Sv: Grimma vid transport?
---
MEN vid en olycka vill jag inte ha en lös häst. En lös häst i en kvaddad trailer gör allt ungefär 3 gånger värre. Vill man ha oss den kan man alltid skära loss den.
Jag kan förstå din tanke, men...
De tillfällen jag har erfarenhet av kan jag bara säga att i ena fallet gick det inte att komma åt att skära loss hästen, hade grimman inte gett vika då hade det varit en död häst istället för en idag hel och återställd häst.
I det andra (och sista, tack och lov) välte transporten så skötardörren blockerades, även där förstår ni säkert att det var tur att grimman gav vika. Alltså, nej, det går inte ALLTID att skära loss hästen.
Visst ska en häst kunna sitta fast, men en häst som får panik och sitter fast drar tills något går sönder för att komma loss, vare sig det är grimma, kedjor eller den själv, såvida den inte lindar in sig så den fjättras på något vis.
Ta den klassiska situationen: Häst uppställd på gången, upptäcker att den sitter fast i kedjorna, hänger sig i dem. Försök få kontakt med den och du märker att det i regel är lönlöst. Så snart kedjorna/grimman sprängts, är hästen kontaktbar.
Jag skulle ALDRIG utsätta mina hästar för risken att fastna med utrustning på som inte går sönder. Det finns andra sätt att hålla hästhanteringen säker på än att binda dem på det viset.
// Mvh - J