Grishjälp!!!

Sv: Grishjälp!!!

Grisar som är både smarta och matmotiverade är ju sååå kul att klickerträna! Borde vara nemas problemas att klippa klövarna på en inklickad gris!

Ja det måste ju fungera:). För smarta är dom:idea:.
Har börjat nu med att träna henne så jag får hålla i klöven en lite längre stund. Och hon är duktig. Gäller bara att gå lite försiktigt fram. Den erfarenheten jag fått av grisar så här långt (1,5 år) är att man inte kan tvinga dom utan man måste be!

MVH Russin8

Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Det jag tänkte på var att om jag tar kultingar på henne så kan jag behålla en sugga. Skulle vara så roligt att få föda upp den själv och vara med från början.
Tacksam för råd eller tips var jag kan läsa om det och om ni tror att jag som förstagångs ägare av gris kan ge dom en så bra start som möjligt.

MVH Russin8

Med risk för att jag kan verka petig, men tycker du själv att du har de kunskaper som

Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Det jag tänkte på var att om jag tar kultingar på henne så kan jag behålla en sugga. Skulle vara så roligt att få föda upp den själv och vara med från början.
Tacksam för råd eller tips var jag kan läsa om det och om ni tror att jag som förstagångs ägare av gris kan ge dom en så bra start som möjligt.

MVH Russin8

Det blev något knas.:smirk:

Med risk för att jag kan framstå som "bror duktig" :angel:, men tycker du själv att du har de kunskaper som krävs för att föda upp en kull?
Visst, alla är barn i början, men du visste ju faktiskt inte ens hur länge en sugga går dräktig.'
Jag tror att du behöver lite mera "kött på benen" innan du ger dig på att betäcka din sugga.
Det är inte bara att ta en sugga och en galt för att sen tro att allt blir frid och fröjd.

Det finns så många saker man måste veta.

* Har du råd?
(En kull på 6 st kostar ca 10.000 kr att föda upp om man räknar från att suggan betäcks till att kultingarna är leveransklara.)
* Beteendet i samband med dräktighet och digivning.
* Felläge.
* Hur går en normal grisning till? Vad är normalt?
* Utfodring.
* Har du plats för osålda kultingar?
* Kan du ge råd och tips till dina nyblivna kunder?
* När ska kultingarna kastreras och vaccineras?
* Har du någon kunning veterinär som kan hjälpa dig?
plus en massa mer........

Själv jobbade jag med stora grisar ett bra tag och hade minigrisar i ca 5 år innan jag kände mig redo för att föda upp en egen kull.

Att ta en kull (oavsett djur) är en helt otrolig upplevelse som alla djurintresserade borde få uppleva, men det krävs att man har mycket goda kunskaper innan man ger sig på det.

Jag råder dig till att läsa på så mycket du bara kan och vänta lite till.

Nej det vet jag inte. Det var ju därför jag frågade i tidigare inlägg om ni tyckte det var någon bra ide?

Jag har haft häst som fölat, katter ynglat av sig, får som fått lamm så jag vet inte om det kan vara någon erfarenhet man kan ta med sig.

Kostnader är inget problem, inte heller utrymme. Sen är det väl inte så stor skillnad på en minigris som grisar än en vanlig stor gris? Har personer runt mig som har stora grisar. Har även haft vanlig gris förut. Men dock ingen som jag avlade på utan dom åt vi upp:cool:

Sen kan man väl läsa sig till kanska mycket, eller?

MVH Russin8

Att ha varit med om olika födslar är naturligtvis erfarenheter som man har nytta av.
Och har du kunnigt folk med erfarenheter i din närhet så är ju det superbra.:)
Har du dessutom utrymme och pengar så är det ett problem mindre.:smirk:

Då fattas bara lite mera kunskap och erfarenhet av just minigris, så att du kan ge rätt support till dina blivande kunder.:D

Ja precis. Så nu blir det en köpt kulting istället:). Så har jag två att öva mig på:).
Men den här ska jag träna mer från början. Så jag slipper problemet vid klöv klippning:angel:

MVH Russin8

Det är nog en bättre lösning för dig just nu.:)
Och det spelar ingen roll om du väljer en sugga eller en kastrat.;)

Kommer Babe från Kvicksätras Minigrisar?

Själv går jag här som en äggsjuk höna och längtar till den 14 Februari. Då är det beräknat att Estrella ska få sina (förhoppningsvis ovanliga) små bäbisar. :love:

Nej jag har köpt henne i Heby. Jag tror inte att hon har något uppfödar namn ännu. Men vad jag förstått väldigt seriös. Alla papper i ordning och vacinerade och allt det som jag läste på Minigris sällskapets hemsida att man skulle ha.

Vad är det som är är ovanligt med dina kultingar som ska komma?

Då förväntar jag mig nya bilder på hemsidan den 15 februari:)

MVH Russin8

Va inne och kollade hur Estrella såg ut. Helt underbar:love:. Varför luktar hon curry?
Vem är pappan till dom väntande bäbisarna?

Dina bilder på kultingar skulle jag kunna sitta och titta på hur länge som helst:love:.

MVH Russin8

Nej jag har köpt henne i Heby. Jag tror inte att hon har något uppfödar namn ännu. Men vad jag förstått väldigt seriös. Alla papper i ordning och vacinerade och allt det som jag läste på Minigris sällskapets hemsida att man skulle ha.

Vad är det som är är ovanligt med dina kultingar som ska komma?

Då förväntar jag mig nya bilder på hemsidan den 15 februari:)

MVH Russin8

Heby, det var intressant.:) Kan du inte PM:a mig h**s namn och nummer?
Jag är på jakt efter lite nytt blod och denne har säkert djur som är obesläktade med mina.:idea:

Jag tycker det är så intressant med udda färger och teckningar.
Estrella (suggan) är en Agouti (Vildsvinsfärgad) och har anlag för svart och prickigt.
Lord Lever (galten) är en Dalmatiner (också väldigt ovanlig) och har anlag för svart, vitt och ljus prickig.

Levers mamma och mormor är pinto (skäck) och har jag tur så kommer det någon agouti-pinto den 14:e.
Denna gris kommer då att ha en vit kropp med ett brunt huvud och bakdel. En chokladdoppad marsipangris!:D

Denna teckning har jag bara sett i Tyskland och Holland.
Tänk om jag blir först i Sverige. :eek::bump:

PS. Prickig och Dalmatiner är INTE samma färg/teckning.
En dalmatiner har en ren vit bottenfärg, vilket inte en prickig har.

Det är SÅÅÅ spännande!:D

Va spännande! Det är alltid kul när man får fram något ovanligt.

Ska kolla med henne, så det är ok för henne.

Under tiden ska jag kolla vad pappan till Babe heter, för hon har en avels galt.

MVH Russin8

Själv går jag här som en äggsjuk höna och längtar till den 14 Februari. Då är det beräknat att Estrella ska få sina (förhoppningsvis ovanliga) små bäbisar. :love:

Hm

Om Gudrun tog sig på första betäckningen hemma....( Hon var ju så brunstig att hon inte visste vart hon skulle bli av) så ska hon grisa...gissa när??????

:angel:

/KT

Hm

Om Gudrun tog sig på första betäckningen hemma....( Hon var ju så brunstig att hon inte visste vart hon skulle bli av) så ska hon grisa...gissa när??????

:angel:

/KT

Du hämtade henne den 23 okt.
När fick hon träffa Börje och när blev hon betäckt?

Om jag leker med tanken att hon blev betäckt den 26 okt, så kommer hon att grisa runt den 18 Februari.
Och det är ju snart! :bump:

Eller blir det på samma dag som Estrella?:)

Du hämtade henne den 23 okt.
När fick hon träffa Börje och när blev hon betäckt?

Om jag leker med tanken att hon blev betäckt den 26 okt, så kommer hon att grisa runt den 18 Februari.
Och det är ju snart! :bump:

Eller blir det på samma dag som Estrella?:)

Hon var så stenbrunstig att jag släppte in henne hos Börje direkt jag kom hem....och det var BIG LOVE :love::love::love:direkt!

Jag tror ungefär samtidigt som Estrella! Jag tycker i varje fall att hon SER dräktig ut. Fast jag vill ju ha kultingar så supermycket att jag kan inbilla mig också. Fast jag har inte märkt brunst efter hon kom hem....men jag kan ju ha förträngt det också!!!!

Jag hoppas på åtminstone EN liten söt prickig gris......SNART

/KT

Hon var så stenbrunstig att jag släppte in henne hos Börje direkt jag kom hem....och det var BIG LOVE :love::love::love:direkt!

Jag tror ungefär samtidigt som Estrella! Jag tycker i varje fall att hon SER dräktig ut. Fast jag vill ju ha kultingar så supermycket att jag kan inbilla mig också. Fast jag har inte märkt brunst efter hon kom hem....men jag kan ju ha förträngt det också!!!!

Jag hoppas på åtminstone EN liten söt prickig gris......SNART

/KT

Då kommer hon att grisa den 15:e!
Vi kommer att bli "mormor" samtiditgt. :banana:

Gudrun brukar vara klockren och blir lätt dräktig.
Hon är också lätt att se brunsten på.
Har du någon bild?

Vet du om någon av Börjes föräldrar är prickig?
Det behövs nämligen prick-anlag från båda föräldrarna om du ska få några prickiga kultingar:crazy:
Annars får du räkna med att det bara blir svarta kultingar.:(
Men om en av Börjes föräldrar är prickig bör det bli ungefär 60-40.:)

Åh, vad det här ska bli spännande. :bump:

Nej, vad häftigt....En svart gris med vita prickar. :idea:
Hmm...Undra vilka färger och teckningar man behöver till det.:cool:

Man behöver en svart gris, en pensel och en burk vit färg samt en lättlurad kultingspekulant!

Men det var MIN ide och MIN väg till ett liv som millionär!!!:D

/KT

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama