Greyhounds... Lite frågor =)

Sv: Greyhounds... Lite frågor =)

Min ena hund (den svarta till höger på bilden) Är född och uppvuxen i en kennel... När hon så skulle flytta hem till mig och bo inne för första gången i sitt liv, det var i samband med att jag flyttade från danmark till sverige.
Hon har aldrig hittat på någe hyss eller ställt till det. Hon har bara funkat hur bra som helst direkt.
Mina barn råkade släppa ut henne lös en gång (villket de absolut inte fick göra) Jag ropade på henne... men tänkte att nu ser jag henne aldrig mera... Hunden vänder direkt och kommer..:D Snacka jag blev förvånad...
Efter den dagen har hon som de andra kunnat gå lösa. Men jag föredrar att ha dem kopplade eller i deras rast gård.

En greyhound är mkt enkla hundar!

De allra flesta brukar smälta när de väl träffat en livs levande greyhound.

Haha det där stämmer faktiskt.När jag skulle köpa min första greyhound sa min sambo att han undrade varför jag ville ha en sån där råtta på långa ben...några år senare sa han att han tyckte de var de absolut finaste hundarna som finns och muttrade nåt om att det var konstigt vad man kan ändra åsikt.:D

Något jag funderat på är att greyhounds är ganska flockbundna.Åtminstone de jag har haft och de som jag vet om inom vänskapskretsen...dvs de tycker inte om att bli lämnade ensamma hemma och kan då hitta på en hel del jäkelskap i ren frustration.Visst vanligtvis handlar det då om hundar som levt i grupp som sedan placeras om och blir ensamma hundar.Men det kanske är olika...

Instämmer :) . Min sambo kan inte heller tänka sig något annat än en vinthund numera, trots att han var lite skeptisk mot den smalbenta varelse som jag hade med mig i boet :D.

Haha va underbart...
Ja.. jag får ta me den där pojkvännen så han får träffa en snart :love: Jag tycker ju att dom är otroligt vackra! och de verkar ju vara kanon hundar oxå :love: :bow:

Ja det är verkligen sant... Många som tycker att de är världens fulaste brukar ändra uppfattning när de har träffat mina, bara för att de är så trevliga, och som en vanlig hund.
Många har fått fel intryck av dem då de bara sett dem på banan, och där är de inte som de är hemma kan jag ärligt erkänna.

Kissekatter och greyhounds kan vara superbra kompisar, fråga bara Nicke och hans kompis, katten Hellström!
Hellström tror visserligen att han är hund ibland, följer med på promenaderna, äter med hundarna och om tillfälle ges tar han gärna whippetens Biabädd...

100_0700small.jpg

giffan skrev:
Ja det är verkligen sant... Många som tycker att de är världens fulaste brukar ändra uppfattning när de har träffat mina, bara för att de är så trevliga, och som en vanlig hund.
Många har fått fel intryck av dem då de bara sett dem på banan, och där är de inte som de är hemma kan jag ärligt erkänna.

Jo det är nog därifrån han fått sin uppfattning om dom... Nu jä*lar ska ja övertyga han :D Jag kommer å besöker dig å din ahundar om det inte vill sig på nå annat sätt ;) :D

Men en liiiten rättelse, för er som funderar på en "gammal" kappis, jakt lusten och vilken distans hunden har gått hänger inte ihop. I sverige har vi tre distander, kort som är 320m, medel på 550m och lång 780m, dom flesta hundarna går medeldistans och kort, det är ytterst få som går lång, den långa är liksom för lång för dom flesta.

Mm, fast han kunde 'tappa stinget' även på medel. Jag har bara sett honom springa på video, men som ägaren förklarade så var han ruggigt bra på korta (andra vinstrikaste år 2000) men det som var 'problemet' var att han inte hade intresset för längre distanser, dvs han tappade intresser fort. Märktes i träning etc med, fast han hade orken/kapaciteten så saknades intresset. Sen kan man ju inte bara titta på distansen nej, precis som du skriver. Tiken har en enorm jaktlust, men gjorde sig heller inte så bra på längre distanser, men där för att orken/kapaciteten inte fanns. Hon sprang sönder sig istället, huvudet ville så många gånger mer än kroppen orkade.

Så hanen springer tills han tycker det är trist, vilket är kortare än vad han har kapacitet för. Tiken springer tills hon inte orkar mer, vilket är mycket längre än hon har kapacitet för.
Men precis som du sa kan man inte kolla på resultat eller hur de har startat för att avgöra jaktlust/kapplust. Tack för förtydligandet =)

(hanen är pensionerad pga skada, han slet av en muskel i låret, och muskeln håller inte för explosionen ur startboxen. Tiken är pensionerad pga av att kroppen inte håller för det huvudet vill, hon tar ut sig åt helvete för hårt varje start, och om hon skulle starta säg 5 ggr/år skulle det funka, men det var uppfödaren inte intresserad av)

Sen finns det dom hundar som kallas för "fighter" vilket inte behöver betyda att hunden slåss men att den inte riktar sin uppmärksamhet på "haren", utan kan vända på huvudet under loppet, sen finns det dom som verkligen går på sina med tävlande och "slåss" men det behöver inte betyda att hunden utanför banan slåss, utan det är stundens hetta som gör att det blir så fel.

Han gruffade mest, jag har sett det lopp som bannade honom på livstid på video och som JAG (då HELT greyhoundokunnig) tolkade det som var att han tyckte att 'men hallå grabbar, ska vi inte LEKA istället'. Dvs ingen aggresivitet, och såg ju som sagt aldrig någon aggresivitet heller från hans sida nånsin, men en enorm lekfullhet. Jag vet dock att ännu mer oinsatta (t ex min mor) blev förfasade när de fick höra varför en tvååring var pensionerad och trodde det skulle innebära TRUBBEL. Så det jag ville visa att även om hunden inte är aktiv pga av att den är bannad på livstid behöver det - precis som du säger - inte betyda att det är något 'problem' med hunden i samröret med andra hundar. (Jag har nog aldrig träffat en kappgrey med generella problem med andra hundar. Visst finns det individer som inte tål att se varandra, men just individer)

Du är så välkommen så!!
Lägg fram alla praktiska saker som även är med en grey-hund...
Mina luktar knappt hund, är mkt enkla att hålla rena när det är skitigt ute. Är inga skälliga hundar, många som kommer till mig blir förvånade över att de aldrig säger något.
Om jag ska vara borta en längre stund så de måste vara ensamna, så släpper jag ut dem så de får springa av sig en 5-10 min på ¨våran gräsmatta... sen vet jag att de sover tills jag är hemma igen...

Och en sak till som många inte vet om grey-hundarna... De vaktar sin familj... och skulle troligen gå in i döden för sin ägare. Jag har haft flera greyhounds som visat det tydligt... och jag känner flera som säger att det stämmer.
Min ena svarta tik är nog det goaste som finns, men skulle någon ta tag i mig utan min vilja, så klipper det... och jag lovar att det är kraft i deras käkar!

Alexandra_W nu blev jag nyfiken på vem din han hund är :D
Är själv ägare och tränare till Årets sprinter 2000, även han nu mera med med muskel skada, lårmuskel släppte. :( fast han bor kvar och är en lycklig kille som gärna drar ett varv runt huset och leker med alla nya hundar och uppfostrar valpar på ett kanon sätt, just nu försöker han få fason på våran Dalmatiner valp:angel:

Cizzi skrev:
Alexandra_W nu blev jag nyfiken på vem din han hund är :D
Är själv ägare och tränare till Årets sprinter 2000, även han nu mera med med muskel skada, lårmuskel släppte. :( fast han bor kvar och är en lycklig kille som gärna drar ett varv runt huset och leker med alla nya hundar och uppfostrar valpar på ett kanon sätt, just nu försöker han få fason på våran Dalmatiner valp:angel:

Rabbit Busters Murphys Law, i vardagslag 'Bork'. Alias jordens fulaste grey med världens största hjärta ;) (Det är ganska kul att han heter Murphys Law med tanke på hur han ser ut. Fast såfort man lär känna honom är han ju världens finaste ;))

Jag har aldrig kollat upp om ägarens uppgift är sann (andra vinstrikaste sett till antal vinster), men med tanke på att de kappmänniskor vi träffat på direkt vetat vilken hund det är så har jag inte betvivlat det. När jag skaffade tiken här för några år sen så var det ju ett krav att det var greyhoundvant hem, och att nämna Bork var som att säga 'Sesam öppna dig'. Lite fascinerande tycker lilla jag som aldrig eg intresserats av själva kappandet, det är vovvarna jag gillar =)

Där glömde jag en sak med greyisarna, iaf alla jag har haft har vaktat pissdåligt. De reagerar när nån plingar på dörren eller går in genom dörren, och då enbart med glädje. Däremot vaktar hanen bilen, och brukar skrämma slag på grannarna ibland när de går förbi stängslet, men det tror jag mest för han tycker det är kul när folk far en meter upp i luften. För kommer någon in på gården gör han nada, samma sak med bilen.

Däremot så har alla de jag haft varit väldigt mån om matte, och om matte varit hotad (och de känt det) så får man se en ängel bli en djävul. Minns när första hanen jag hade låg och sov vid mina fötter på en busshållplats när vi väntade på bussen, och det kom ett fyllo och tiggde pengar och var väldigt gåpåig och jag blev lite rädd. På en halv sekund var greyisen uppe på stående, med rest ragg och morrade och visade tänderna. Och då är de rätt imponerande, och inget man direkt har lust att prova om de menar allvar..

Cizzi skrev:
även han nu mera med med muskel skada, lårmuskel släppte. :(

Vilken muskel i låret? *nyfiken* På Bork är det muskeln på insidan av låret (fråga mig inte vad den heter, jag är kass på muskler). Vad som exakt hände har jag inte riktigt kläm på, men det enda men han har av det ' i vardagslag' är att den muskeln 'hänger', dvs man ser tydligt vilken sida det är om man tttar bakifrån.

Jo då det stämmer med Borks placering, han tog 8 segrar under 2000, men det var 5 hundar det året som tog 9 segrar där ibland min hane och sen var det tre hundar som tog 8 segarar och då är din Bork med där.
Var in på din hemsida innan idag och såg vem din tik är, henne funderade vi på att köpa som tävlings hund, hon var duktig.

Det är gracillas muskel som släpper, det är vanligt på start snabba hundar, det är en enorm på frestning att explodera iväg. När hundarna går in i start boxarna är dom på G, oftast ylas och skriks det från boxarna, många hundar går ner så dom står i start position, det vill säga dom står som när dom gör lekinviter till en annan hund, med fram delen ner och baken upp, en van hund har lärt sig hur det låter när "haren" närmar sig och i samma sekund som startboxarna öppnas (öppnas uppåt) så far hundarna iväg, när det sen gäller sprint (320m) så är det först in i första böj som oftast vinner, det är tufft. Dom är upp e i 70km/h på 3 språng från startboxen öpppnades.
Nu är det ju just denna stora gracillas muskel som är start motorn och den håller helt enkelt inte för denna enorma start kraft, 90% av energin gör hunden av med i start ögonblicket.

Våran hanes person bästa på 320m är tiden 18sekunder och 15 hundradelar....då går det fort :banana:

Mina hundar??

Ja den hane som var Årets sprinter 2000 och då tog 9 segrar heter
Frankie Fredrics
Sen har vi
Hurricane, Tornado, Excuse Me, Yesterdaydream, sen finns här några unghundar som ska ta licens, dom heter Whorra och Coch Y Bondhu (egen uppfödd).

Oj oj oj =) NU är jag glad kan jag lova :)
Träffade tjejen med hunden idag när jag var i stallet... Och den hunden som är kvar ska inte "ges bort" förns i höst... Då är det mkt lämpligare för mig att skaffa hund än nu :)

Jag vill gärna ha denna hunden eftersom den verkar trevlig, pluss att jag känner hon som äger den nu.
Pratade med henne idag å sa att jag SKA ha en greyhound (är rätt såld ;)) även om det inte blir så att jag tar hennes. Jag Sa att det är lättare senare. Då sa hon att denna ska inte bort förns i höst, så vi ska prata lite mer senare så blir det antagligen den :)

Giffan: nu har jag ett tag på mig att övertyga pojkvännen på :banana: så chanserna ökar skulle man kunna säga :D Eftersom att ett av hans argument var att han hatar hundlukt (hans pappa har en jakthund som bor i hundgård så ni vet ju hur dom kan lukta :crazy: ) Och skit inne ville han defenitivt inte ha :D

Cizzi skrev:
Jo då det stämmer med Borks placering, han tog 8 segrar under 2000, men det var 5 hundar det året som tog 9 segrar där ibland min hane och sen var det tre hundar som tog 8 segarar och då är din Bork med där.
Var in på din hemsida innan idag och såg vem din tik är, henne funderade vi på att köpa som tävlings hund, hon var duktig.

Ah, då var han så att säga i gott sällskap i alla fall =)

Ah, var det 'nyligen' ni funderade på Millis, eller tidigare? Som jag fått det förklarat (från två oberoende håll btw) så blev hon antagligen övertränad som ung, för kapaciteten finns där, men kroppen pallar inte fullt ut, utan hon springer sönder sig. Trist på en sådan ung hund, men jag klagar ju inte ;)

Apropå det, det är grymt fascinerande att se M och B springa ikapp. M är född 99 och i tävlingskondition, B är född 95 och HELT ur kondition, men när han tänder till och tycker 'nu jävlar' så har hon inte en suck ens idag. Iofs brukar han lätta upp det hela genom att fuska och gena (vilket gör henne våldsamt upprörd), men även rakt fram på lika villkor så bara han vill så utklassar han henne fortfarande. Fast jämför man tiderna i tävlingsböckerna så är det ju ingen överraskning iofs, fast ändå lite imponerande med tanke på hans ålder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar