Grön på utställning

iska

Trådstartare
När kan man ställa ut en hund, som valp, vuxen eller unghund? När är det bäst för hunden. Jag är inte intresserad av utställning, men vill ha bedömningar på min hund.
Hunden kommer att bli väldigt möiljötränad innan, då den kommer att få följa med många tävlingar, kurser osv. Så miljön runt om ser jag inte som nått probelm, men är det nått man behöver öva på, mer än tandvisning?
Räcker det om jag är med i en Brukshundsklubb eller måste jag vara medlem någon mer stans?
Många dumma frågor, men lite av en ny värld har öppnats, då jag bara haft blandis innan.
Kommer ni på nått mer som jag behöver veta/tänka på, så skriv det gärna.

Sv: Grön på utställning

Valpklass 1: 4-6 månader
Valpklass 2: 6-9 månader
Juniorklass: 9-15 månader
Unghundsklass: 15-24 månader
Öppen klass: 15 månader ->
Championklass: För alla med ett championat
Veteranklass: 8 år ->

Om det är någon av bruksraserna räcker det med att vara medlem i SBK.
Utställningar är ju mest tävling är det en ren bedömning du är ute efter (utan tävlings inslag) så är en extriör bedömning ett bra alternativ.
Det är ungefär som MH fast enbart på extriören.
Alltså en beskrivning efter ett fastlagt slemma med x i rutor på extriören.

För att ställa ut behöver du vara medlem i klubben som arrangerar tävlingen - om den är officiell. På inofficiella tävlingar behöver du inget medlemskap.

Om du behöver träna på annat än tandvisning innan, beror lite på vad det är för ras. T ex vill man ju att schäfern "ligger på" i kopplet, vilket ju kan bli lite "tricky" eftersom man normalt INTE vill ha något drag i kopplet. En del raser har en uppställningspose som kan behöva tränas in.
Man vill inte att hunden springer vid sidan och tittar upp emot föraren (som i lydnad), för det förändrar hundens steg, utan den ska titta rakt fram. Tränar man mycket lydnad kan det vara bra att lära in ett "ring-spring" separat.
Kan man åka och titta på en utställning, och se hur den egna rasen visas upp, så tror jag att det kan vara till god hjälp.

När kan man ställa ut en hund, som valp, vuxen eller unghund? När är det bäst för hunden. Jag är inte intresserad av utställning, men vill ha bedömningar på min hund.
Hunden kommer att bli väldigt möiljötränad innan, då den kommer att få följa med många tävlingar, kurser osv. Så miljön runt om ser jag inte som nått probelm, men är det nått man behöver öva på, mer än tandvisning?
Räcker det om jag är med i en Brukshundsklubb eller måste jag vara medlem någon mer stans?
Många dumma frågor, men lite av en ny värld har öppnats, då jag bara haft blandis innan.
Kommer ni på nått mer som jag behöver veta/tänka på, så skriv det gärna.

Din hund måste vara 9mån fyllda för att få ställas OFFICIELLT.
Gå med i SKK så kan du åka på alla(?) officiella du vill.
Tänk på att inte klä dig i samma färg som hunden (åtminstonde inte nertill på kroppen).
Har du möjlighet så åk på en utställning innan och se hur de ställer just din ras, så att du är ordentligt förberedd.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 474
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 584
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna