Grönsåpa

A

Allramest

Varför tvättar man hästens ben med grönsåpa, och vad fyller det för funktion? :) Tacksam för svar!

Sv: Grönsåpa

Det är milt och effektivt. Ren tallolja utan tillsatser om man köper "rätt" sort;). Torkar inte ut huden, återfuktar och doftar fräscht.

Förutom de andra svaren så kan grönsåpa dessutom lindra lymphangit om man masserar på ett relativit tjockt lager. Vissa tvättar sen av grönsåpan igen direkt och vissa gör det inte förrän efter ca ett halvt dygn inför nästa omgång bad och såpa. Jag vet inte hur det funkar men jag vet ATT det funkar.

Som de andra har skrivit, återfettande OCH bakteriedödande.
Jag äe en som förespråkar grönsåpan!:bow:
Användet det till ev mugg och rengöring av sår mm..
Med andra ord KALASBRA:D

Ja säg det. Många verkar ju tro att ALL grönsåpa är så mild. Det många inte fattar är ju att det är natursåpa man ska använda. Andra grönsåpor är starkt alkaliskt och ska INTE användas på vare sig människor eller djur. Den ligger trots allt på 8-9 på ph skalan. Visst kan man få den mer neutral om den buffras, men många kollar ju inte ens vad dom köper för sort.

Ja säg det. Många verkar ju tro att ALL grönsåpa är så mild. Det många inte fattar är ju att det är natursåpa man ska använda. Andra grönsåpor är starkt alkaliskt och ska INTE användas på vare sig människor eller djur. Den ligger trots allt på 8-9 på ph skalan. Visst kan man få den mer neutral om den buffras, men många kollar ju inte ens vad dom köper för sort.

Hur gör man om man buffrar såpan:confused:

Vad är det då för såpa som man Ska köpa?
En klassiker är ju Grumme...

Sen blev jag lite nyfiken på användningen av såpa vid lymfangit. Funkar det verkligen? Någon som provat?
Mina hästar får väldigt lätt lindrig lymfangit av småsår och jag lägger spritbandage för att häva det. Men det känns ju som att såpa är lite bättre för huden...

Nej, och därför skrev jag att man ska ha "rätt" sort;). Har sett flera såpasorter som innehåller en hel del tillsatser som inte är bra.
Vad är det då för såpa som man Ska köpa?
En klassiker är ju Grumme...

Sen blev jag lite nyfiken på användningen av såpa vid lymfangit. Funkar det verkligen? Någon som provat?
Mina hästar får väldigt lätt lindrig lymfangit av småsår och jag lägger spritbandage för att häva det. Men det känns ju som att såpa är lite bättre för huden...
Grumme är en av dom bra. Hälsinge Stallsåpa är en annan. Såpan har en förmåga att "dra ur" skit ur sår. Har man lätt för sprickor på fötter och händer är ett knep att hälla såpa i en plastpåse och stoppa händer eller fötter i och så sitter man med det en ca 20 minuter upp till 12 timmar. Tar ur och sköljer sen av med ljummet vatten.

Senast ändrad:

KL

Såpa är ju något som funkar väldigt bra på ohyra på växter, kan det funka på ohyra på hästen också, typ löss och sånt??

Nej, och därför skrev jag att man ska ha "rätt" sort;). Har sett flera såpasorter som innehåller en hel del tillsatser som inte är bra.

Grumme är en av dom bra. Hälsinge Stallsåpa är en annan. Såpan har en förmåga att "dra ur" skit ur sår. Har man lätt för sprickor på fötter och händer är ett knep att hälla såpa i en plastpåse och stoppa händer eller fötter i och så sitter man med det en ca 20 minuter upp till 12 timmar. Tar ur och sköljer sen av med ljummet vatten.

Grumme grönsåpa har ett pH värde på 10. Hälsinge såpa ligger på samma, 9,5-10. Så särskilt mild är ingen av dem...

Såpa är väldigt effektivt på hästar med gräsfläckar också, gnugga in fläckarna med såpan och skölj efter en liten stund.

Talloljan gör att det blir milt och inte torkar ur. Så, trots det höga PH-värdet reagerar det milt på huden.

Jo men själva ph värdet har en effekt på huden också. Gör nog inget om man tvättar hästen med det, då sköljer man bort det med en gång, men att smörja på och inte skölja bort med en gång är jag tveksam till om det skulle vara så bra. Fast jag vet inte vad hästar har för ph värde på huden heller... Människor har ju runt 5-6 om jag inte har fel, dvs svagt sur.

Detta är bara min egna teori. :)

Jag visste inte ens om att man kunde använda grönsåpa.

Såpa mot lymfangit har fungerat bra på den enda hästen jag har använt det på. Det kan vara en tillfällighet men sen å andra sidan så är det ganska vanligt i travstallar tydligen. Om du läser Wrangel skriver han också om grönsåpa mot lymfangit och tydligen fungerade det bra för hundra år sedan så varför inte nu.

Kapar och tipsar lite ;)

Är en stor anhängare av Grönsåpa.
Tvättar hästen (eksemhäst), använder det i insektsmedel, skurar boxen med det och använder det istället för tvättmedel, blir otroligt rent och det man tvättar blir mjukt och ej statiskt, häller direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen.
Och sen luktar det gott.....

Kapar och tipsar lite ;)

Är en stor anhängare av Grönsåpa.
Tvättar hästen (eksemhäst), använder det i insektsmedel, skurar boxen med det och använder det istället för tvättmedel, blir otroligt rent och det man tvättar blir mjukt och ej statiskt, häller direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen.
Och sen luktar det gott.....

Verkligen ett Universalmedel! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka