Grimma på ohanterad unghäst?

Sv: Grimma på ohanterad unghäst?

står inget om hur gammal hästen är.
Men det bästa som jag tycker är att man stallar in hästen några veckor så får man träna p åallt som man bör träna på helt enketl. Gärna påvårkanten så kan amn släppa ut på bete.

Att man stallar in då kan man kugn och ro i boxen sätta på grimma och ta av och sätta på och ta av, träna på att bli ledd och stanna när jag stannar backa. Att träna på att kunna bli in och utsläppt från hagen osv.

När allt sitter 180% släpper man ut på bete igen eller lösdrift
självklart går hästen ute med anra unghästar om dagarna samt att den kanske kommer ut 07 och in 21 =)

Så tycker ja funkar super. om man nu har den möjligheten

*KL*

Det finns nog flera sätt som är bra. Med våra fem unghingstar så började vi hantera den redan när de kom till gården vid 8 månaders ålder. De var vana med att bli vallade så vi ropade på dem och dirigerade dem till ridbanan alla fem. Där fick de fodertillskott i var sin hink som stod i och runt hästtransporten som stod mitt i ridbanan. Vi började med att röra vid dem överallt, lyfta hov och efter en till två veckor var de vana med det.

Efter en månad började vi med att prova gimma på dem. De såg lite förvånade ut men alla fem fick grimmorna på utan problem, de gick då på ridbanan allihopa när vi gjorde det. Man måste givetvis tänka på kroppsspråket och hur man placerar sig i förhållande till hästen.

Vad som är värt att nämna är att en av de fem när har kom till oss hade grimma på därför att man inte kunde komma nära honom i hagen. Vi tog genast av honom grimman när vi släppte honom i hagen. Det gick inte att komma närmare än c:a 3 meter innan han stack iväg. Efter sommaren när vi utan att försöka fånga honom var i hagen kom han närmare och närmare och till sist följde han oss var vi än gick. Vi fick också börja röra honom även på huvudet men bakbenen var han väldigt rädd om. Men efter sommaren på ridbanan med de andra satte vi på honom grimman utan större problem. Vad vi gör är att ge hästen tid, då löser det sig oftast på ett mjukt och behagligt sätt ;)

BTW alla hingstar går att lasta utan problem, de bara går rakt in ;)

Mvh
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

För det första så rekommenderar jag dig att låta bli hästen om den inte är din. :) Men om det är ok att du hjälper till med grimträningen så har jag lite tips, jag har grimtränat ganska många "vildhästar" från föl och uppåt.

Balderums tips är bra!

Att smyga sig på eller överfalla hästen är däremot ingen bra idé, och att göra en liten inhägnad med plaststolp och snöre är inte så säkert. Att hästen går att peta på är jättepositivt. Om man bara har tålamod så går det ofta ganska snabbt att lära en såpass tam häst att ta på och av grimman. Börja med att vara i hagen och bara var i närheten av hästen och vänj den vid att det är ganska trevligt att bli tagen på. Skygga hästar går ofta att klappa över en annan hästs rygg. Tex klia på baken eller stryka över ryggen. Det är mycket lättare att närma sig dem snett bakifrån än rakt framifrån. Börja kontakten långt bak på hästen och gå försiktigt framåt utan att helt släppa kontakten med hästen.

När hästen accepterar det kan man ha med sig grimman och prova att beröra hästen med den, och låta hästen inspektera grimman. Jag brukar stryka hästen med grimman på halsen och kroppen innan jag försöker ta på den. Ingen bra idé att försöka trä på hästen något som den är rädd för.

Vänj hästen vid att du lägger armen över halsen på den. Tex genom att du kliar den. Passa näsan och tårna... ;) Ibland reagerar de väldigt snabbt och dramatiskt på detta, då har man gått lite snabbt fram. När den accepterar det kan du försiktigt trä på grimman och knäppa den i nacken. Om detta absolut inte funkar så är Balderums tips om grimskaft/rep om halsen också en bra grej att träna på.

Somliga hästar går detta snabbt på, och andra kan man behöva jobba med ett par dagar, men iallafall med de jag har hållit på med har det sällan krävts längre än så för att åtminstone ha fått på och av grimman första gången även i stor hage. Var bara lugn och konsekvent.

Är den verkad förut har den förmodligen haft grimma på sig förut. Så har ni tur så är den ganska cool bara den har fått grimman på sig.

En häst som blir "panikslagen" om man petar på den är mycket svårare att fånga lös i hagen naturligtvis, och då kan det behövas att man spärrar av hagen, men det måste göras ordentligt i så fall.

Man kan som någon skrev också få på grimman genom att man först får på nosdelen och sedan ser till att hålla kvar även om hästen far iväg, många hästar stannar dels genom att man kramar med armarna om halsen från sidan eller om man har lyckats få in nosen i grimman. Men den metoden är mycket mer dramatisk än att man har tålamod och god tid på sig. (Och farlig om man inte vet vad man gör)

Det underlättar om man är flera, och någon/några kan hålla de lugna hästarna i ett hörn och man får dit den man vill ha kontakt med.

Som sagt, tid och tålamod är viktigt, gå inte pang på rödbetan utan ta allt i små steg så blir det odramatiskt.

Kolla också upp om hästen överhuvudtaget blivit ledd i grimma och grimskaft, annars är det klokt att vänta med det och inte direkt koppla ett grimskaft och försöka leda hästen när ni väl fångat den. Säkerhet är viktigt för att hästen framöver ska vara lätthanterlig.

Hej och tack , detta var precis vad jag var ute efter! Bolla lite tankar helt enkelt. :banana:
Det är såklart ok att jag pillar med hästen, all hantering är ju egentligen positiv! Han har aldrig blivit ledd eller haft grimma, så har varit inne på samma spår. Har varit ut och flamsat omkring med grimman, låtit honom lukta på den och dragit med den över hans kropp så gott det går. Även försökt att stå bredvid och få lägga armen över osv, men är väl som sagt bara att ta ett steg i taget :)

Jag gick ut i hagen, hade lite pellets i handen. Knäppte upp nackdelen på grimman och la nosdelen runt handleden. När hon tog pelletsen slängde jag över nackremmen typ underifrån och sen knäppte jag den med handen som haft pelletsen. Tydligen hade hon haft grimma ett fåtal gånger när hon va föl, vid detta tillfälle var hon två år.
När grimman satt på ledde jag henne i gramskaft genom uppfödarens stall, ner för två trappsteg, genom en annan del av stallet och rakt in i en transport.

Rätt nöjd med min skruttis då! :D

Nej nej nej, ingenting är omöjligt det är klart att det går! Tålamod är den "fege"hästens bäste vän ;) :up:

Mitt ungsto var ett halvår när jag köpte henne och helt ohanterad och det gick inte att ens peta på henne. Nu drygt ett år senare är hon supertam och det är inga som helst problem att varken fånga henne eller hantera henne.

I början när jag kom ut i hagen så kollade hon på mig och om jag kom för nära sprang hon iväg 100 meter och flemade som en tok, men tålamodet svek inte mig :up: och jag envisades med mina närmanden, tillslut godtog hon att man kom i närheten av henne, då började mutandet :angel: godis i mängder haha. Tillslut var det inga som helst problem, och då började jag ta med mig grimman ut i hagen - ta på - ta av - ta på - ta av, bara upprepa massor med gånger. Jag var nogrann med att jag spände upp i nackstycket så att jag inte spände upp "ganaschspännet" på grimman, utan kunde lura in grimman runt halsen, trä över näsan och så var hon fast utan fippel kring öronen som fortfarande var lite känsligt område att pilla på.

Nu är hon social och trevlig, precis som jag vill att hon ska vara och hanteringen är nemas problemas :up::D

Lycka till!

Jag hade bökat in den lös i en hästtransport eller hästlastbil och kört den till ett stall.
Där så hade jag bökat in den i en box och så hade vi varit några stycken och tryckt upp den mot väggen och helt enkelt satt på en grimma.
Aldrig att jag hade försökt ute i hagen.

Efter några dagar så brukar den gå att leda om man jobbar litet på det.
Jag brukar binda den i en handhästgjord som sitter på någon gammal och stabil häst.
Och så leder jag den gamla hästen.
Då så kan inte den unga hästen streta emot utan blir tvungen att knalla med.

TACK!

Precis så har jag och mina vänner gjort med våra föl! Varför dutta med dom?

Ja det blir så frustrerande för hästen att inte veta vad man vill.
Kort och effektivt så att det sedan är över är bäst.
Dessutom så ger det inte hästen något utrymme att förhandla, vilket man har igen sedan i resten av träningen.
Man slipper en massa ifrågasättande från hästen när den vet vad som gäller.

Jag tror inte på att vara brutal, vilken otroligt trevlig häst man får i slutänden om man ska dunka in den i en vägg och trycka på den grimman. En trevlig upplevelse för resten av livet... :eek:

Jag tror att positiva upplevelser föder positiva och lätthanterade djur, mitt sto ifrågasätter inte mig och mitt ledarskap, men hon är heller inte rädd för mig...

Om man skall träna många hästar så kan man inte hålla på och dutta.
Det är enklast för alla inklusive hästen att få det fort överstökat.

Har du tränat ditt sto själv sedan hon var föl?

Jag anser att ska man hålla på med hästar ska man ha gott om tid för varje individ, speciellt i ett tidigt stadie i deras liv.

Jajjemen det har jag gjort :up:

Jamen dåså.
Jag tycker att saker och ting inte skall ta längre tid än nödvändigt.
Det har varken jag eller hästarna tålamod med.

Mina hästar är ganska tuffa och brutala, de är avlade så, så de tar lätt över showen om de får en chans till det.
Om jag hade duttat så hade jag sedan fått åka grimskaft efter dem alla.
Nu så är det bara den värsta som gör så.
Men hon levererades på det viset som föl.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig men det låter som "hästkarlar" sa förr i tiden, "de ska lära sig veta hut"

Har fött upp 5 st. unghingstar som nu är 5 år och har aldrig behövt använda sådana metoder. Och ja, det är tuffingar med Ófeigur som farfar, har haft hingstar här hemma efter minst 12 olika linjer och tuffare än dessa har jag inte stött på.

Har bara varit vänlig, lugn, bestämd och konsekvent. Vi har aldrig accepterat att de flyttar på oss eller hoppar på oss när vi kommer med hinkar. Vi har inte heller hela tiden ryckt i grimmor och skrikigt när de "busat" lite, det går inte att hålla på och ha kadaver-diciplin med hingstar. De har från det de var föl löshanterats, d.v.s. de har inte varit uppbundna när vi börjat borsta eller kratsa hovarna m.m. De har aldrig känt sig trängda och när vi efter några månader satte på dem grimma såg de bara lite förvånade ut, inget mer. Det absolut viktigaste, som jag anser, är att ge hästen den tid den behöver och inte låta pengarna styra och därmed drabba hästen.

Nu när de är 5 år så kommer de när man ropar i hagen, sticker in huvudet i grimman, går aldrig på eller över oss och jag behöver bara vifta med handen och säga back så backar de. De har kvar sin nyfikenhet och förmågan att lyssna på oss och viljan att försöka gör vad vi ber dem om. De har kvar sin egna starka integritet.

Vad jag vill säga är att tiden man tillägnar hästen står i paritet med resultatet ;)

Men som sagt hoppas jag missförstod dig :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag vet inte om jag missuppfattar dig men det låter som "hästkarlar" sa förr i tiden, "de ska lära sig veta hut"

Mina hästar beter sig som dina.
Men jag orkar inte hålla på en massa när jag vet att det bara tar några dagar att få dem lätta att leda om jag föser in dem i stallet och visar vad jag vill att de skall göra.
Grimma är ju att hålla fast så att förklara det med att just hålla fast blir oerhört tydligt för hästen.
Att förklara det med att äta godis blir ju fel.
Grimma är inte att äta godis.
Det är att göra som man blir tillsagd.
Och för att kunna göra som man blir tillsagd så måste man veta vad som förväntas att man skall göra.

Hästar är oerhört snälla djur som gärna gör vad du ber om bara de vet vad det är.
I alla fall de flesta utom just hon som var på tvären redan när hon kom.
Hon är född hos mig och var annorlunda redan från början och så har det fortsatt.
Henne vågar jag inte sälja av säkerhet för omgivningen.
Hennes helsyster är annars som de brukar vara.

Du skrev innan i tråden att du får "åka grimskaft" efter en av dina hästar fortfarande? Låter inte så mycket som trevlig och snäll häst om du frågar mig... Jag har då aldrig åkt grimskaft efter min häst, och hon var helt ohanterad när jag köpte henne bara några månader gammal så jag har hanterat henne helt från starten. Då var hon skygg, som jag beskrivit innan i tråden.

Att du inte "orkar hålla på en massa" låter för mig vansinnigt, det tar tid med unghästhantering och kräver tålamod. Jag säger absolut inte att jag är proffs men jag säger att det inte finns en chans i världen att hästen kopplar att bli uppdunkad i väggen till något positivt och hästen gör endast det du säger åt den på grund av att den är rädd. Jag ger inte hästen godis för att godis betyder grimma, jag ger hästen godis för att uppmuntra positivt beteende - ha grimman på sig och inga protester... Hästen kopplar godis till att den gjort någonting bra, det lär hästen att veta när den gjort någonting bra - du uppmanar den till att göra samma sak igen och den får belöning - i form av godis - när den gör rätt. Självklart är det otroligt viktigt att man är konsekvent och bestämd, men det finns så otroligt många sätt att vara det på, och det behöver aldrig någonsin vara genom att utöva makt på det viset som jag uppfattar ditt tidigare inlägg i tråden - genom att skrämma hästen.

Ang Rolle's inlägg - :up: Det låter som riktigt trevlig hästhållning i mina öron! Lycka till i framtiden :)

Du skrev innan i tråden att du får "åka grimskaft" efter en av dina hästar fortfarande? Låter inte så mycket som trevlig och snäll häst om du frågar mig....
Hon är definitivt annorlunda mot allt som jag tidigare har stött på.
Men hennes mormor som jag importerade från Island för mycket länge sedan hade ett liknande psyke vad gäller att dominera sin omgivning.
Mormodern var dock litet vekare och gick därför att ta ledarskapet över.
Den här är gör helt enkelt som den vill oavsett.
Och är fullständigt okänslig för allt utom att ha tråkigt.
Så jag får bygga på det, att det är roligare att hänga med mig och göra som jag säger än att hänga i hagen.
Det fungerar oftast, men om hon vill dra iväg och titta på något så skiter hon i mig och drar.
Hon kommer tillbaka till mig när hon har tittat färdigt.

jag säger att det inte finns en chans i världen att hästen kopplar att bli uppdunkad i väggen till något positivt och hästen gör endast det du säger åt den på grund av att den är rädd.
Varför skulle hästen vara rädd?
Hästar gillar inte att sitta fast, de vill kunna gå runt som de vill.
Därför så är det bra om de kopplar grimma med att sitta just fast.
De kommer då att stå stilla när man binder upp dem med mindre risk för olyckor.

- du uppmanar den till att göra samma sak igen och den får belöning - i form av godis - när den gör rätt.
Jag använder aldrig godis i min träning.
Det behövs inte, de vet när de gör rätt ändå för vad som är rätt har jag ju visat dem.
Det enda som jag använder godis till är om jag av någon anledning inte kan fånga dem och när jag ber dem göra sådant som de tycker är läskigt, t.ex. gå in i hästlastbilen.

- genom att skrämma hästen.
Jag skrämmer inte hästen.
Varifrån får du det?
En rädd häst kan inte lära sig något alls så det vore ju att motarbeta mig själv.
Om man skrämmer en häst så kan den bara tänka på flykt så då får man ju ingen kontakt.

Det är ju inte så att man dunkar in hästen i väggen och orsakar den någon skada, det låter precis som att man kastar sig på fölet och drämmer in den i väggen...

En arm runt bogen, ett ben under magen en arm över ryggen. Tar 2 sec att få på grimman och så är det klart!

Dom hinner ju inte ens reagera om man har snitsen inne sedan tidigare och sedan är det bara att ta en promenad på 1 minut första gången och sedan ökar man på det successivt, tar inte många dagar innan man utan problem kan sätta på en grimma och leda runt fölet utan problem.

Med de hästar som föds hos mig så har jag lärt dem att gå i grimma redan som mycket små.
Då så kan jag ju binda dem i deras mamma.
Det är enklare att ha ett föl som man bara kan gå ut i hagen och sätta grimma på och sedan leda in i stallet än att inte få tag i fölen.
Och då jag vill kunna kontrollera och korrigera hovar medan benställningar fortfarande går att påverka så måste de kunna ledas, stå stilla och lyfta på fötterna redan som mycket små.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 284
Senast: Yrja
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
W
Träning Hej! Jag är relativt nybliven ägare till en treårig unghäst som är trevlig men ganska bortskämd. Sen ett par veckor har jag ett problem...
Svar
13
· Visningar
2 123
Träning Ni med Islandshästar. Hur mkt och hur tidigt hanterar ni era föl och unghästar? Jag vet nämligen inte hur jag ska göra! Jag vill ju...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama