Griffin HB Allround.....

C

Colombia_Girl

Era erfarenheter av denna sadel...
Vill veta om man kan "montera" egna "klossar" bak under kåpan så den efterliknar hoppsadeln?
Detta med FISCH är det bra?
Har en HB dressyr, är den lik den i sätet?
ja helt enklet vad tycker ni om allrounden?

:bump:

jag hade en förut, sålt den nu.

jag tyckte om den, den var mjuk och skön, blev aldrig smutsig (jag rengjorde den inte en enga gång :o, och det blev helt enkelt ingen smuts på den, den såg fortfarande oanvänd ut efter 8 mån)
min var utan FISCH, fanns inte då, så har ingen erfarenhet.

men de plastbrickorna man stoppar in, är inte det dem som ligger närmas hästen "framför" stoppningen? blir inte det lite hårt och obekvämt?
fråga kan man ju alltid, som sagt, har noll erfarenhet av fisch och vet inte hur det funkar riktigt.

man kan nog sy fast klossar bak kanske, men man kan ju inte sätta dit egna så lätt eftersom det inte är något kardborbanndsmojs där.

den får mkt bra betyg av mig, - för mitt eget tycke var att den var lite för "tjock" för min smak, inte riktigt så close contact jag vill ha.

"men de plastbrickorna man stoppar in, är inte det dem som ligger närmas hästen "framför" stoppningen? blir inte det lite hårt och obekvämt?"

Vad jag läst är det mjuka gummi brickor som man lägger i fickor under sadelkåpan (lr vad det kallas) lr där nånstans så jag tror inte det blir hårt.

man kan nog sy fast klossar bak kanske, men man kan ju inte sätta dit egna så lätt eftersom det inte är något kardborbanndsmojs där.

:idea:Det finns kardborrsfästen med klister på "baksidan" det borde ju funka.. :) :confused:

på nåt sätt går det nog :P. haha kanske det, om det är starka nog?

men om du vill ha klossar bak varför köper du inte hoppsadeln?
robert whitakern är ju fortfarande rätt djup i sätet som en allround men med rejäla stöd för skänkeln.
och griffin flat eller vad den heter är ju lite mer lik allrounden fast flatare i sätet?

åh jag ville ha hoppsadeln men den passar inte på min häst. Har mätt och kollat och hört mej för och sadeln är inte anpassad för min pålla... så då tänkte jag att jag kan fixa om allrounden till en "hoppsadel" hehe

okej.
jag är på väg att köpa hoppsadeln (kanske) det vore jättesnällt om du kunde berätta skillnaden på allrounden och hoppen?

jag hoppade mkti min HB allround och det funkade faktikst bra.
upp till metern går det faktiskt ok men när det är högre räcker vulstren inte till, då behöver jag mer framskurna.
men annars funkade det faktikst jättebra att hoppa i den :)

Vill också veta skillnaden mellan allrounden och hoppsadeln då allrounden inte passar min häst.

allrounden passade inte min häst... för rak i bommen! ska prova en selecta nu den verkar passa när vi jämförde bommarna mellan dressyren (som jag rendan har och passar) och selectan.. jämförde även dressyren och allrounden och dressyren och hoppen och de var lika i bommen och passade inte...
gör ett nytt försök igen om någon vecka.. kostar ju 800:- till :)

Allrounden är för svängd i bommen för min häst! Det var någon som sa att hoppen var rakare än allrounden, kan det vara så?

ingen aning.. men det kan säkert vara så.. detta var ju allround HB FISCH nyaste i familjen Griffin.. och den var för rak för min donna.. :)

Har du jämfört den vanliga HB med HB Fisch och konstaterat att den är rakare? Jag har ju inte sett fischen i verkligheten.

nope jag har inte jämfört dessa två men jag köpte och provade en fisch.. de kanske är lika vem vet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: cassiopeja
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 592
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka