Grimskaft som inspänning..

Status
Stängd för vidare inlägg.

sky_fly

Trådstartare
Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd.
Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett billigt och naturligt sätt att spänna in hästen om man inte har tillgång till någon annan form av utrustning.
Två grimskaft binds ihop i ändarna, placeras på manken och förs sedan genom frambenen på hästen. Fästes sedan i bettringarna och på riktigt tvingar ner hästen i en låg form. :crazy:

"Helt gratis. Nitton kronor styck kostar dom och man kan använda sakerna till andra grejer också"

Detta är alltså en av de större hästbloggarna som finns och det är många yngre som vistas där. HUR kan man ens komma på en idé likt denna?

https://www.youtube.com/watch?v=zZI1FG-zJ9M

Inte riktigt klokt jag blir så arg av sånt där. Att hon dessutom tipsar om det så att ungarna som läser kan springa hem och plåga sina ponnys. Tvi!
Men samtidigt så säljer ju hööks en liknande anordning så det finns ju på marknaden redan.

Tycker också det är helt sjukt. Med tanke på alla vettiga kommentarer hon fått borde hon inse att klippet ska tas bort, pronto!

Förstår inte vitsen med alla "quick-fix" folk ska använda. Visst, det ser "fint" ut när hästen kröker på nacken, men vad hjälper det när den saknar muskelaturen att faktiskt gå i form?! Jag har jobbat med unghästar (hade 16 st att utbilda i mitt stall) och skulle aldrig få idén att sätta inspänningar på dem. Däremot longergjord och två tömmar (med töm fäst i bettet, genom ring i gjorden och till handen) på volt är en fasen så mycket bättre (och säkrare!) idé. En häst kostar bra mycket mer än två usla grimskaft, så varför inte investera i RIKTIGA hjälpmedel som inte stjälper utvecklingen!?

Jag blir heligt förbannad, vilket kanske märks av mitt rabblande, hoppas ni förstår vad jag menar :p

Tycker lite synd om dom som inte fattar bättre och kommer att prova det på häst/ponny som inte är van att bli inspänd.
Det går väl bra fram tills att någon som gör det får en häst som panikar och drar sönder sig själv och utrustningen. Finns ju någon anledning till att man har resår och gummiband i inspänningar och inte minst anpassningsbara i storleken.

Kollade på Hööks men fann ingen direkt beskrivning av vilket material deras var gjord i. Dock så är det ju anpassningsbar i storleken så den är väl lite bättre.
Kan ändå inte förstå vitsen med detta? Om hästen höjer huvudet så skapas ju ett tryck vid ambåge och framförallt på manken! Hur kan det på något sätt bli positivt för hästen? Allra helst om hela utrustningen är stum..

Nej, jag ser absolut ingen fördel med denna typ och verkligen inte utav Tyras "snålhetstips" (som har erkänt sig själv som en otroligt duktig och framgångsrik ryttare?!)!
Hoppas för allt i världen att människor inte gör som hon!

Men det där är ju ett vanligt/gammalt tips. Används inte det mycket utomlands?

Vad tvungen att kolla den hästen riden mtp hut den reagerade på inspänningenoch tja, det syntes ju när hon drog ner huvudet för att sätta fast grimskaften hur den var :(

Jag skäms åt hennes vägnar när jag bläddrade igenom denna bloggerskans hästblogg..Tycker hon gör mycket "dumma" saker och har ett konstigt tänk. Undra varför företag vill samarbeta med en sån person. Att bland annat ge såna här tips känns oseriöst.
Känns som om det är många som inte bryr sig om att jobba hästen/hästarna ordentligt utan är nöjd för dom böjer på nacken och det ser "fint" ut. :crazy:

Är själv i den åldern som detta är riktat till och blir galen på alla Quick fix:nailbiting: Kommer knappt ihåg sista gången jag såg en ung ryttare utan hårt spända inspänningstyglar:wtf: Tycker det är allmänt hemskt att det sunna förnuftet nästan är borta:down: (Har sett ca 90 unga ryttare så det är inte bara några jag pekar på:() och det är många jag känner som tror att man ska såga hästen i munnen och sparka den i sidorna eftersom så många kända bloggare gör det:( Detta är nog typ det man får förvänta sig av den yngre generationen nu:cry:

Laura Bechtolheimer nu Tomlinson , medlem av Englands OS-lag 2012, använder denna inspänning på alla hästar, och säljer även en lämplig lina med hakar. Men hon är ju bara en oseriös hobbyryttare....eller? Hur många av er som kommenterat här har samma meriter eller mer än hon?

Laura Bechtolheimer nu Tomlinson , medlem av Englands OS-lag 2012, använder denna inspänning på alla hästar, och säljer även en lämplig lina med hakar. Men hon är ju bara en oseriös hobbyryttare....eller? Hur många av er som kommenterat här har samma meriter eller mer än hon?
Fast vad säger att det skulle ge henne mer vett? Bara för att man tävlar högre betyder det inte att man kan läsa av en häst (hon har säkert blivit rådgiven av någon annan och litar på det). Tycker det är uppenbart att detta sätt är otroligt fel, hästen kommer ju hamna i obehag av att bara försöka jobba med bakbenen och ryggen. Alltså hjälper det här bara med att ändra nackens position. Hästen får varken eftergift, rum att jobba rätt, tvingad att gå i samma position som om och om igen rycker i hästens mun och runt där grimskaften löper på kroppen.

@poloplayer Är den också av ett "stelt" material?
Jag kan förstår poängen om det fanns någon som helst möjlighet till eftergift, vilket de två grimskaften inte ger. I mina ögon känns det här fel, oavsett vem som gör det. Nelson Pessoa ligger väl bakom pessoabettet men jag tycker inte det är ett bra bett för det.
Annars håller jag med @SoffiProppi om att tömlongering är en bra grej.

Det där såg jäkla obekvämt ut. Har testat liknande i brist på annat, ett gammalt halvbra trix. För det första ska ju linorna vara mkt längre och för det andra satte jag ihop med en hårsnodd mellan frambenen så det inte blev knyck när den gick och armbågarna rörde sig. Då var det som en enklare chambonvariant som hängde i en båge när hästen sänkte halsen bara för att få lite styrsel på en springig häst.

Fast erfarenhet ger väl inte automatiskt förnuft?

Paul Schockemöhle är ju en hyfsat känd figur inom ridsporten, men kanske framförallt inom aveln numer. När han var aktiv som ryttare var han en stark företrädare för barrering och blev även avstängd (ett par ggr tror jag tom) pga att han utövade detta. Han är ju en jätteduktig hästkarl, vi kanske ska tillåta barrering igen då? Här är en video på en häst (avelshingst) som PS har/har haft, visst man kan tycka vad man vill om att den hoppar fantastiskt, men det ser allt annat än naturligt ut. Ta även på AvGs Rollkur i åtanke, inte många som imponerades av det va?
Köpte en häst från PS stuteri för många år sedan räddare stackare fick man leta efter.

Jag måste även inflika att bara för att man inte tävlar på OS-nivå, betyder inte det att man saknar förmågan att se vad som är bra eller dålig hästhållning/ridning/träning.

Själv fattar jag inte hur människan i TS video lyckats bli så stor, hon verkar ju helt borta vad gäller hästens bästa och har dem bara som sportredskap (tänk fotboll om man nu hade sysslat med en känd bollsport istället).

Jag måste bara få ventilera lite med er då jag är en smula upprörd.
Såg ett YT-klipp med en känd hästbloggerska som ger ett tips om ett billigt och naturligt sätt att spänna in hästen om man inte har tillgång till någon annan form av utrustning.
Två grimskaft binds ihop i ändarna, placeras på manken och förs sedan genom frambenen på hästen. Fästes sedan i bettringarna och på riktigt tvingar ner hästen i en låg form. :crazy:

"Helt gratis. Nitton kronor styck kostar dom och man kan använda sakerna till andra grejer också"

Detta är alltså en av de större hästbloggarna som finns och det är många yngre som vistas där. HUR kan man ens komma på en idé likt denna?

https://www.youtube.com/watch?v=zZI1FG-zJ9M

Åter ett prov på att "erfarenhet" inte är likställt med hästens bästa i fokus.

@poloplayer Det betyder ju absolut ingenting, faktiskt. Vet inte om du kommer ihåg Coby van Baalen (OS-ryttare bl.a.) som tränade Angela Krooswijks ponny Power and Paint. Ponnyn var inspänd på ett sätt som inte alls är okej. Hennes ridfärdigheter översätts verkligen inte på backen.

Själva typen av inspänning är ganska vanlig, men då är en graman det man vanligtvis använder. Och då inte i bettet utan man tar den över nacken genom bett ringarna och alt1 mellan frambenen och upp till manken. Alt2 mellan framben en och upp i en longergjord eller liknade för att den ska ligga stabilare.
alt3 direkt till en longergjord för att få mindre slit i bettet.
jag använder mig alt 3, hästen ska kunna höja och sänka huvudet hur tusan den vill, inspänningen är bara ngt som leker med bettet och som hästen kan ta stöd i när den söker sig nedåt framåt.

Att använda grimskaft sådär och tvinga ner hästen är :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar...
Svar
11
· Visningar
2 054
Senast: wall
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka