Greyhounds... Lite frågor =)

B

Benso

Nu behöver jag lite hjälp av er =)
Jag har nu länge letat efter en lämplig hund till mig, en egen... Mina föräldrar har ju en bc hane som jag engegerar mig väldigt mkt med, men vill nu ha en egen vovve.
Min mammas kompis har två greyhounds som sprungit "löp" (eller vad man säger :)), som hon nu ska ge bort eftersom dom slutat springa. Hon vill inte ha några pengar för dom utan är mer intresserad av att dom kommer till bra hem. Vi satt och pratade och hon sa att jag om jag vill får jag gärna ta den ena, den andra är redan bortlovad. Jag vart ju intresserad och har efter det läst lite om rasen, och jag tror att den skulle passa mig (efter vad jag läst än så länge iaf)
Denna hunden är iaf en hane på 4 år. Det skulle vara bra eftersom jag hellre vill ha en vuxen hund.
Ni som har greyhounds kan väl gärna berätta lite om dom så att jag får lite mer vetskap om dom :)

Som det ser ut nu så ska jag flytta till en större lägenhet (tvåa) Ska jobba två dagar i veckan (arb. platsen ligger 2 min. från lägenheten) och läsa 3 ämnen på komvux. Jag kommer inte skaffa hunden om jag inte får den större lägenheten... Eftersom jag då kommer att ha mkt tid hemma (studier hemmifrån) så kommer jag ju att ha tid för hunden.

men ärligt nu... Vad tror ni? Hur är greyhounden som "sällskaps hund"?? jag kommer självklart även att gå lydnads kurser och andra saker som kan passa :) Typ spår eller liknande oxå eftersom dom jagar... Min pappa jagar så det har jag lätt att få tillgång till.

Sv: Greyhounds... Lite frågor =)

Jag tror att det kan gå alldeles utmärkt. Greyhounden, liksom de andra vinthundarna, har inte så jättestort rörelsebehov inomhus utan är riktiga soffpotatisar som helst ligger ihopkurade i säng eller soffa.

Däremot har de (inte otippat ;) ) ett stort behov av att få springa. Lure coursing är ju en utmärkt aktivitet att då ägna sig åt :) . Lydnadskurser är ju också bra. Tålamod krävs dock när detkommer till sådant, även om det finns andra vinthundar än Greyhounden som är värre på den fronten. Det man får tänka på är att vinthundar lätt blir uttråkade. Det är intelligenta och lite lata hundar som inte ser poängen i att göra något "bara för att". Finns det genvägar så tar vinthunden den. Spår har jag ingen aning om. Jag vet att det finns någon Whippet och (utomlands) någon Italiensk vinthund som pysslat med detta med lite framgång. Men det är nog skam att påstå att detta är vinthundens favoritsysselsättning.

Du kan säkert PM:a Alexandra_W hon har två omplacerade Greyhounds.

Jo jag har läst det, och eftersom det är en ganska normal stor tvåa så tror jag inte att ytan blir något problem =) Pluss att jag har rätt mkt öppen mark här omkring så springa av sig är inget problem heller...

Tjejen som ägde stallet där jag hade häst förut har en Borzoi, vet inte riktigt hur lika de är, men de är ju oxå en vint hund så viss likhet borde de ju finnas, han är nog det lataste jag träffat på inne, men ute kan han springa satan :D
Spår kanske inte var riktigt vad jag menade (vet inte varför jag skrev det;) ) men om jag märker att hunden vill jaga så kan man säkerligen ordna det på nått sätt... Och Lure coursing låter ju inte helt fel :)

Tack, jag ska nog PMa henne... Jag har för mig att det är nån mer som har greyhound här... Men nu har jag hjärnstillestånd så ja komemr inte på vad hon heter... Men men tack iaf :)

lure coursing är som sagt en utmärkt aktivitet eftersom den typen av jakt sk. hetsjakt som rasen är framavlad för är förbjuden i sverige. Och ha extra stor koll på hunden ifall den är lös i ex. skogen, en tränad kappgreyhound har nog ganska stor jaktdrift.

Rasklubben (dock showgreyhound)
www.greyhound.nu

Jag har haft pensionerade kapplöpningsgreyhounds i 10 år snart och jag kan ju bara tala för mig själv och hur det har varit hos oss, men det finns inga hundar som är så otroligt snälla och kramvänliga som greyhounds.
Inomhus är de väldigt lugna och älskar att ligga i soffan eller sängen, det ska vara mjukt och skönt om du frågar en greyhound.
De har inget stort motionsbehov, det är inte för intet som de kallas för Världens snabbaste soffpotatisar...
De älskar att få rusa av sig när tillfälle ges och det finns inget häftigare än att se en greyhound komma mot en i full fart , det går undan!
Ha bara koll på vad som finns i omgivningen, katter, kaniner osv...
För du kan ALDRIG lita 100% på att hunden avbryter sin jakt när du säger till.
Lydnad har inte varit mina hundars starka sida, Nicke som jag har nu är hellre utan godis än att förnedra sig själv genom att lyda för att få den.
Att sitta har jag aldrig lyckats lära någon av mina greyhounds...
Men ligg går bra, de verkar tycka att det är bekvämare att ligga än att sitta.
Enligt mina hundar finns det inget väder som är för dåligt eller kallt för promenader, de vill ut hur hemskt väder det än är.

Greyhounden är en snäll, lugn och underbart vacker kompis!

Du får gärna PM:a om du vill veta mer.

När jag har pratat med folk som har pensionerade kapplöpningshundar så säger de att man inte bör ha dem lösa eftersom man inte kan vara säker på att de kommer om de får syn på vilt. En hade en hund som hade stuckit från tomten efter en katt och bitit ihjäl den. Inte någon vidare bra kombination när det nu är en hund som behöver få springa.

Tror att Aningsfull har en greyhound. :)

Det stämmer bra det.
En herre på 7 år som är pensionerad från kapplöpningsbanorna.
En riktigt trevlig kille är det. Helst av allt skulle han nog ligga i famnen hela tiden. En riktigt knähund trots sin storlek.
Han är lugn och trevlig inomhus. Trots sin storlek tar han inte mycket plats just för att han är så cool. Han ligger helst och degar i soffan eller sängen hela dagarna.
Men när man kommer ut är det andra bullar. Han är lekfull, älskar att springa och busa med dvärgpinschern och jaga bollar och diverse. Han kampar gärna. Helt enkelt en rolig lekkamrat för både min lilla hund, sambon och mig. Samtidigt är det inga problem för min mamma att gå ut med honom, han skulle nog inte ens få för sig att stäcka kopplet.
När han köptes sa dom att "Ha honom aldrig lös" men med träning går han nu lös på alla promenader. Spelar ingen roll att det kommer andra hundar och människor, han viker inte från sidan. Känns som en sån hund att när han väl fått förtroende för en och man lärt sig hur han ska hållas motiverad till arbete så lyder han mer än gärna och älskar att arbeta. Men det gäller som sagt var att hitta vad som håller dem motiverade också. :angel:
En riktigt behaglig ras och alla som träffat honom vill helt plötsligt också ha en greyhound. Vi kan låta honom gå ut med vem som helst och det är inga problem. När mina systrar är hemma på besök brukar dom låna honom för att gå på promenader och det har aldrig varit några problem.
Han är jättesnäll mot barn, älskar alla människor och ju fler som vill klappa på honom ju gladare är han. Om någon kommer och hälsar på får dom räkna med att få en bjässe i famnen. ;) Och börjar man klia på honom går han inte därifrån. :D

Men så till det negativa.. Funkar inte ihop med katter. :angel: En greyhound som är van vid katter är säkert inga problem men de allra flesta tycker att katter är till för att ätas. :angel:
Om man är väldigt aktiv och vill ha en stjärna i lydnad skulle jag inte rekomendera rasen. Det går att få en jättebra vardagslydnad, men de allra flesta har nog inte rätt go i sig som krävs för tävling i högre klasser. Sen är dom väl inte kända för att vara allt för smarta. :angel: Det dvärgpinschern lär sig på 10 min lär greyhounden sig på 10 dagar ungefär. :angel:
Sen är det inte helt ovanligt att de är kräsna med maten.

Sen är förstås alla hundar individer, men nu har du i alla fall fått en beskrivning av våran Harry och han är nog inte en helt ovanlig greyhound. ;)

Många greyhounds är inte så lekfulla. Harry tex var inte alls van vid lek och det har tagit ett bra tag att få honom att släppa lös som han gör nu. Han har helt enkelt inte förstått det där med lek. Men nu när vi lekt med dvärgpinschern runt honom och även försökt få med honom i lekarna så älskar han det. Han som inte ens skulle drömma om att ta en leksak kampar nu mer än gärna och jagar leksaker till förbannelse. :D

Jag har oxå greyhounds!

Tycker att du fått mkt bra beskrivning på hur de funkar.
Men kan inte låta bli att påpeka det där med instinkten till jakt..
Har man en greyhound lös så är det på egen risk!!
De jagar helt på synen och blokerar helt om de tar upp en jakt. Får de tag på bytet så dödar de!!
Klart att det finns undantag, och att de blir bättre med tiden, jag har själv mina lösa, men jag tänker mig alltid för, och det gäller att kolla av ytorna före man släpper dem.

Sen är det ena riktiga "pipisar" minsta lilla de slår i eller så, så låter det som de håller på att dö!

Mina gillar att leka, men inte med varandra då utan med fotbollar å pälsmössor... sen älskar de ju att springa!!
Du får gärna fråga mig med om du undrar över något...

Sen är jag ju klart nyfiken på vad det är för hund du har blivit erbjuden?? Någon kändis?

Jag pratade med en tjej med Salukis. Hon hade sina lös mycket. Hon sa också att får de upp nått så jagar de, precis som du sa, men synene. Det innebar också att de faktiskt aldrig letade upp vilt *vaddå koppla på näsa* Utan det var bara om de såg nått, hon sa även att hennes hundar släppte viltet om de förlorade det med ögonen så att säga. Då sökte de inte efter utan då var det bra.

Så en liten fördel har man ju av att de bara jagar med ögonen :) En bekant till mig hade två Greyhounds och de gick jättebra att ha lösa. Däremot har det varit svettigare för en bekant med Afghaner :p Han byggde hööögt staket till slut...

giffan skrev:
Sen är det ena riktiga "pipisar" minsta lilla de slår i eller så, så låter det som de håller på att dö!

:rofl: Kan inte annat än att hålla med. Råkar hans öra komma under halsbandet när man tar på det tjuter han rakt ut. :o :D

Aningsfull: det var dig jag menade... Hade total blackout ett tag igår å kom inte alls på va du hette :angel: Vilken bra beskrivning, det är så jag fått för mig att dom är :) :bow: Och tack alla ni andra oxå =)
Det där med jakten är ju det minus jag kommit fram till. Eftersom de verkar ha behov av att få springa av sig så är det ju nästan omöjligt om de inte kan vara lösa... Man orkar ju inte riktigt me själv ;)
Men jag fick upp ögonen för dessa hundar för ett par år sedan, tyckte dom verkade trevliga men tänkte aldrig att det kanske skulle kunna vara en ras för mig... Men det verkar det ju vara... Eftersom jag inte har några mål att tävla höga klasser lydnad eller liknande utan jag vill mer ha en trevlig hund att gå långa promenader med, träna lite lydnad eller annat som kan passa och att mysa i soffan med på kvällarna! :)

Jag har tänkt på detta ett tag... Problemet är att jag och pojkvännen bor 55 mil ifrån varandra och hur tar man med sig en hund till honom på bästa sätt... Vi ska flytta ihop snart, och antagligen så blir det vovve då! Så att hund stackaren slipper åka land å rike runt.

jag tror inte att han har några jätte meriter från banan. Vet inte så mkt om honom än, bara att hon som äger den nu har sagt att han är väldigt trevlig och att dessa hundar brukar bli kanon som "familjehundar" :)

Har själv 7 greyhounds, alla är inköpta för tävling, nu mera är det tre av dessa som är pensionärer.
Greyhounds är en mycket cool :cool: ras. Vi har 5 hanar och 2 tikar, nu bor ju inte alla inne med oss utan vi har även ett väl byggt och uppvärmt kennel hus där några bor, men vi kan utan problem sätta ihop hundar som inte är vana vid varandra, det har aldrig blivigt slagsmål. En ny hund är inget att slåss för, det är bara att nosa av den nya och sen lägga sig i närmsta soffa.
Som några andra skrivigt här så jagar dom det som rör sig, alltså springer rådjuret eller katten så är det något som "ska" jagas, får man tagi det så dödar dom, sen får man tänka på att det här är snabba hundar dom kan från stilla stående få upp max fart på tre språng, max fart =70km/h, det betyder att du hinner inte reagara förren hunden är uppe i mycket hög fart och jagar för fullt.
Många med katt säger att det går bra inne, men kommer dom ut så ligger katten illa till.
Som familjehund är dom toppen, har tre små barn (5år, 3 år och snart 1 år) och det fungerar hur bra som hälst. Ge din greyhound en mjuk och varm liggplats, god mat, mycket kärlek och trevliga lånpromenader, någon gång i månaden få springa fritt så har du en kanon kompis som bara älskar dig och alla andra som råkar komma förbi.
När det gäller mat så tänk på att dom har bra förbränning och kan behöva ett bra foder med mycket fett och proteiner.

Vill någon veta något om kappis greyhounds så maila gärna mig, jag ställer upp med så mycket svar jag kan.:banana: :bump: :bump:

Våra greyhounds hade aldrig bott med katter förrän de kom till oss.
Så vi visste egentligen inte riktigt hur det skulle gå...
Men det visste katterna, det skulle minsann inte komma någon hund och tro att den skulle kunna ta över huset.
Det tog inte alls lång tid förrän hundarna lärde sig att katter är kompisar. Våra greyhounds har blivit riktigt bra vänner med katterna, de kan äta från samma skål, sova tillsammans, katterna följer till och med på promenaderna ibland...
MEN det gäller bara våra katter, hundarna har järnkoll på vilka katter som är "deras" alla andra katter ska utrotas enligt hundarna.
Fast där är faktiskt min whippet värre än greyhounden.
Förra greyhounden Zorro gick alltid lös på promenaderna, utom vid nyår (han var väldigt skotträdd). Om han fick för sig att jaga något så räckte det att jag höjde rösten så la han sig platt som en pannkaka och väntade på mig. Han kunde ligga flera timmar ute i trädgården och filosofera i godan ro med katter som sprang runt där, han var en sann ängel den hunden. Men han var ju också lite till åren kommen när jag övertog honom, han var 8 år gammal.
Vi kunde bara öppna dörren och släppa ut honom, och vi har inte staket runt tomten, han gick snällt ut och la sig på gräsmattan och vilade.
Nicke som jag har nu skulle jag aldrig kunna göra så med, han skulle fara efter grannarnas katter och även terrorisera alla som kommer gående på gatan. Han älskar människor och tror att alla vill leka med honom, han kan inte riktigt förstå att det finns folk som inte tycker att det bästa som finns är att ha en greyhound hängande i armen;) .
Visst går det att ha honom lös på promenader men om han kommer längre bort ifrån en än 3 meter så är det precis som att öronen på honom stängs av, då kan han hitta på vad som helst, så koppel är på 99% av gångerna.
Mina har absolut inte varit besvärliga med maten, de äter ALLT och lite till...De är lite som fotbollsstjärnor, de kan springa och rusa som galningar och helt plötsligt falla ihop och vråla av smärta, det låter verkligen som om de var döende.
Nicke är en riktig dramaqueen...
I somras sprang han och whippeten lösa och busade, helt plöstligt slänger Nicke sig ner och skriker som en stucken gris. Han kan inte gå! Jag får upp honom på benen igen och han står och tjuter och håller ena frambenet sträckt , han kan inte sätta ner sitt lilla ben.
Jag kollade genom honom, kände,böjde och hade mig med benet men nej, kunde inte hitta något fel alls.
Efter 2 minuter av extrem smärta (ja, enligt Nicke) så går det helt plötsligt över och han far iväg i 190 igen...
Zorro gjorde något liknande en gång och vi fick bära hem honom, när vi väl kom hem så rusade han lika glatt igen.
Så vissa likheter med fotbollsstjärnor som vrider sig i smärta och bärs ut på bår bara för att spela som vanligt 5 minuter senare finns.:smirk:
Men, det är underbara hundar!

En greyhound brukar det inte vara någe problem att resa med.
Då jag bodde i danmark så tog jag tåget med två av mina till en kompis, sen åkte vi i hennes bil över till sverige och tävlade.. Sen va det ju samma resa hem igen. Inga problem alls... Bara de får vara med så brukar de vara mkt nöjda. Och trots deras storlek kommer du bli förvånad av hur lite plats de tar.

Du kan lätt lösa det fria löpet med att ta dig till ett ridhus och släppa dem där.. där är det bra underlag för dem att rusa av sig.

Om du släpper din hund ute så är det som jag skrev tidigare,,, på egen risk.
Dels för att skade risken är så stor då de får upp sådana farter som man knappt kan föreställa sig, de har svårt ibland att hinna väja för saker som kan komma ivägen (träd å liknande) Och dels är det för jakten... om det dyker upp något så drar de faktiskt.

Jag har mina mkt lösa, men aldrig ute i skogen, bara på gräsmattan hemma eller på en fotbolls plan el liknande.

Jag verkligen älskar dessa hundar... som gärna trängs i soffan..

hundarisoffanaug-05.jpg

Knapplån.

Jag har haft fd kappisar i snart tio år och är frälst.

Lite synpunkter..

MOTION: De är INTE så motionskrävande som folk i allmänhet tror. Faktum är att jag brukar tycka de är bra pensionärshundar åt gamla tanter. Det de behöver/kräver är att helst dagligen men iaf typ 3-4 ggr/vecka få springa lösa och verkligen SPRINGA. Detta görs lämpligen på inhägnat område utan smådjur att jaga och äta upp ;) Men i övrigt så det är sprinters och efter 10 minuters tokspringande är de flesta greyhounds nöjda för stunden. Samtidigt går de gärna promenader, är med och joggar etc. Dvs de gör vad du vill. Och är man sjuk t ex så är de fullt nöjda med att få ligga och snarka och gå småpromenader. Greyhounds är LATA hundar och hittas oftast på rygg i soffan/sängen/annan mjuk plats. Däremot är de lätta att 'väcka', vilket är en stoor fördel tycker jag, vill jag vara aktiv är de med på noterna, vill jag slöa är de med på noterna.

JAKT: Olika greys har olika jaktinstinkt och det är olika lätt att träna den under kontroll. Hanen litar jag till döden på även lös. Han har en ganska låg jaktinstinkt (och gick aldrig mer än kort- och meddeldistans när han var aktiv, han lessnade när det blev för långa distanser). Han var mycket, mycket framgångsrik under sina ktiva karriär btw. Han tog det mig cirkus 3 månader att få 'jaktren'. Jag kan utan problem avbryta en upptagen jakt närhelst jag vill, och det ska ganska mycket till för att han ska ta upp jakten. Okej när han gå ut på gården och ett rådjur är tre meter därifrån och flyr, då rycker det i jaktnerven, men ett NEJ från matte gör att han avbryter. Är matte inte där och ett djur lallar framför näsan på honom tar han det dock. T ex min förrymda avelskanin, hon mötte döden i hans käft..

Tiken däremot.. *suckar lite* Tiken har jag lagt extremt mycket energi på att få jaktren, och har TROTT att jag lyckats. Det är dock inte hundraprocentigt, hon klarar inte ett rådjur som tre meter ifrån henne drar, då sticker hon och är döv och blind. Däremot kan jag avvärja att hon tar upp jakt efter ett rådjur hon ser på avstånd t ex. Men jag måste vara snabb. Vad värre är med tiken är att är jag INTE där så jagar hon sanslöst, och tyvärr effektivt. Hon har inte bara kommit 'hem' med harar (som hon tog på fälten bakom stallet, där hon får vara iofs), utan även med grannens kattunge (som hon tog på grannens gård, där hon INTE får vara).

Sålänge jag bara hade hanen hade jag inget stängsel runt gården och inga problem med smitningar/jakt. En vecka efter tikens ankomst kom det upp stängsel.. Det talar för sig själv.

Jag kan ha båda lös, men det kräver betydligt mer uppmärksamhet och koll från min sida att ha tiken lös. Jag måste nämligen få in mitt NEJ innan det är för sent.. Med hanen är det aldrig försent och behövs nästan aldrig.

GREYHOUNDS OCH KATTER/SMÅ HUNDAR: Bägge mina är kattsäkra, de bor ihop med tre katter och inga problem med nya katter, kattungar eller när katterna springer mitt framför näsan på greyisarna. Men de har väldigt bra koll på MINA katter och ANDRAS katter. Mina katter = kompisar, andras katter = potentiell middag.
Och hundar som jagar katter ute är ju inte ovanligt, men greyhounden är en av få raser som har kapacitet nog att hinna upp katten och ta den innan katten hunnit undan..

RESA: De flesta kapphundar är hur simpla som helst att resa med, brukar gilla och åka bil, och tar nya miljöer med ro. Mina har åkt både bil, buss, tåg och tunnelbana utan problem. Om än att tiken var trött i huvudet efter att första gången sett Centralstationen i Stockholm. Andra gången var det lugnt dock. De har följt med mig på alla möjliga och omöjliga ställen, och de kollar läget, konstaterar att 'jahapp' och sen är det bra.

ANDRA HUNDAR:
Vissa gryhounds anser små hundar som byte. Bägge mina är van och har levt med små hundar, men jag har ÄNDÅ alltid munkorg på dem första gången de träffar en ny liten hund. För min säkerhets skull. I övrigt brukar de inte vara problem, kapphundar måste liksom fungera med andra hundar, annars blir de inte spec framgångsrika. Sällan man möter t ex hanhundsaggresiva kapphanar etc. Men allt är individuellt. Min första grey var 2 år gammal och bannad på livstid från banan pga att han hellre gruffade med de andra än sprang. Han var hos mig aldrig minsta problem med några andra hundar, oavsett kön dock. Däremot var han väldigt lekfull.

ENSAMHET: Den hunden du ev ska ta, fixar den att vara ensam?? Din mamma har haft två, har de levt med sällskap hela livet? Många kappisar är vana att alltid, hela livet, haft hundsällskap. Vissa klarar utmärkt att inte ha det, andra fixar det inte alls. Min hane har alltid haft hundsällskap, och när han kom till mig fick han det också, av min lilla hund. Men det var inte förrän han fick en greyhoundkompis han blev riktigt nöjd..

SKADOR: Farten dödar, eller iaf skadar. De har en ibland oförklarlig förmåga att skada sig på skumma grejer. Men i 50 km/h så blir det mycket värre att trampa snett/kliva genom skare/rispa sig på en kvist än i 5 km/h. Dessutom, om de hamnar i gruff t ex, så iom att det är skinn, ben och muskler så blir oftast skadorna på greyisen störst, oavsett vem som eg fick mest stryk. Där det på en annan hund skulle blivit ett litet hål efter en hörntand, blir det inte sällan ett stor fläksår på en grey. Spänd hud, lite fett och så fart ger som sagt 'värre' skador än man ibland förväntat sig. Och där har du nog svaret varför de är i HÖG premiegrupp i försäkringen (de har annars rätt lite rasrelaterade sjukdomar jmf med många andra raser)

ÖVRIGT
Det är ganska 'klena' hundar... No offence, men vill man ha en robust 'i ur och skur'-hund ska man kika efter en annan ras. Ofta är de inte speciellt förtjusta i dåligt/kallt väder, men även om de eg inte har något emot det, så fryser de lätt iom tunn päls och nästan inget fett. Sålänge de rör sig är det sällan problem (och täcken är en bra investering) men när de är inaktiva fryser de lätt, och fort.

Sen är de som någon sagt sjåpiga hundar, men det där lär man sig (men inte omgivningen *s*), samt att de ofta kräver högenergifoder även som pensionerade (dvs tänk på foderkostnaden). Rätt många är knepiga att hålla hull på med (fast se det positiva, det är inte problem med att hålla hullet nere iaf :devil:)

Jag kan inte tänka mig någon annan ras, men det är och förblir en SÄLLSKAPShund, det är inga robusta brukshundar för ur och skur. Däremot kan man visst träna lydnad, agility etc med sin grey, men är man bruksidiot kanske man ska välja en annan ras. Vill man ha en KELIG (extremt kelig..) kompis däremot =)

(Sen ang jakt, jag vet inte hur bra det skulle gå att lära en grey att spåra faktiskt, men generellt så jagar de med syn och inte lukt.)

Och du behöver inte vara bekymrad att du bor för litet! De tar otroligt liten plats för att vara så stora hundar, och de är generellt väldigt lugna och lågaktiva inomhus. Tiken dödar iofs sina plyschleksaker med jämna mellanrum (hanen helt ointresserad av leksaker), men mest går de omkring städat eller allra helt - liggeroch sover/vilar. Jag skulle ur HUNDARNAS perspektiv utan problem kunna ha bägge två i en etta! (JAG däremot skulle få ett nervsammanbrott över att överallt jag ville sitta låg en greyhound ;))
Däremot kan de på något mystiskt vis ta upp en hel säng eller en hel soffa, men det är en annan sak ;)

Håller med, kanon beskrivning :bow:

Men en liiiten rättelse, för er som funderar på en "gammal" kappis, jakt lusten och vilken distans hunden har gått hänger inte ihop. I sverige har vi tre distander, kort som är 320m, medel på 550m och lång 780m, dom flesta hundarna går medeldistans och kort, det är ytterst få som går lång, den långa är liksom för lång för dom flesta.

Sen finns det dom hundar som kallas för "fighter" vilket inte behöver betyda att hunden slåss men att den inte riktar sin uppmärksamhet på "haren", utan kan vända på huvudet under loppet, sen finns det dom som verkligen går på sina med tävlande och "slåss" men det behöver inte betyda att hunden utanför banan slåss, utan det är stundens hetta som gör att det blir så fel.

Men en kappis är en mycket trevlilg familjehund :bump: :bump:

Tack alla ni! :) :bow:

AlexandraW: Tack så mkt, vilken bra beskrivning. Min mamma har inte haft greyhounds utan det är hennes kompis som har två st. Jag har ignen aning om hur de är ensama... Dom bor ju inte hemma hos henne utan i "hundstall" så dom har ju alltid sällskap nu, så jag får höra mig lite för där.

Eftersom jag ganska länga har funderat på dessa hundar, från början bara tyckt att de är väldigt fina... De verkar ju verkligen vara kanon som sällskaps hundar, men som man samtidigt kan träna lite med. Låter verkligen som en bra hund att börja med :)

Så jag får se, jag har inte riktigt funderat klart än, om det är lämpligt att skaffa en hund just nu, men i framtiden så kommer det garanterat att bli en greyhound, eller kanske två ;) Måste bara bearbeta pojkvännen lite, för han är inget fan av dessa hundar :eek: ;)

Benso skrev:
Måste bara bearbeta pojkvännen lite, för han är inget fan av dessa hundar :eek: ;)
Ta med den där pojkvännen och hälsa på någon greyhound så ska du se att han ändrar sig.
De allra flesta brukar smälta när de väl träffat en livs levande greyhound.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar