W

Welsh4Life

Vill veta allt om rasen - läst en hel del, men vill gärna höra från er som lever med en greyhound hur de är...

Är ett tag tills vi ska skaffa hund igen, men då vill vi ha en hund som är bra med barn, lugn och sansad inomhus men som gillar att gå långa promenader och leka ute, kommer överens med hästarna och är "lagom stor" - ingen knähund (även om den gärna får ligga i knäet och gosa...).

Stor hundvana finns, men då av raserna Jack Russel, Rottweiler, Grand Danois, Collie, Mexikansk Nakenhund och Kinesisk Nakenhund.

Vill också veta hur det fungerar att ta en greyhound som slutat tävla löp och ha den som familjehund - brukar det fungera? Hur får man tag på en sådan hund som behöver ett hem...?

Tacksam för allt ni har att säga om rasen!
 
Sv: Greyhound

Kul! :) Vinthundar är underbara hundar. För mig är det "the one and only" i hundväg. Det finns flera här som har omplacerade kapphundar, så du kan säkert få ta del av deras erfarenheter. Annars kan jag tipsa dig om sidan vinthund.com, där du nog kan få svar på allt som är värt att veta om greyhounden (och andra vinthundar). Där brukar det även finnas tips om omplaceringar.

Andra sidor är www.svvk.se och www.greyhounds.se. Där kan du hitta uppfödare och omplaceringar också.
 
Senast ändrad:
Sv: Greyhound

Tackar så mycket! Även om det ligger något år i framtidne så vill man ju ha så mycket kunskap om rasen som möjligt. Och så vill jag kunna sälja in maken på greyhounds - han gillar inte "spinkiga" hundar...
 
Sv: Greyhound

De flesta som tävlar hundkapp i sverige har hundarna som familjehundar o de brukar inte ha svårt att anpassa sig till ett nytt hem.
En greyhoundpensionär är inte särskilt krävande, soffpotatis inne o lagom aktiv ute sen är det ganska olika hur det går att ha dem lös ute. Vår ena var hopplös men då hade hon stått i hundgård på irland tills hon var 8 mån, den andra som dottern har nu kan man ha lös hur som helst.
PL
 
Sv: Greyhound

Jag har en greyhound, en pensionerad kapplöpningsgreyhound. Växte upp och tävlade på Irland och importerades sedan till Sverige där han fortsatte sin karriär.
När han sedan pensionerades köpte min sambo honom.
Det jag kan säga är att han är en väldigt lugn och värdig herre som älskar att vara med familjen. Han ligger gärna i famnen och gossar så ofta som han bara får. Han älskar allt och alla, höjden av lycka för honom är att få följa med mamma till jobbet. Hon jobbar som mellanstadielärare och han mår som en kund när han får barnens fulla uppmärksamhet och står och bara njuter när de klappar på honom.
Han älskar allt och alla men är ingen sån som överfaller folk i glädje utan går fram lugnt och stilla och sticker i huvudet under armen och vill att de ska klappa, och klappa, och klappa. ;)
Han är inga problem att ha lös utan han går lös så gott som hela tiden. Han kräver inte så mycket motion utan är mest bara en soffpotatis som nöjer sig om han får komma ut och springa lite lös någon gång per dag och dra sina rusher i full galopp.

När det gäller omplaceringar så kolla in neverneverland, de brukar även annonsera på blocket. De söker ständigt efter hem till irlänska pensionerade kapplöpningshundar. Det enda man betalar är hundens resa till sverige med karantän, brukar bli runt 4000.

Ett allmänt känt problem är katter, många greyhounds jagar dessa - mer än gärna. De jagar så gott som enbart på synretning och tappar de bytet ur sikte brukar de ganska snabbt ge upp. Problemet är väl att de är väldigt snabba och det är en av få raser som faktiskt hinner upp bytesdjuren och tar dessa med ett snabbt bett över ryggen. Innan jag och sambon träffades hade greyhounden fångat en hare som han stolt kom med till husse.

De har inte så mycket will to please och ren tävlingslydnad kommer jag aldrig att få på vår herre, men han fungerar bra på vardagslydnaden. Han kommer på inkallning och han kan sitt om man har något gott att erbjuda i utbyte för mödan. ;)

Men det är otroligt behagliga sällskapshundar, men ingenting jag skulle rekomendera till någon som vill träna och tävla i lydnad på hög nivå - även om det säkert skulle gå om man var envis som synden och smart. ;)

Greyhound som springer ;) http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03820000-03829999/640x480/3826228.jpg
 
Sv: Greyhound

Den enda erfarenheten jag har av greyhounds är de som vår klippare har. Hon har storpudeluppfödning i liten skara och utställningsgreyhounds. En internationell championtik, en nordisk champion tror jag och kanske någon svensk champion. Hon ställer ut mycket och hennes hundar är helt underbara!!! Jag har alltid velat ha en greyhound och jag ska ha en som är från henne eller iaf härstammar från hennes tikar!!

/Jenny
 
Sv: Greyhound

Min syster är inne på sin andra, hon har tagit dem båda efter att de sprungit färdigt.

hennes båda har varit två helt underbara familje hundar, syrran har 3 små barn och dom har funkat jättre bra ihop. Förts atiken hn tog hand om hade de i 3 år innan hon gick bort. Nu har de en 4 årig tik de haft i 2 år.

Lekfulla hundar med mkt kärlek och bus =) Bra familjehundar som anpassat sig fort i deras hem efter att ha bot på hundgård.
 
Sv: Greyhound

Har börjat bearbeta maken nu och det ser faktiskt ljust ut...

Tack så jättemycket för allt fint ni skrivit om rasen - de verkar vara precis som jag fått för mig!

Jag ger mig inte - en greyhound blir det!
 
Sv: Greyhound

Jag har en kapplöpningsdam som är lite mer än sex månader gammal,jag har också fyra barn mellan 5,9,12 och 14 år gamla+ syrrans treåring som är här ofta o hälsar på. Nina är jättebra med barnen,även 12-åringen som är gravt handikappad och halvblind så han känner genom att nypas och hon rör inte en muskel för att komma undan om jag inte hinner stoppa honom innan han nyper till.
Jag har Nina lös i princip jämt,hon har lärt sig den hårda vägen med mördarkatten som gärna anfaller först att katter ska man akta sig för och jagar inte en enda av kvarterets trots att de springer som attan framför henne..
Inne brukar jag ibland fundera över om nån släppt ut henne..men oftast har hon krupit upp i ett soffhörn eller min säng och bara ser söt ut :love:
 
Sv: Greyhound

Jag har haft Greyhounds i 13 år. Underbarare hundar finns inte! Mina barn har vuxit upp tillsammans med mina hundar. Det har alltid funnits greyhounds i huset. Dom är fantastiska familjehundar. Snälla, lugna och mysiga. Älskar att ligga i soffan eller sängen och mysa. Skäller inte mycket. Har ofta med min tik när jag är ute och rider. Dom är otroligt lugna inomhus bara dom får tillfälle att springa lösa ute. Har även haft greyhounds när jag under några år bodde i lägenhet. Inga problem! Mina hundar är av typen utställnings, sällskapshundar. Jag ställer ut mina mycket. Man skiljer ju på dom olika typerna. Upplever att kapplöpningshundarna oftast har mer bytesdrift och jaktlust. Fast båda typerna är lika goa och trevliga! Älskar denna ras. Tycker absolut att du ska skaffa dig en greyhound. Sedan brukar det alltid bli fler. ;) Greyhounds älskar att leka med varandra. Jag har alltid haft minst två. Dom tar inte mycket plats även om dom är stora. http://www.greyhounds.se/index.htm
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 124
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 557
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp