Grima ska få valp!!

Sv: Grima ska få valp!!

Av precis samma anledning som att man har vallhundstävlingar fast fåren inte måste vallas in av en specifik orsak, eller att man tränar skydd med hundar fast dom inte ska bli polishundar osv. För avelns skull! För att kunna se vad för egenskaper hunden har rent mentalt. Man använder ju dessutom inte vilda djur, utan tama som är tränade att förhålla sig till ett visst sätt mot hunden.
Sedan finns det säkert idioter som tar vilda grävlingar och utsätter dom för något liknande och det är inte mer än grymt. Men än en gång, det återstår att se detta med egna ögon.

Det går knappast att jämföra får i flock med en grävling som man stängt in i ett konstgjort gryt, fåren är domesticerade och hunden nöjer sig med att flytta dem inte attackera som en grythund gör.
Men visst stressas fåren så anser jag det inte vara mer rätt.
Jag anser inte att det är värt lidande för ett annat djur bara för att vi tycker det är kul att träna våra hundar på dem.

Skydds, där är det människor som agerar bytet och går ju knappast att jämföra med en instängd grävling.
Det är inte träningen för hunden som sådan som ifrågsätts, utan den stress och det lidande det innebär för grävlingen år efter år. Hur kan man tycka att det är värt lidandet?

Att ursäkta det med att grävlingana är tama är okunnigt och naivt, skicka gärna en bild där de sitter med grävlingen i knäet och gullar !

Det är vilda djur med alla flyktinstinkter och naturliga rädslor kvar oavsett om de fötts upp i fångenskap eller ej, det är grymt helt enkelt, det behöver man bara använda sitt sunda förnuft för att förstå.

Jag ska absolut fota när jag väl är på träning och tittar, då är det upp till bevis. Då slipper både du och jag lägga värdering och åsikt som vi fått genom ryktesspridning och texter på nätet, jag tycker att det är oerhört naivt att basera sin åsikt på text i ett sånt här sammanhang. Att du tycker att vallning är grymt får iof stå för dig, det kan jag inte påstå att jag själv tycker.

Det går knappast att jämföra får i flock med en grävling som man stängt in i ett konstgjort gryt, fåren är domesticerade och hunden nöjer sig med att flytta dem inte attackera som en grythund gör. Men visst stressas fåren så anser jag det inte vara mer rätt.
Jag anser inte att det är värt lidande för ett annat djur bara för att vi tycker det är kul att träna våra hundar på dem.

Skydds, där är det människor som agerar bytet och går ju knappast att jämföra med en instängd grävling.
Det är inte träningen för hunden som sådan som ifrågsätts, utan den stress och det lidande det innebär för grävlingen år efter år. Hur kan man tycka att det är värt lidandet?

Att ursäkta det med att grävlingana är tama är okunnigt och naivt, skicka gärna en bild där de sitter med grävlingen i knäet och gullar !

Det är vilda djur med alla flyktinstinkter och naturliga rädslor kvar oavsett om de fötts upp i fångenskap eller ej, det är grymt helt enkelt, det behöver man bara använda sitt sunda förnuft för att förstå.

Pratar du i ren okunskap nu? Jag har sett MÅNGA vallhundar som jagar och hugger nångång i sitt liv, och ja Fåren är då stressade....

Pratar du i ren okunskap nu? Jag har sett MÅNGA vallhundar som jagar och hugger nångång i sitt liv, och ja Fåren är då stressade....

Och om du läste det jag skrev , så sa jag att då anser jag inte att det är ok.
Gör du?

Jag ska absolut fota när jag väl är på träning och tittar, då är det upp till bevis. Då slipper både du och jag lägga värdering och åsikt som vi fått genom ryktesspridning och texter på nätet, jag tycker att det är oerhört naivt att basera sin åsikt på text i ett sånt här sammanhang. Att du tycker att vallning är grymt får iof stå för dig, det kan jag inte påstå att jag själv tycker.

Det får stå för dig, för mig räcker det med sunt förnuft och att flera tunga instanser som Djurskyddsföreningar, Jordbruksverket och Sveriges Veterinärförbund öppet går ut och säger att det är djurplågeri.

Jaja, var och en får följa sitt eget samvete.

När du valde att inte äta kött, gjorde du det för att du själv varit i ett slakthus och tittat hur det gick till eller gick du på vad som rapporterats av andra ?

Givetvis är det inte okej, men samtidigt är det sånt man får "träna bort" att det ej är okej...så det komemr ju förekomma tills man "fått bort det", men då borde alltså vallning vara förbjudet?

:love:Lovely! :love:
Hade jag kunnat hade jag samlat en valp av varje ras i mitt hem.

Lycka till! Kul att kunna smida planer om framtiden, med en hund som har det i sig! :love:

Det får stå för dig, för mig räcker det med sunt förnuft och att flera tunga instanser som Djurskyddsföreningar, Jordbruksverket och Sveriges Veterinärförbund öppet går ut och säger att det är djurplågeri.
Jag förlitar mig många gånger på vet förbundet och jordbruksverket, men jag vet också att åsikterna som kommit därifrån många gånger står på väldigt svaga grunder. Jag har inte läst någon rapport eller liknande om varför det anses vara djurplågeri att hålla tam grävling för grytträning mer än att "hägnen är ofta dåliga" och att själva lådan de hålls i under träningen skulle vara plågsam. Det kan likväl gälla vissa regioner eller klubbar, vilket jag är övertygad om att mygel förekommer på. Det gör det tyvärr på de flesta håll med djur.

Jag tycker så mycket annat som skapar stress för djur är okej, tex att stänga in ett faktiskt klaustrofobiskt djur på box större delen av dygnet (häst) för att sedan motionera det genom att rida på dess rygg och sätta ett metallbetsel i dess mun. Jag tycker även att det är okej att lasta in dessa djur i trånga transporter och åka runt med dom till diverse ställen-så länge dom verkar må bra. Jag tycker att det är okej att vallhundar får valla fåren, så länge fåren inte verkar lida mer än att dom utsätts för en viss stress en stund.

Gävlingen utsätts ju för en viss stress, givetvis. Men vilken typ av stress? Man säger att den tränas att agera på ett visst sätt gentemot hundarna, och den sätts i en miljö som ändå ska likna dess hemmiljö där den är som tryggast.
Är grävlingen rädd/stressad eller aggressiv/stressad? Sådana faktorer tycker jag spelar stor roll.

När du valde att inte äta kött, gjorde du det för att du själv varit i ett slakthus och tittat hur det gick till eller gick du på vad som rapporterats av andra ?[/QUOTE]
Slakthus har jag bara varit i en gång, men det är inte slakten jag är emot.
Det är hur djuren hålls innan och där har jag gått på både det jag själv sett och sådant som hängts ut i media.

:love:Lovely! :love:
Hade jag kunnat hade jag samlat en valp av varje ras i mitt hem.

Lycka till! Kul att kunna smida planer om framtiden, med en hund som har det i sig! :love:

Det är ju inte alls säkert att det går ens med denna hunden, men förhoppningen är ju lite större än innan :) Sedan återstår det såklart att se om det är lämpligt av etiska skäl att pyssla med den "hobbyn".

Det finns för övrigt bara en enda westie i sverige som tränar i gryt, den mentaliteten är tyvärr sedan länge allt mer bortglömd och ej tillvaratagen.
Det var därför jag blev så lycklig nu när jag äntligen hittade denna kullen som kan ha förutsättningar för att bli något av :)

Jättesöt liten valp! Grattis! :love:

Skall du börja jaga grävling eller varför är jaktstammen viktig?

Sorry om frågan är naiv, men jag är bra nyfiken. För mig är westien mest kopplad till trevliga sällskapshundar med lite kul attityd.

*nu skall jag läsa vidare i tråden*

Stort grattis! :love: (Och ja, jag trodde faktiskt för en sekund att det var Grima som skulle valpa. :p)

Nej nej, jag ska inte jaga grävling, det är därför jag vill förhålla mig till konstgryt. Westien är numera en aktiv sällskapshund, men jag är starkt kritisk till hur aveln har urartat sig då mentaliteten rentav blivit urkass bland många hundar-för att inte tala om att det numera är en relativt sjuk ras. Dålig mentalitet och osund fysik förekommer mycket mer sällan hos arbetande hundar. Jag anser att det måste hända något ganska drastiskt för att det ska börja gå åt rätt håll i aveln med den här rasen. En terrier SKA vara modig, den ska besitta en karaktär som visar på självförtroende och stadga och just nu finns mig veterligen inga mentaltester eller liknande som är anpassade till den här typen av hundars mentalitet, det jag kan komma närmast är då ett konstgryt.

Jag har träffat så många westies som rent av varit fega, rädda och ängsliga och det förtjänar ingen hund att vara. För att unvika att sväva iväg från rasstandard verkar det då enklast att göra ett anlagsprov för att se efter lite hur hunden är konstruerad i huvudet (tycker jag). Sedan ska det inte gå så långt att den mer börjar likna en TJT, det är inte en westie då. Om man sedan inte alls har lust att göra ett anlagsprov så ska det absolut inte vara nödvändigt. Jag är inte ute efter att önska att westien blev en ren jakthund. Jag anser att dom precis som borders med mera ska kunna vara roliga och framförallt aktiva sällskapshundar. :)

En massa svammel, men högst personliga om än lite flummiga åsikter och syn på det hela.

Åh herregud, jag fick nästan hjärtsnörp framför datorn. Alltså, valpar är alltid bedårande och jag brukar inte ens skriva i sådana här trådar, men jag tror allvarligt att det där är det sötaste jag någonsin sett!! :love::love::love:

Du har så sunda och vettiga åsikter! Jättekul med folk som värnar om någon ras ursprung.
Stort grattis till den underbara lilla ulltussen!

Nu har jag läst tråden också och inte bara tittat på bilderna. Intressant diskussion om grytträningen. Jag har noll egen erfarenhet men har i stort sett enbart hört kritik och negativ inställning till det, t.o.m de "extrema" jägarna i min familj tar avstånd från det. Men samtidigt är det svårt, jag kan inte tro att det är mycket värre än mycket annat, träna vallning på får som någon tog upp, kogrenar inom westernridning (vet faktiskt inte vad som är tillåtet i Sverige, men har sett hemskheter i Tyskland), helt vanlig hållning av smådjur i burar etc. Frågan är då om det innebär att det är okej att utsätta grävlingarna för detta eller om det innebär att resten bör ses över... Men självklart ska du bilda dig en egen uppfattning, det är alltid det bästa. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka