja när du leder så blir det tryggare. Vad är det som är så fel med att använda kedja eller ett stigbett om man leder en uppjagad häst? Är det bättre att man riskerar att tappa hästen?"
Men om hästen inte är uppjagad när man leder den då?

Men den kan bli under tiden du leder den.
Jag leder förvisso min egen häst i grimma och grimskaft när det handlar om relativt "säkra" situationer typ till och från hagen. Men när jag är på ett för hästen främmande ställe så blir det träns för att jag vill ha en sportslig chans att hålla mig häst om det händer något tex om en annan häst kommer lös. Vad gör det att man leder en lugn häst på kedja? Är hästen lugn behöver du ju inte använda kedjan eller hur?

Min erfarenhet är att de hästar ägarna förväntar sig ska flippa ur, och då även i förebyggande syfte börjar med enorma säkerhetsarrangemang, det är de hästarna som är de som börjar flippa ur.
Medan de hästar vars ägare läser dem och använder så mkt säkerhetsarrangemang som just då är lämpligt, är de som har hästarna som går utmärkt att hantera när det börjar bli "situationer".

Tex så har jag mött några mörkrädda hästar. Samtliga de hästarna har haft mattar som varit mörkrädda. Och hästarna har blivit spända och stirriga så fort de varit ute i mörker med sina ryttare.

Jag leder hästar i kedja ibland. Om jag anser hästen behöver det, eller om jag anser det är en situation där kedjan kan behövas.

Igår tex så blåste det :devil: . Hästarna jag skulle ta in ville in fort, vädret var ruggigt, det blåste (blåst är ngt som hästar blir mer eller mindre spända av tycker jag mig märka), och de visste att det fanns käk inne.
Såg att min häst stod och gjorde carprioler vid grinden.
Satte på honom kedjan, men han var kolugn ändå så fort jag tog honom och började gå.
Hade min häst däremot lugnt stått vid grinden, då hade jag inte tagit kedjan.

Jag anser att man kan bara "betsla upp" till en viss gräns, sedan har man inget "hårdare" att ta till.
Är kedjan vardagsmat, vad gör man då när hästen vant sig vid den, och blivit så "stum" att den inte tycker kedjan känns?
Bättre att försöka läsa hästen tycker jag, och bara använda tex kedjan eller stigbettet som tillfällig lösning.

Min gammelpålle skulle jag på ett främmande ställe, tex uppstallning nytt stall för en kurs inte leda i grimma och grimskaft.
För han är en "dragig typ" som då och då spänner emot i nacken och "bara går". Inte ofta, men det händer.
Så han gick jag ju då med träns på när vi "var borta".

Ynglingen har aldrig gjort så, har han bråttom så går han bara för fort. Han börjar aldrig dra och hänga i grimskaft eller tygel.
Han har heller aldrig slitit sig för mig.
Han kan jag leda i grimma och grimskaft, för jag anser jag kan hantera honom "borta" i den "enkla klädseln".

Åska skrev:
Vad gör det att man leder en lugn häst på kedja? Är hästen lugn behöver du ju inte använda kedjan eller hur?
Det gör ingenting på många hästar men min skulle det inte vara så bra ide på. Kedja på henne betyder att hon stressar upp sig och blir fullkomligt ohanterlig.
Jag går ut och går med min häst i grimma och grimmskaft i skogen på nya ställen. Om jag någon dag märker att hon är mer stressad eller jag vet att hon kan bli stressad t.ex. vid blåst så kommer repgrimman fram. Om jag bedömmer att jag inte skulle ha chans att hålla henne i repgrimma så ska jag inte leda henne. En promenad där hästen inte går att hålla i repgrimma kan garanterat inte leda till något possitivt varesig för häst eller människa.
Igår när det blåste så mycket så tog jag på repgrimman för att gå till ridhuset och löslongera henne. (Jag vill inte rida vid så kraftig blåst av säkerhetsskäl.) På vägen till ridhuset blev hon parralyserad på ett ställe vilket jag förstår, det var ett träd somgnisslade väldigt otäckt inne i skogen på ett ställe som hon allmänt tycker är obehagligt att gå förbi, dessutom blev hon rädd två gånger och stack iväg. Ingen av dessa gånger behövde jag ta i grimman för att bromsa hästen utan hon stannade själv efter 3 meter och då hade hon fortfarande löst snöre att röra sig på. I ridhuset släppter jag henne och hon sprang och lekte och jobbade sammtidigt väldigt bra. På hemvägen sedan så gick hon som en väluppfostrad hund utom på det äckliga stället där hon höjde huvudet för att titta sig omkring. jag vet inte varför hon är såpass hanterbar utan att man bråkar med henne om det beror på att hon är "snäll" eller om det beror på att jag tar förgivet att hon ska uppföra sig.
Om man tar till skarpa hjälpmedel direkt så finns det ju inget extra att ta till när det verkligen behövs.

Jag kan hålla med att många regler kan vara bra när man hanterar en okänd häst. Men jag kan snabbt erkänna att jag ofta hanterar andra hästar som min egen, fast lite mer uppmärksam på hästen. Dvs inte alls enligt säkerhetsföreskrifterna. Jag hanterar min egen med väldigt stort förtroende för honom, dvs med lite säkerhetstänk enligt häftet.

Den enda gången jag råkat illa ut är när jag skulle beta en fd hingst (kastrerad sent i livet men för ett par år sen) som jag inte kände så väl för hand. Han drog iväg och jag hade för långsamma reaktioner för att inse att det var bättre att släppa. Vid det tillfället hade jag önskat att jag haft en kedja på grimskaftet.

Alla hästarna i mitt stall (4st) leder jag med vanligt grimskaft och går då före. De är såpass lydiga att de inte springer på en även om de blir lite prilliga. Det händer att jag står precis bakom min hästs bak, han är ganska hög och för att kunna nå och rengöra bakdelen så måste jag befinna mig i det området. Hästar kan mycket väl träffa en likaväl på 45grader på sidan från baken så skulle jag inte befinna mig inom sparkradie så skulle jag väl få skippa att sköta bakdelen.

Ärligt talat så är många av reglerna i mina ögon för omständiga för att kunna användas i vardagslivet om jag nu hade tyckt att de lät såpass vettiga så jag hade kunnat tänka mig att använda dem. Ärligt talat finns det inget stigbett eller kedjegrimskaft i vårat stall. Vi har inga halmbalar, ska man skaffa in såna exlusive som sparkskydd?

Slutsats: i mina ögon är häftet väldigt lite förankrad i "vanlig/daglig" hästhantering. Vi som äger eller hanterar hästar varje dag betonar nog mer uppfostran av våra hästar än "medel/metoder" för att komma runt diverse oönskade beteenden.

Slutsats: i mina ögon är häftet väldigt lite förankrad i "vanlig/daglig" hästhantering. Vi som äger eller hanterar hästar varje dag betonar nog mer uppfostran av våra hästar än "medel/metoder" för att komma runt diverse oönskade beteenden.[/QUOTE]

Nu sitter jag inte och säger att alla hästar bör ledas med kedja eller träns ALLTID. Det jag menar är att de flesta människor har ofta glömt att hästar trots alla täcken, benskydd och glansspray är stora flyktdjur. Folk får hur gärna som helst stå bakom sin eller låta hästen för min del men man kan ändå inte blunda för att de olyckor som händer i hästhanteringssammanhang sker ofta för att man bortsåg från olycksrisken.

Sen behöver man inte köpa in halmbalar bara för att ha som sparkskydd. Tanken som finns i häftet är att om du skall hantera en opålitlig häst så är det en bra ide att ha balar som sparkskydd.

Sen kan jag hålla med dig om att prilliga människor ger prilliga hästar men jag dock inte förstå varför en repgrimma är så mycket humanare mot hästen än en kedja under hakan är?

Åska skrev:
...men jag dock inte förstå varför en repgrimma är så mycket humanare mot hästen än en kedja under hakan är?
En repgrimma och en kedja under hakan verkar på helt olika sätt. En repgrimma verkar på nosryggen och i nacken medans en kedja under hakan verkar just under huvudet på hästen. Dessutom har vi människor en tendens till att ta i grimmskaftet om vi vill att hästen ska gå fortare vilket gör att du ger stoppsignal till hästen med kedjan och samtidigt ger kommando frammåt med din kroppshållning, relativt delade budskap således.
Om jag tar tag i repgrimman på Novan så lyssnar hon på den, om jag skulle sätta en kedja på henne (jag har aldrig gjort det men sett resultatet när andra försökt) så kastar hon upp huvudet och får panik. Det sätt hon slänger upp huvudet på är precis samma sätt som en häst gör för att resa sig och eftersom hon har lätt för att stå på bakbenen och dessutom tycker att det är kul så... Jag vill helt enkelt inte rekomendera någon att försöka sig på det en panikslagen häst som står på bakbenen är nog inte det säkraste man kan stöta på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka