Grönsåpa...

K

Krumelux

Vet att det är många som tvättar sina hundar med grönsåpa, och att många rekommenderar detta. Att det ska hjälpa mot klåda, fästingar och andra saker.
Men jag funderar på en sak. Grönsåpa har ph värde 10, vatten har ph 7. För att späda en liter såpa till ph 7 behövs 100 000 liter vatten! Det är med andra ord väldigt starkt och borde ju torka ut huden. Eller? Kan det verkligen vara bra?

Sv: Grönsåpa...

Det torkar både ut huden och dessutom själva pälsen. Hundens hud och päls behöver ett schampo med ph-värde 5,0. Jag rekomenderar ingen och avråder alla att använda sig av grönsåpa vid hundtvätt.

Det tänkte jag me. Men så kollade jag lite på nätet och det verkade jättevanligt att folk använder det. Och även att veterinärer rekommenderar det.

Jo, tyvärr så är det så :mad:
Fast det är ju faktiskt så att man blir av med ohyran bättre med de ohyreschampon som finns ute i handeln och de flesta är mindre irriterande för huden och mindre uttorkande för pälsen än grönsåpa.

Personligen, så har jag över sommaren Stronghold på mina BC:s, Ex-spot på utställningshundarna och jakthundarna får Ex-spot framåt höstkanten, när de vistas i skog och mark. Jag har även alltid Tiguspray och PCL:s ohyreschampo hemma :cool:
När jag badar mina hundar, så använder jag vanliga PCL-schampot året runt.

Har hört ifrån hundsalong att man kan tvätta hunden med Yes Sensitive för att få bort allt fett och smuts i pälsen, och sedan tvätta med vanligt hundschampo efteråt. Någon som vet vad Yes har för Ph?

Har också hört att en del tvättar med Yes. Men det torkar väl också ut? Det är ju fettlösande.

Vet inte vad yes har för ph men jag läste någonstans att det är lägre än grönsåpa i alla fall.

Min förra hund en engelsk springer spaniel var ett vattendjur utan dess like och hade ständiga problem med våteksem, hotspots eller vad ni nu kallar det.
Han åt flertaliga starka pencillinkurer men blev bara bra för stunden.
Vi provade hundschampon av alla sorter men det som faktiskt var bäst var just såpa. Såpa är inte uttorkande utan lämnar efter sig fett (det är därför man inte ska skura moderna golv med såpa).
Jag använder burksåpa eftersom den är lätthanterligare.
Gul eller grön är ingen annan skillnad än just färgen.
Såpa är klådstillande och desinficerande och används ofta som sårrengöring på sjukhus.
Så jag håller hårt på såpan som rengöringsmedel till hundarna.

Min hund, som är en omplacering, hade blivit tvättad med såpa hos sin förra matte och han hade fullt med "skröfs" i ljumskarna och i "armhålorna" och kliade sig ganska mycket. Tydligen så tvättades han ganska ofta också vilket inte gjorde saken bättre...! Jag tvättar inte med såpa och han har blivit mycket bättre. Tycker också att såpa verkar uttorkande och vill inte använda det på hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: Sol
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 115
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras