Sv: Grima ska få valp!!
Det får stå för dig, för mig räcker det med sunt förnuft och att flera tunga instanser som Djurskyddsföreningar, Jordbruksverket och Sveriges Veterinärförbund öppet går ut och säger att det är djurplågeri.
Jag förlitar mig många gånger på vet förbundet och jordbruksverket, men jag vet också att åsikterna som kommit därifrån många gånger står på väldigt svaga grunder. Jag har inte läst någon rapport eller liknande om
varför det anses vara djurplågeri att hålla tam grävling för grytträning mer än att "hägnen är ofta dåliga" och att själva lådan de hålls i under träningen skulle vara plågsam. Det kan likväl gälla vissa regioner eller klubbar, vilket jag är övertygad om att mygel förekommer på. Det gör det tyvärr på de flesta håll med djur.
Jag tycker så mycket annat som skapar stress för djur är okej, tex att stänga in ett faktiskt klaustrofobiskt djur på box större delen av dygnet (häst) för att sedan motionera det genom att rida på dess rygg och sätta ett metallbetsel i dess mun. Jag tycker även att det är okej att lasta in dessa djur i trånga transporter och åka runt med dom till diverse ställen-så länge dom verkar må bra. Jag tycker att det är okej att vallhundar får valla fåren, så länge fåren inte verkar lida mer än att dom utsätts för en viss stress en stund.
Gävlingen utsätts ju för en viss stress, givetvis. Men vilken typ av stress? Man säger att den tränas att agera på ett visst sätt gentemot hundarna, och den sätts i en miljö som ändå ska likna dess hemmiljö där den är som tryggast.
Är grävlingen rädd/stressad eller aggressiv/stressad? Sådana faktorer tycker jag spelar stor roll.
När du valde att inte äta kött, gjorde du det för att du själv varit i ett slakthus och tittat hur det gick till eller gick du på vad som rapporterats av andra ?[/QUOTE]
Slakthus har jag bara varit i en gång, men det är inte slakten jag är emot.
Det är hur djuren hålls innan och där har jag gått på både det jag själv sett och sådant som hängts ut i media.