Gris-skräck

Maira

Trådstartare
Min häst har gris-skräck!

Det räcker att han känner lukten av grisar eller vildsvin så blir han helt förstelnad. Huvudet är tre meter upp i luften och han fnyser och "blåser drake".

Detta är det enda som han verkligen är genuint skräckslagen för!

Jag har hört att grisar luktar rovdjur och det är därför en del hästar blir så rädda.

Nån som har nån teori eller har en likadan häst?

Sv: Gris-skräck

Alla hästar som inte blivit vana vid grisar tycker illa om dem så det inget konstigt alls. Vissa kan vänja sig om de t ex står på en gård med grisproduktion andra vänjer sig aldrig.

Min unghäst är cool lugn med alla möjliga saker och djur men livrädd för grisar! Han har varit uppstallad på en gård med alla möjliga typer av djur och har bara reagerat på just grisarna och grislukt! Livrädd är han.

har ingen aning om varför det är så...

Min blev sådär av får förr- riktigt paniskt rädd. Numera bor de grannar o har lamm i hagen om våren:rofl:

Våra grannar har getter som är LIVSFARLIGA enligt våra hästar. Trots att de sett dem 100-tals gånger så blåser de varningsfrustningar och trippar förbi redo att fly för livet. De vänjer sig nog aldrig.

Jag tror bara det handlar om hur de blev presenterade för djuret första gången, ingen skillnad mellan djursorter alltså.

Ställ hästen i samma stall som vilket djur som helst och den vänjer sig. Älg, gris, ko what ever.

Nej gris är väldigt speciellt. Det är till och med så att om någon kört grisar i en transport kan vissa hästar vara omöjliga att last i den. Så det är något att tänka på när man inte har egen utan hyr och hästen plötsligt inte vill åka.
Har ju själv kor och får och har haft grisar och just grisarna är väldigt speciella för hästar. De andra djuren verkar de mest reagera på utseendet men grisarna är det helt klart doften för de behöver inte se dem för att reagera

Nej gris är väldigt speciellt. Det är till och med så att om någon kört grisar i en transport kan vissa hästar vara omöjliga att last i den. Så det är något att tänka på när man inte har egen utan hyr och hästen plötsligt inte vill åka.
Har ju själv kor och får och har haft grisar och just grisarna är väldigt speciella för hästar. De andra djuren verkar de mest reagera på utseendet men grisarna är det helt klart doften för de behöver inte se dem för att reagera

Min är bara rädd för grisar. Kossor, får, getter, älgar, rådjur - you namne it, bryr han sig inte om.

Det räcker som sagt med lukten. Det var samma när vi red förbi ett vildsvinshägn, fast de inte var inom synhåll så var han som en fiolsträng.

Det ska tydligen vara någon slags instinkt enligt en vän till mig som stod i samma stall som jag i Tyskland. I området fanns vildsvin som är extremt farliga om de känner sig trängda eller hotade på minsta vis.
Så var glad att din kuse har huvudet med sig när han känner lukten av grisar/svin. Du slipper förmodligen stå öga mot öga med en rasande vildsvinshona...om du inte trillar av i farten förstås... :)

Visst kanske de är speciella, men det finns nog ingen häst med obotlig gris-skräck. Som jag skrev, sätt dem i en box jämte grisar och de vänjer sig snabbt. Har själv råkat ut för häst som blivit jagad av grisar i sin hage och efter det var S K I T rädd rent ut sagt. 1 vecka senare kunde man lätt stå o borsta honom bredvid våra grisar och han tittade inte längre på dem i hagen.

kl

Min häst är också rädd för vildsvin. Vi gick över ett område där de hade bökat förra helgen och han vart helt tokig faktiskt. Har inte sett honom så någongång förut för någonting.. så det måste vara någotning visst med just grisar.

Jo, det finns hästar med obotlig grisskräck.
Tom blivit rädda för andra hästar som varit kontakt med grisar=lukten

Visst finns det hästar som är paniskt rädda för grisar, även om vi inte haft någon sådan. Men de är inte många. Vi har haft hästar och grisar i över 20 år, så länge vi bott på gården . Många hästar har kommit och gått. En del har reagerat i början, de flesta inte alls. Såklart att de tittar extra när en gris kommer springande men det är mer nyfikenhet. Det händer ju inte varje dag. Om EN "stark" häst reagerar så blir ju kedjereaktionen stor i flocken.

Har haft många hästar som stått och kliat grisarna som vi tidigare hade ute. Inga problem.

Ang släp och grisar och hästar. Om man inte berättar för människorna runt hästen så har det aldrig varit något problem. Så jag är tveksam om problemet är särskilt stort. OM vi berättade det så blev det däremot garanterat problem. Var ivalet och kvalet. Till slut så berättade vi det så slapp vi låna ut släpen. :p

Visst kan en häst reagera mot att det varit gris i den men det är långt fler som struntar i det.

Våra hästar reagerar på vildsvin men de reagerar likadant mot råddjur och älg.

Våra hästar har däremot alltid tyckt att grannens kvigor är läskiga. :)

Min förra foderhäst hade jag på sommarbete där det fanns en gris. Hon var inte det mista rädd för grisen förrän den dagen då hon nosade på den, sedan var hon rädd bara hon såg den.

Visst finns det hästar som är paniskt rädda för grisar, även om vi inte haft någon sådan. Men de är inte många. Vi har haft hästar och grisar i över 20 år, så länge vi bott på gården . Många hästar har kommit och gått. En del har reagerat i början, de flesta inte alls. Såklart att de tittar extra när en gris kommer springande men det är mer nyfikenhet. Det händer ju inte varje dag. Om EN "stark" häst reagerar så blir ju kedjereaktionen stor i flocken.

Har haft många hästar som stått och kliat grisarna som vi tidigare hade ute. Inga problem.

Ang släp och grisar och hästar. Om man inte berättar för människorna runt hästen så har det aldrig varit något problem. Så jag är tveksam om problemet är särskilt stort. OM vi berättade det så blev det däremot garanterat problem. Var ivalet och kvalet. Till slut så berättade vi det så slapp vi låna ut släpen. :p

Visst kan en häst reagera mot att det varit gris i den men det är långt fler som struntar i det.

Våra hästar reagerar på vildsvin men de reagerar likadant mot råddjur och älg.

Våra hästar har däremot alltid tyckt att grannens kvigor är läskiga. :)

Jag har hyrt släp vid 2 tillfällen där det efteråt visat sig vara grisar körda - jag kan bara intyga att det stank i dem, trots att vi vädrade allt vi hann före avfärd. Hästen som normalt är lättlastad som få, bara vräkte sig ur släpet så fort hon kommit på. Panikslagen. Har inte hänt varken förr eller seanare, bara dessa två gånger. Jag tolkar det som att hon inte gillar grisar :)

Sådan "obotlig" skräck hade jag def sök hjälp med att lösa. Tänk om man stöter på ett vildsvin i skogen? Jag har inte vågat rida en sådan häst, vi har mycket svin o skogarna över stora områden.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hundträning Det kan inte bara vara jag (och @mysboll :p) här som har hundar som lätt tappar fokus - därför efterlyser jag nu era erfarenheter och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 510
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar