A
Allramest
Varför tvättar man hästens ben med grönsåpa, och vad fyller det för funktion? Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja säg det. Många verkar ju tro att ALL grönsåpa är så mild. Det många inte fattar är ju att det är natursåpa man ska använda. Andra grönsåpor är starkt alkaliskt och ska INTE användas på vare sig människor eller djur. Den ligger trots allt på 8-9 på ph skalan. Visst kan man få den mer neutral om den buffras, men många kollar ju inte ens vad dom köper för sort.
Nej, och därför skrev jag att man ska ha "rätt" sort. Har sett flera såpasorter som innehåller en hel del tillsatser som inte är bra.Ja säg det. Många verkar ju tro att ALL grönsåpa är så mild. Det många inte fattar är ju att det är natursåpa man ska använda. Andra grönsåpor är starkt alkaliskt och ska INTE användas på vare sig människor eller djur. Den ligger trots allt på 8-9 på ph skalan. Visst kan man få den mer neutral om den buffras, men många kollar ju inte ens vad dom köper för sort.
Grumme är en av dom bra. Hälsinge Stallsåpa är en annan. Såpan har en förmåga att "dra ur" skit ur sår. Har man lätt för sprickor på fötter och händer är ett knep att hälla såpa i en plastpåse och stoppa händer eller fötter i och så sitter man med det en ca 20 minuter upp till 12 timmar. Tar ur och sköljer sen av med ljummet vatten.Vad är det då för såpa som man Ska köpa?
En klassiker är ju Grumme...
Sen blev jag lite nyfiken på användningen av såpa vid lymfangit. Funkar det verkligen? Någon som provat?
Mina hästar får väldigt lätt lindrig lymfangit av småsår och jag lägger spritbandage för att häva det. Men det känns ju som att såpa är lite bättre för huden...
Nej, och därför skrev jag att man ska ha "rätt" sort. Har sett flera såpasorter som innehåller en hel del tillsatser som inte är bra.
Grumme är en av dom bra. Hälsinge Stallsåpa är en annan. Såpan har en förmåga att "dra ur" skit ur sår. Har man lätt för sprickor på fötter och händer är ett knep att hälla såpa i en plastpåse och stoppa händer eller fötter i och så sitter man med det en ca 20 minuter upp till 12 timmar. Tar ur och sköljer sen av med ljummet vatten.
Talloljan gör att det blir milt och inte torkar ur. Så, trots det höga PH-värdet reagerar det milt på huden.
Det måste jag testaSåpa är väldigt effektivt på hästar med gräsfläckar också, gnugga in fläckarna med såpan och skölj efter en liten stund.
Kapar och tipsar lite
Är en stor anhängare av Grönsåpa.
Tvättar hästen (eksemhäst), använder det i insektsmedel, skurar boxen med det och använder det istället för tvättmedel, blir otroligt rent och det man tvättar blir mjukt och ej statiskt, häller direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen.
Och sen luktar det gott.....