grinigt shettis sto

Tättran

Trådstartare
Hej. Har nyss köpt ett 8-årigt shettissto. Blev lite snabbt köp eftersom min islandshäst blev ensam. Men jag har faktiskt blivit rädd för henne, hon vänder ändan till o måttar sparkar mot mig och är allmänt sur.
Nu är det en månads bytesrätt på hästen och funderar på att byta ut henne. Jag orkar inte med en tjurig häst. Hur hade ni gjort?

Eftersom har blivit rädd för henne och har möjlighet att byta, så hade jag utan tvekan bytt om jag var i ditt ställe. Det ska vara roligt att ha häst och det är inte roligt att vara rädd för en häst,

Har du en så bra deal att du har bytesrätt på hästen så hade jag bytt ut henne. Inte roligt att vara rädd för sin häst, stor eller liten. Och sällskapsshettisar finns det gott om, så köp dig en snäll istället.

Sånt här går det bra att jobba med om man har tålamod och kunskap, men som de andra sa; Det ska vara roligt och nu har du en så pass bra deal att du får byta henne.

Fast köper du en annan shettis så är det risk att du får samma problem. Shettisar är fantastiska på att se om man är rädd.

Nä det håller jag inte med om! Det är knappast normalt hos hästar att börja sparkas och vara hotfull för att någon verkar osäker. Måste vara riktig otur om man får en till sån ponny eller om det är konstig hantering på ställlet hon köpt från. Kan säkert gå att få ordning på men jag skulle byta ponny.

Nä det håller jag inte med om! Det är knappast normalt hos hästar att börja sparkas och vara hotfull för att någon verkar osäker. Måste vara riktig otur om man får en till sån ponny eller om det är konstig hantering på ställlet hon köpt från. Kan säkert gå att få ordning på men jag skulle byta ponny.

Hur många shettisar har du haft alt jobbat med? Jag har hyfsat stor erfarenhet av shettisar i olika sammanhang och som ras är dom mycket trevliga MEN oerhört snabba med att förstå hur man gör för att få vara ifred. Individer som jag ansett vara mycket trevliga och lätthanterliga har i nästa stund fullständigt gjort över med andra personer. En var jättetrevlig så länge han hörde min röst, om han började bråka (kastade av och sparkade efter dom som försökte fånga honom) så tjoade praktikanterna på mig över gårdsplanen och när jag svarade så slutade han bråka. En anställd som i vanliga fall jobbade med köttdjur kom inte i närheten av honom. Jag hade aldrig problem med honom alls. Har massor av sådana storys om shettisar.

Hur många shettisar har du haft alt jobbat med? Jag har hyfsat stor erfarenhet av shettisar i olika sammanhang och som ras är dom mycket trevliga MEN oerhört snabba med att förstå hur man gör för att få vara ifred. Individer som jag ansett vara mycket trevliga och lätthanterliga har i nästa stund fullständigt gjort över med andra personer. En var jättetrevlig så länge han hörde min röst, om han började bråka (kastade av och sparkade efter dom som försökte fånga honom) så tjoade praktikanterna på mig över gårdsplanen och när jag svarade så slutade han bråka. En anställd som i vanliga fall jobbade med köttdjur kom inte i närheten av honom. Jag hade aldrig problem med honom alls. Har massor av sådana storys om shettisar.

Har en shettis .Sen har jag haft över några på bete för ett par år sen. Medryttare på en i en period som för 20 år sedan ;) du har förmodligen mer erfarenhet av fler än jag, men ingen av dem jag kommit i kontakt med har haft några aggressiva tendenser. Däremot lite trilskiga och rymningsbenägna ! Vår är väldigt glad om man kommer fram med grimman. Men har nog haft tur på den fronten verkar det som!

Jag vill inte kalla det aggressivitet. Dom har ju inte anfallit av ilska. Bara velat vilja göra annat än människorna och upptäckt att om man bär sig illa åt vinner man.

Jag vill inte kalla det aggressivitet. Dom har ju inte anfallit av ilska. Bara velat vilja göra annat än människorna och upptäckt att om man bär sig illa åt vinner man.
Det är inte rasen som är speciell på det sättet, jag har haft mycket med rasen att göra och även under en tid fött upp och haft egen godkänd hingst.

Det som är problemet är många inte ser dom som hästar. Därför inte heller hanterar dom som hästar, speciellt inte som föl. Man ser dom som små och söta djur och inte som de hästar de är. Alla hästar som inte behandlas konsekvent och får lära sig att respektera människor blir "bra" på att bråka sig ur situationer som dom tycker är jobbiga. Det har inte med rasen utan med handhavandet att göra. Tyvärr är det fler shettisar som råkar ut för det än större hästar så det är klart att dom kan få oförtjänt dåligt rykte av det.

Precis, alla kan inte hantera en shettis. Och så upplever jag dom som lite mer ifrågasättande och "smarta".
Shettisen jag beskrev var mycket väluppfostrad och visade inte sina kaxiga tendenser förräns han var 5 år gammal och skulle gå i ponnyridning 45 minuter varje dag. Det tyckte han var dötråkigt och försökte slippa.

Hej. Har nyss köpt ett 8-årigt shettissto. Blev lite snabbt köp eftersom min islandshäst blev ensam. Men jag har faktiskt blivit rädd för henne, hon vänder ändan till o måttar sparkar mot mig och är allmänt sur.
Nu är det en månads bytesrätt på hästen och funderar på att byta ut henne. Jag orkar inte med en tjurig häst. Hur hade ni gjort?
Lite uppdatering ang shettisen. Jag har beslutat mig för att ge henne en chans till. intalar mig själv att inte vara rädd för lilla damen. I nuläget kan jag sätta på grimman utan problem och tvätta hennes ögon, som var variga. Borstar halva hästen medan jag håller grimman. Berömmer när hon är duktig. I går när jag gick genom hagen ner till vattenkaret så följe hon efter mig , sen drack hon vatten. Gick sen en lov bakom mig , men visade inga aggresiva tendenser. Vägar med lite lock,
gå in i den andra boxen fast islänningen står inne i andra. Islänningen har visat var " skåpet ska stå". Så vad tror ni om utvecklingen?

Lite uppdatering ang shettisen. Jag har beslutat mig för att ge henne en chans till. intalar mig själv att inte vara rädd för lilla damen. I nuläget kan jag sätta på grimman utan problem och tvätta hennes ögon, som var variga. Borstar halva hästen medan jag håller grimman. Berömmer när hon är duktig. I går när jag gick genom hagen ner till vattenkaret så följe hon efter mig , sen drack hon vatten. Gick sen en lov bakom mig , men visade inga aggresiva tendenser. Vägar med lite lock,
gå in i den andra boxen fast islänningen står inne i andra. Islänningen har visat var " skåpet ska stå". Så vad tror ni om utvecklingen?

Vår shettis köpte vi osedd. Första tiden bet hon fram och sparkade bak. Bet min sambo i ryggen,hotade oss när vi delade mat.. Men efter att vi visat var skåpet står och att vi inte tolererade sånt skit lugnade hon sig.

Sen det viktigaste av allt - motionen. Ju mer hon arbetas destu trevligare häst.
Vad hade du tänkt göra med hästen? Många shettisars enda jobb är sällskap och då kan man förstå att dom blir sura. Vår kräver minst lika stor uppmärksamhet som den större.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 025
Senast: Zevzan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka