Grimma på ohanterad unghäst?

jennifernordin

Trådstartare
Någon som har några tips på hur man lurar på en ung kille en grimma? :crazy:

Det går att gå fram och klappa på honom dom dagar det passar honom, annars gömmer han sig gärna bakom dom andra hästarna (2 st som är 'normalt' hanterade = inga problem alls). Dom står alltså i en rätt stor hage utan tillgång till stall...

Så, är det bara massa klappar/kärlek/godis som gäller tills man lyckas smyga på den, eller hur hade ni löst det?

OCH... nej det är inte min häst egentligen, jag är bara intresserad av att veta hur ni hade löst det för att ev. prova på honom, alltså vill jag inte ha några åsikter på tidigare (brist) på uppfostran och hantering. Detta är de enda jag vet och har inte lagt mig i mer än så.

Sv: Grimma på ohanterad unghäst?

Jag hade tagit in hästen i stallet (gör en gång och valla ALLA hästar till stallet) , låtit dem gå in i boxarna (gör inget om de blir två och två i samma) och sen suttit på grimman där.

När jag sätter på grimman första gångerna står jag väldigt nära hästen, ungefär vi bogen. Har hela tiden kroppskontakt och sen trär jag på grimman. (:

Som saraandersson skriver, ta in i box! Stå nära, vid bogen, lägg högerarmen över halsen vid manken. Använd en grimma som nackstycket går att knäppa upp på och ha den uppknäppt i vänster arm. Trä in nosen med vänsterhanden, håll kvar i vänstersidan av grimman och ta tag i andra sidan med högerhanden. För sen ihop händerna vid nacken och knäpp.

Med din högerarm över halsen på hästen har du bra kontroll om den försöker resa sig, och så fort nosen är i grimman tar den sig inte framåt. Bra om man har en vägg som stöttar rumpan också.

Finns ingen tillgång till stall eller annat begränsat utrymme hade jag inte ens försökt. Vad som kommer att hända är att du misslyckas med att få på grimman och hästen lär sig att man kan komma undan. Med andra ord helt kontraproduktivt och enkelt sagt jäkligt puckat.

Vänta tills du har tillgång till ett litet utrymme och gör det lugnt och fint där.
Nu skriver du inte hur gammal hästen är, men att den inte lärt sig det tidigare är lite skit samma. Bara man ser till att få goda förutsättningar att lära den nu!

Jag hade delat av en bit av hagen, och vallat/lockat in honom där, så att man får en chans utan att de andra hästarna är ivägen. Sedan hade jag kört med godis i handen, som han får när han väljer att trä i mulen och så småningom huvudet i grimman själv.

Men om man avdelar en unghäst från flocken är chansen stor att han istället blir stressad och ofokuserad. Jag brukar vilja utnyttja deras flockinstinkt och verkar ex i boxen och med annan häst bredvid (i samma box) den andra hästen ger trygghet till den häst man håller på med. :)

Som sagt finns det ingen tillgång till stall, det enda är att dela av hagen eller stänga in honom i vindskyddet, men han är ca 2 år och blir antagligen väldigt stressad av det då han aldrig varit ensam.

Så är detta egentligen omöjligt? Okej, inget är omöjligt men... Ingen som har någon erfarenhet och kan ge några tips?

Jag håller med Jonaz, helt och fullt.
Är hästen inte van vid grimma finns det INGEN anledning att ens försöka få på den i hagen.
Hästen kommer bara att bli rädd, och som sagt, lära sig att det går att springa undan problemen.
När jag grimmar halvvilda fölungar hålls jag i en box. Ser till att få hästen i vänstervarv, och vid läge tar jag tag runt halsen, med nackstycket på grimman.
När hästen känner att den sitter fast, får man INTE släppa. Efter ett par varv eller nåt slappnar den av, och då får man snabbt och försiktigt trä på nosdelen, och knäppa grimman.

Om det var ett måste att snabbt få på grimman av någon anledning hade jag stängt in hästen i vindskyddet ihop med en snäll hagkompis och försökt därifrån. På Island fick vi göra så en gång när vi fått ner en helt ohanterad unghäst från fjället som ingen visste vem som ägde den. Gick inte att komma nära alls men vi lyckades valla in den i en box och sen tog vi in vår snällaste häst. Använde den snälla hästen för att stänga in unghästen i ett hörn och kunde därefter scanna unghästens kropp efter chipmärkningen.

Hade man haft tid på sig givetvis ett annat tillvägagångssätt :)

På vilket sätt blir han avskiljd från flocken om man gör en hage i hagen?

Då får man ju antingen binda upp dem eller ge dem grovfoder i närheten.

Vissa unghästar blir stressade bara de står i varsin box, även om boxarna är bredvid varandra. Då skulle jag isåfall binda upp en häst i den lilla hagen med unghästen.

I box, kroppskontakt hela tiden, stå bredvid hästen och trä på grimma, öppnad i nacken, inte käken.
Först bara över nacken, tillbaka, sen över mulen, tillbaka, sen på med hela grimma. och sen göra så hästen får känna lite och nosa/smaka på den innan man tar på den grimma.

Du har fått flera bra svar på hur du bör göra, men eftersom du inte har stall så skulle jag nog i ditt läge vilja ha in alla 3 i vindskyddet och ta på grimman där.

Jag har haft en på lösdrift, stor hage och många unghingstar...lite osäker i början och inte haft grimma på sig när han kom. Får gå nära o klappa efter några "lär-känna-dagar". Sedan var det ju hovar o vacc längre fram, eftersom det inte fanns så bra möjligheter driva in etc just då så började jag med ett tjockare kort rep som jag helt enkelt lade över hästens hals och på det byggde jag upp förtroende och mod hos hästen. Hästen själv är nyfiken och bra i lynnet (e Hyreygur) så det gick fort, efter en vecka kunde jag trä repet runt huvudet som en grimma och han följde mig. Sedan var det bara att ta på en vanlig grimma och leda med honom.

Går hästen i lösdrift med många hästar kan det bli störande moment ifall hästen sliter sig så då är det viktigt ha typ som repet som bara faller av OM det händer så hästen slipper springa runt och jagas av grimma med rep som slänger och slår runt med ev skador på nacke etc.

Det går att gå fram och klappa på honom dom dagar det passar honom, annars gömmer han sig gärna bakom dom andra hästarna (2 st som är 'normalt' hanterade = inga problem alls). Dom står alltså i en rätt stor hage utan tillgång till stall...

OCH... nej det är inte min häst egentligen, jag är bara intresserad av att veta hur ni hade löst det för att ev. prova på honom, alltså vill jag inte ha några åsikter på tidigare (brist) på uppfostran och hantering. Detta är de enda jag vet och har inte lagt mig i mer än så.
För det första så rekommenderar jag dig att låta bli hästen om den inte är din. :) Men om det är ok att du hjälper till med grimträningen så har jag lite tips, jag har grimtränat ganska många "vildhästar" från föl och uppåt.

Balderums tips är bra!

Att smyga sig på eller överfalla hästen är däremot ingen bra idé, och att göra en liten inhägnad med plaststolp och snöre är inte så säkert. Att hästen går att peta på är jättepositivt. Om man bara har tålamod så går det ofta ganska snabbt att lära en såpass tam häst att ta på och av grimman. Börja med att vara i hagen och bara var i närheten av hästen och vänj den vid att det är ganska trevligt att bli tagen på. Skygga hästar går ofta att klappa över en annan hästs rygg. Tex klia på baken eller stryka över ryggen. Det är mycket lättare att närma sig dem snett bakifrån än rakt framifrån. Börja kontakten långt bak på hästen och gå försiktigt framåt utan att helt släppa kontakten med hästen.

När hästen accepterar det kan man ha med sig grimman och prova att beröra hästen med den, och låta hästen inspektera grimman. Jag brukar stryka hästen med grimman på halsen och kroppen innan jag försöker ta på den. Ingen bra idé att försöka trä på hästen något som den är rädd för.

Vänj hästen vid att du lägger armen över halsen på den. Tex genom att du kliar den. Passa näsan och tårna... ;) Ibland reagerar de väldigt snabbt och dramatiskt på detta, då har man gått lite snabbt fram. När den accepterar det kan du försiktigt trä på grimman och knäppa den i nacken. Om detta absolut inte funkar så är Balderums tips om grimskaft/rep om halsen också en bra grej att träna på.

Somliga hästar går detta snabbt på, och andra kan man behöva jobba med ett par dagar, men iallafall med de jag har hållit på med har det sällan krävts längre än så för att åtminstone ha fått på och av grimman första gången även i stor hage. Var bara lugn och konsekvent.

Är den verkad förut har den förmodligen haft grimma på sig förut. Så har ni tur så är den ganska cool bara den har fått grimman på sig.

En häst som blir "panikslagen" om man petar på den är mycket svårare att fånga lös i hagen naturligtvis, och då kan det behövas att man spärrar av hagen, men det måste göras ordentligt i så fall.

Man kan som någon skrev också få på grimman genom att man först får på nosdelen och sedan ser till att hålla kvar även om hästen far iväg, många hästar stannar dels genom att man kramar med armarna om halsen från sidan eller om man har lyckats få in nosen i grimman. Men den metoden är mycket mer dramatisk än att man har tålamod och god tid på sig. (Och farlig om man inte vet vad man gör)

Det underlättar om man är flera, och någon/några kan hålla de lugna hästarna i ett hörn och man får dit den man vill ha kontakt med.

Som sagt, tid och tålamod är viktigt, gå inte pang på rödbetan utan ta allt i små steg så blir det odramatiskt.

Kolla också upp om hästen överhuvudtaget blivit ledd i grimma och grimskaft, annars är det klokt att vänta med det och inte direkt koppla ett grimskaft och försöka leda hästen när ni väl fångat den. Säkerhet är viktigt för att hästen framöver ska vara lätthanterlig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 284
Senast: Yrja
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
W
Träning Hej! Jag är relativt nybliven ägare till en treårig unghäst som är trevlig men ganska bortskämd. Sen ett par veckor har jag ett problem...
Svar
13
· Visningar
2 123
Träning Ni med Islandshästar. Hur mkt och hur tidigt hanterar ni era föl och unghästar? Jag vet nämligen inte hur jag ska göra! Jag vill ju...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama