Grima ska få valp!!

Sv: Grima ska få valp!!

Var tvungen att lägga till lite bara, då jag är mån om att du verkligen vet vad du eventuellt ger dig in i :

Sveriges veterinärförbund liksom jorbruksverket har öppet fördömt denna träningsform och anser att den strider mot djurskyddet i sverige.

" Med tanke på hur grytanlagsproven genomförs i praktiken idag, där grävlingarna regelbundet hålls i djurskyddsmässigt oacceptabla hägn, bitskador på både hund och grävling ofta förekommer, de använda grävlingarna ibland är viltfångade, med flera brott mot gällande djurskyddslagstiftning, förespråkar veterinärförbundet dock i första hand ett förbud mot grytanlagsprov och grytjakt i Sverige. "
SVERIGES VETERINÄRFÖRBUND
Johan Beck-Friis

Det är en väldigt förskönad bild av vad grävlingarna utsätts för.

Om du söker reda på information som inte är partisk dvs från jägarna eller de som förespråkar den här träningsformen, så tror jag att du med din "djurempati" kommer ta avstånd från detta.

Jag vill inte förstöra din valptråd med att diskutera grytjakt , så jag önskar åter igen lycka till med din underbart söta valp.

Söker reda på och söker reda på, jag har bara pratat med folk som håller på med konstgryt och som inte är äkta grytjägare. Det lilla jag sett anser inte jag verka plågsamt och då är jag ändå en väldigt blödig person, nå. Jag ska inte sticka under stol med att grävlingen utsätts för stress för det gör den säkert. Om Gilly hittar till den här tråden får hon gärna förklara närmre. Hon är mycket mer insatt, jag återkommer när jag VET och inte pratat med någon partisk sida. Dvs dom som hojtar djurplågeri och att grävligen skulle bo i konstgrytet hela livet samt dom som viftar bort allt med en klackspark.

Det gör inget att du diskuterar gryt här! Någonstans ska det ju diskuteras :)
Får jag fråga vad du har för erfarehet utöver det du hört? Jag är ju inte haj alls utan är fortfarande på G med att lära mig.

Var tvungen att lägga till lite bara, då jag är mån om att du verkligen vet vad du eventuellt ger dig in i :

Sveriges veterinärförbund liksom jorbruksverket har öppet fördömt denna träningsform och anser att den strider mot djurskyddet i sverige.

" Med tanke på hur grytanlagsproven genomförs i praktiken idag, där grävlingarna regelbundet hålls i djurskyddsmässigt oacceptabla hägn, bitskador på både hund och grävling ofta förekommer, de använda grävlingarna ibland är viltfångade, med flera brott mot gällande djurskyddslagstiftning, förespråkar veterinärförbundet dock i första hand ett förbud mot grytanlagsprov och grytjakt i Sverige. "
SVERIGES VETERINÄRFÖRBUND
Johan Beck-Friis

Det förekommer alldeles säkert på många håll, liksom att stackel och eldressyr är vanligt inom den andra hundsporten jag håller på med. Jag tror dock att detär viktigt att se över de olika klubbarna och distrikten. Jag har hört mycket gott om hur grävlingarna tas om hand av dom jag har pratat med (folk från helt olika klubbar och sammankoppling), men det som beskrivs ovan förekommer säkert, ingen tvekan. Som sagt, jag är på G att besöka och se efter själv så att jag kan få en egen uppfattning. Är någon mån om djur så är det jag som inte ens äter dom själv.

En av mina nära vänner är länsveterinär ( hennes sambo är jägare så hon är inte av den blödiga sorten) och hon har en hel del insyn i det i praktiken och är STARKT kritisk liksom hennes sambo.
Jag har efter diskussionen med dem läst på vad som sagts av de som är insatta.

När både sveriges veterinärförbund och jorbruksverket öppet går ut och fördömer det som djurplågeri, ja då är det allvarligt.

Dessutom använder jag mitt sunda förnuft i hur ett vilt ( eller tamt bytesdjur) djur reagerar som stängs in i en återvändsgränd och utsätts för ett reelt hot i form av ett rovdjur. Gång efter gång!
Jag förstår helt enkelt inte hur man kan motivera det!?
Är det verkligen rätt att utsätta ett djur för lidande för att hunden tycker det är kul?
Går det att rättfärdiga bara för att djuret inte blir fysiskt skadat?

Jag håller med kritikerna att det är fruktansvärt onödigt och grymt och långt ifrån förenligt med djuskyddslagarna.

Och jag är uppriktigt ledsen av att dra ner din glädjetråd, jag hoppas och tror att du kommer sätta dig in i det nog för att avstå och hitta på något annat roligt med din underbart söta lilla nallebjörn.

Senast ändrad:

Absolut, om det verkar grymt har jag naturligtvis andra planer. Det är dock svårt att "plötsligt" säga stopp bara för att jag hör något negativt på ett forum av en person som inte bevittnat träningsformen själv. Som sagt, det finns säkert rediga rötägg därute och där detta som beskrivs förekommer, den riktiga jakten på grävling och räv tycker jag redan är hemsk, men jag har fått ett helt annat intryck av grytträningen. Det återstår helt enkelt att se hur det faktiskt är på riktigt. DÅ fastställer jag min åsikt.

Det känns ju ändå knasigare.
Om du ändå inte avser att jaga med hunden varför utsätta grävlingarna för lidandet och stressen att träna jakt på dem?

Bara för att hunden tycker det är kul?

Mina hundar skulle säkert tycka det var skitkul att få jaga ikapp en harunge och skrämma skiten ur den/döda den men de låter jag dem inte av hänsyn till haren.
Än mindre sätter jag harungen i en låda och låter de skrämma skiten ur den utan att den har en möjlighet att fly.

:eek::eek::eek::eek: Halledudanemej, sådant får man inte visa! En liten westiepestieplutt :love: Mitt hjärta smälter!

Så härligt att du hittat en kennel som verkar seriös med friska djur också, då menar du att det alltså finns hopp? :laugh: (smider lömska planer inför framtiden)

Om du ändå inte avser att jaga med hunden varför utsätta grävlingarna för lidandet och stressen att träna jakt på dem?

Varför vallar man med vallhundar utan att man verkligen måste flytta djuren?

Angående grytjakt kan jag inte uttala mig då det är okänt område för mig.

Aww:love: Man blir ju inte lite valpsjuk på det här stället, alla visar bilder på en massa valpar!!:devil:

Det var nog det sötaste jag sett i valpväg om jag ska vara ärlig ;)

Varför vallar man med vallhundar utan att man verkligen måste flytta djuren?

Precis, varför jagar man överhuvudtaget om man inte måste för att djuret är sjukt el. liknande? Självklart är det ett stress moment för djuret som blir jagat men ska man förbjuda all aktivitet som innebär stress för djuret får man nog förbjuda många fler saker än just grytjakt.

Jättesöta valpbilder förresten:love:

Men hallå där, vilken liten sockertopp! Fy fasen så jävla söt! :love:
Då får vi hem våra valpar ungefär samtidigt du och jag :D.

NAW, Jag gillar ju inte små terriers (hrm dåliga erfarenheter)...men...jisses så söööt! :love: Hoppas allt går som planerat!

Ang grytjakt så är jag inte alls insatt men det låter onekligen som ett otrevligt moment för "bytet" oavsett hur tam den är...nej satsa på viltspår, spår eller någon annan skoj gren , finns väl knappast alltför många westisar inom brukset?

Senast ändrad:

Absolut, om det verkar grymt har jag naturligtvis andra planer. Det är dock svårt att "plötsligt" säga stopp bara för att jag hör något negativt på ett forum av en person som inte bevittnat träningsformen själv. Som sagt, det finns säkert rediga rötägg därute och där detta som beskrivs förekommer, den riktiga jakten på grävling och räv tycker jag redan är hemsk, men jag har fått ett helt annat intryck av grytträningen. Det återstår helt enkelt att se hur det faktiskt är på riktigt. DÅ fastställer jag min åsikt.

Självklart skall du skapa dig en uppfattning själv och ta beslut därefter.

Med ledning av dina tidigare trådar som vittnar om empati för djur är jag övertygad om att du kommer välja att ta avstånd från grythundsträning på grävlingar.

Varför kan man förresten inte träna grythundar på attrapper, särskilt med tanke på att de flesta ändå inte kommer bedriva riktig grytjakt med sina hundar?

Ang rötägg, så visst finns det sådana men min uppfattning är att det oftast är helt vanliga människor som begår diverse grymheter och övergrepp mot djur och att de helt enkelt på något sätt har motiverat det för sig själva och valt att se det på ett sätt som gangnar dem istället för djuret.

Jag håller med Twiggy, sopa banan inom en annan gren istället, vad sägs om en westie på lydnadsbanan!? :)

Mina hundar skulle säkert tycka det var skitkul att få jaga ikapp en harunge och skrämma skiten ur den/döda den men de låter jag dem inte av hänsyn till haren.
Än mindre sätter jag harungen i en låda och låter de skrämma skiten ur den utan att den har en möjlighet att fly.

Av precis samma anledning som att man har vallhundstävlingar fast fåren inte måste vallas in av en specifik orsak, eller att man tränar skydd med hundar fast dom inte ska bli polishundar osv. För avelns skull! För att kunna se vad för egenskaper hunden har rent mentalt. Man använder ju dessutom inte vilda djur, utan tama som är tränade att förhålla sig till ett visst sätt mot hunden.
Sedan finns det säkert idioter som tar vilda grävlingar och utsätter dom för något liknande och det är inte mer än grymt. Men än en gång, det återstår att se detta med egna ögon.

Gryt kör man inte varje dag, det är redan meningen att han ska bli lydnad och spårhund. Han kommer även att ställas ut, jag är intresserad av grytet av den anledningen jag nämnde för bonde och kommer inte ta ett beslut om jag ska börja göra detta med hunden utifrån ett par inlägg på bukefalos. Inget illa menat! Jag förstår absolut din poäng och håller med dig, OM det är som du beskriver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka