Sv: Greyhounds... Lite frågor =)
Men en liiiten rättelse, för er som funderar på en "gammal" kappis, jakt lusten och vilken distans hunden har gått hänger inte ihop. I sverige har vi tre distander, kort som är 320m, medel på 550m och lång 780m, dom flesta hundarna går medeldistans och kort, det är ytterst få som går lång, den långa är liksom för lång för dom flesta.
Mm, fast han kunde 'tappa stinget' även på medel. Jag har bara sett honom springa på video, men som ägaren förklarade så var han ruggigt bra på korta (andra vinstrikaste år 2000) men det som var 'problemet' var att han inte hade intresset för längre distanser, dvs han tappade intresser fort. Märktes i träning etc med, fast han hade orken/kapaciteten så saknades intresset. Sen kan man ju inte bara titta på distansen nej, precis som du skriver. Tiken har en enorm jaktlust, men gjorde sig heller inte så bra på längre distanser, men där för att orken/kapaciteten inte fanns. Hon sprang sönder sig istället, huvudet ville så många gånger mer än kroppen orkade.
Så hanen springer tills han tycker det är trist, vilket är kortare än vad han har kapacitet för. Tiken springer tills hon inte orkar mer, vilket är mycket längre än hon har kapacitet för.
Men precis som du sa kan man inte kolla på resultat eller hur de har startat för att avgöra jaktlust/kapplust. Tack för förtydligandet =)
(hanen är pensionerad pga skada, han slet av en muskel i låret, och muskeln håller inte för explosionen ur startboxen. Tiken är pensionerad pga av att kroppen inte håller för det huvudet vill, hon tar ut sig åt helvete för hårt varje start, och om hon skulle starta säg 5 ggr/år skulle det funka, men det var uppfödaren inte intresserad av)
Sen finns det dom hundar som kallas för "fighter" vilket inte behöver betyda att hunden slåss men att den inte riktar sin uppmärksamhet på "haren", utan kan vända på huvudet under loppet, sen finns det dom som verkligen går på sina med tävlande och "slåss" men det behöver inte betyda att hunden utanför banan slåss, utan det är stundens hetta som gör att det blir så fel.
Han gruffade mest, jag har sett det lopp som bannade honom på livstid på video och som JAG (då HELT greyhoundokunnig) tolkade det som var att han tyckte att 'men hallå grabbar, ska vi inte LEKA istället'. Dvs ingen aggresivitet, och såg ju som sagt aldrig någon aggresivitet heller från hans sida nånsin, men en enorm lekfullhet. Jag vet dock att ännu mer oinsatta (t ex min mor) blev förfasade när de fick höra varför en tvååring var pensionerad och trodde det skulle innebära TRUBBEL. Så det jag ville visa att även om hunden inte är aktiv pga av att den är bannad på livstid behöver det - precis som du säger - inte betyda att det är något 'problem' med hunden i samröret med andra hundar. (Jag har nog aldrig träffat en kappgrey med generella problem med andra hundar. Visst finns det individer som inte tål att se varandra, men just individer)