För det första så rekommenderar jag dig att låta bli hästen om den inte är din.
Men om det är ok att du hjälper till med grimträningen så har jag lite tips, jag har grimtränat ganska många "vildhästar" från föl och uppåt.
Balderums tips är bra!
Att smyga sig på eller överfalla hästen är däremot ingen bra idé, och att göra en liten inhägnad med plaststolp och snöre är inte så säkert. Att hästen går att peta på är jättepositivt. Om man bara har tålamod så går det ofta ganska snabbt att lära en såpass tam häst att ta på och av grimman. Börja med att vara i hagen och bara var i närheten av hästen och vänj den vid att det är ganska trevligt att bli tagen på. Skygga hästar går ofta att klappa över en annan hästs rygg. Tex klia på baken eller stryka över ryggen. Det är mycket lättare att närma sig dem snett bakifrån än rakt framifrån. Börja kontakten långt bak på hästen och gå försiktigt framåt utan att helt släppa kontakten med hästen.
När hästen accepterar det kan man ha med sig grimman och prova att beröra hästen med den, och låta hästen inspektera grimman. Jag brukar stryka hästen med grimman på halsen och kroppen innan jag försöker ta på den. Ingen bra idé att försöka trä på hästen något som den är rädd för.
Vänj hästen vid att du lägger armen över halsen på den. Tex genom att du kliar den. Passa näsan och tårna...
Ibland reagerar de väldigt snabbt och dramatiskt på detta, då har man gått lite snabbt fram. När den accepterar det kan du försiktigt trä på grimman och knäppa den i nacken. Om detta absolut inte funkar så är Balderums tips om grimskaft/rep om halsen också en bra grej att träna på.
Somliga hästar går detta snabbt på, och andra kan man behöva jobba med ett par dagar, men iallafall med de jag har hållit på med har det sällan krävts längre än så för att åtminstone ha fått på och av grimman första gången även i stor hage. Var bara lugn och konsekvent.
Är den verkad förut har den förmodligen haft grimma på sig förut. Så har ni tur så är den ganska cool bara den har fått grimman på sig.
En häst som blir "panikslagen" om man petar på den är mycket svårare att fånga lös i hagen naturligtvis, och då kan det behövas att man spärrar av hagen, men det måste göras ordentligt i så fall.
Man kan som någon skrev också få på grimman genom att man först får på nosdelen och sedan ser till att hålla kvar även om hästen far iväg, många hästar stannar dels genom att man kramar med armarna om halsen från sidan eller om man har lyckats få in nosen i grimman. Men den metoden är mycket mer dramatisk än att man har tålamod och god tid på sig. (Och farlig om man inte vet vad man gör)
Det underlättar om man är flera, och någon/några kan hålla de lugna hästarna i ett hörn och man får dit den man vill ha kontakt med.
Som sagt, tid och tålamod är viktigt, gå inte pang på rödbetan utan ta allt i små steg så blir det odramatiskt.
Kolla också upp om hästen överhuvudtaget blivit ledd i grimma och grimskaft, annars är det klokt att vänta med det och inte direkt koppla ett grimskaft och försöka leda hästen när ni väl fångat den. Säkerhet är viktigt för att hästen framöver ska vara lätthanterlig.