greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Rouise

Trådstartare
Greyhound
har blivigt mer och mer intresserad av greyhound!! :eek: greyhound är en ras jag trodde att jag ALDRIG skulle kunna tänka mej att skaffa! men min inställning han ändrats!!
nån som vill berätta lite om sina greyhound erfarenheret, hur är de i lydnad, andra aktiviteter vilken sorts hundmänniska ska ha en greyhound osv...

in med massor av bilder, tips, erfarenheter mm!!

Flat coated retriver
Flat har jag alltid velat ha och nu är min dröm en stor maffig Leverbrun flat hane! nån gång Livet ska jag ha en sådan!!
nån som har en bild på en sådan? fler bilder på flat öht är välkommna!!

val av hundras
mina ambitioner som hundägare är:
kunna träna lydnad med min hund och tävla!
allmän aktivering, lite blandat, bada, busa rnt med andra hundar, hundkurser osv
gärna annan träning tex agilty, spår osv.
prommisar i skogen
inte en hund som klättrar på väggarna om den inte får motionera 24h om dygnet..
vill ha en hund med lite fart i som kan hänga med då jag ofta är i farten med mycket att göra, vill kunna ha hunden med mej överallt!
men vill ändå att hunden ena dagen nöjersig med standard prommisarna och andra dagen är alert och villig att arbeta med mej!

har haft hund i familjen sedan jag var runt 7 år! är nu hundinstruktör.. är egentligen för ung men har fått dispens! tränar och har så smått börjat lydnad! och har nu huvudansvaret över familjen 4 hundar. så man skulle ju kunna säga att jag är en van hundägare iallafall! :)

nått förslag på hundras?
vill ha en stor/medelstor hund!

Jag är ju personligen sugen på dessa raser:
Dalmatiner
Flat coated retriver
greyhound
saluki(stavning)
schäfer


/ Rouise
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Jag har haft Greyhounds i 12 år och skulle aldrig kunna tänka mig att
ha en annan ras. Dom är underbara. Just nu har jag 2 stycken helt underbara hundar. Mina hundar är av typen utställnings/sällskapshundar. Dom är avlade för att vara sällskapshundar och har inte riktigt samma jaktinstinkter som kappisarna. Greyhounden är en glad och trevlig hund som är med på det mesta. Dom är glada och pigga ute och väldigt lugna inne. Älskar att ligga i soffan och mysa. Får dom bara springa lösa och sträcka ut så är dom väldigt lugna inne. Jag ställer ut mina greyhounds, går långa promenader, har med dom med hästarna. Många kör lurecursining med dom. En del tävlar och tränar lydnad.
Gå gärna in och kolla våran hemsida www.greyhound.nu
Jag Älskar mina Greyhounds.
Med Vänliga Hälsningar
Camilla, Kennel Dreaming Ocean
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Jag har en greyhound, en pensionerad kapplöpningsgreyhound.
Vill man ha en hund till sällskap finns inget bättre. Vänliga, värdiga, lugna hundar. Underbara att ha med ut på promenaden. Så länge han får springa av sig lite varje dag är han hur lugn som helst. Inomhus ligger han helst på en och sover om han får chansen. En riktig kelgris.
Fast vill man arbeta med sin hund är greyhounden inte något jag rekomenderar, tyvärr. Inte med erfarenheten av min i alla fall. Allmänlydnad har jag på honom, så pass att han kan gå lös överallt osv. Men den där tävlingslydnaden där allt ska gå fort, precist - funkar inte här hos oss. Han är helt enkelt inte motiverad till att arbeta. Spåra är hopplöst, det förstår han sig inte på. Inte uppletande heller. Eller lydnad då. ;) Så som arbetande hund är han skittråkig, jag tränar bara med min DP även om han hänger med ut på alla träningar som sällskap.
Men som sagt. Vill man ha en underbar kompis i skog och mark och i TV-soffan så är dom underbara. :love:

4989689.jpg

4989863.jpg

4989985.jpg
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Håller fullständigt med dig. Det finns inga bättre hundar än greyhounds. Underbara..... En tjej i greyhoundklubben har tävlat sina hundar upp till lydnadsklass 3. Inte dåligt och inte vanligt!
Din hund är jättefin!

Jag har en greyhound, en pensionerad kapplöpningsgreyhound.
Vill man ha en hund till sällskap finns inget bättre. Vänliga, värdiga, lugna hundar. Underbara att ha med ut på promenaden. Så länge han får springa av sig lite varje dag är han hur lugn som helst. Inomhus ligger han helst på en och sover om han får chansen. En riktig kelgris.
Fast vill man arbeta med sin hund är greyhounden inte något jag rekomenderar, tyvärr. Inte med erfarenheten av min i alla fall. Allmänlydnad har jag på honom, så pass att han kan gå lös överallt osv. Men den där tävlingslydnaden där allt ska gå fort, precist - funkar inte här hos oss. Han är helt enkelt inte motiverad till att arbeta. Spåra är hopplöst, det förstår han sig inte på. Inte uppletande heller. Eller lydnad då. ;) Så som arbetande hund är han skittråkig, jag tränar bara med min DP även om han hänger med ut på alla träningar som sällskap.
Men som sagt. Vill man ha en underbar kompis i skog och mark och i TV-soffan så är dom underbara. :love:

4989689.jpg

4989863.jpg

4989985.jpg
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Jag måste säga att jag är imponerad. :D Själv är jag överlycklig om jag får till ett bra fritt följ med kontakt, om det så bara är i 50 meter. :angel:
Och inkallningarna går visserligen fort, men ibland får jag ta till rena livräddningsaktioner och kasta mig åt sidan när han sprungit för fort för att hinna stanna. :angel: :rofl:
Min herre är ingen lydnadssjärna. Men det kanske man inte ska behöva vara när man är 8 år och aldrig gjort nåt sånt förut. :D
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

vill ju bara träna och tävla lite smått.. inte få till en lydands stjärna..

gud blir mer och mer kär i greyhoundarna!!


:love:
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Ja dom är otroligt vackra. Jag älskar deras värdighet. Det är nåt speciellt med greyhoundens utstrålning. När grannen är ute med sina 3 kan man inte låta bli att stanna och titta och beundra.
Dom gånger min har fått följa med på promenad till jobbet (då går man genom stan) är det hur många som helst som vänder sig om och säger "kolla vilken vacker hund".
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

aa dom har ju värkligen utstrålingen!!

en fråga.. kan man ha en sån pass stor hund i lägenhet?
 
Senast ändrad:
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

aa dom har ju värkligen utstrålingen!!

en fråga.. kan man ha en sån pass stor hund i lägenhet?

Man kan absolut ha greyhounds i lägenhet. Jag hade två när jag bodde i lägenhet också. Greyhounden tar inte mycket plats utan kurar ihop sig i soffan. Låter man dom bara få tillräckligt med motion så är dom jättelugna inne. Man bör släppa dom lösa några gånger i veckan. Men man behöver inte vara elitmotionär för att kunna ha en greyhound. Har dom möjlighet så motionerar dom sig själva. Det är en stor glädje bara att stå och kolla när dom springer runt:)
Det bästa dom vet är om dom har en annan greyhound att leka med.
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Jag har min i lägenhet och det är inga problem alls. Vi bor så bra till att han varje dag får springa runt och leka med dvärgpinschern och springa race på fotbollsplanerna. I lägenheten tar han ingen plats alls, skulle väl vara när han ställer sig ivägen för TV'n. :angel:
Annars är han så stillsam så han ligger antingen i soffan, i sängen eller i sin bädd och sover. Man behöver visst samla mycket energi för att springa dom racen som han gör. :D
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

svar till er båda:)
hörde en uppfödare som sa typ att greyhound blev depprimerade i lägeheter, för det var för lite plats eller nått sånnt

men är dom väldigt självständiga eller har dom "will to please"

tänkte om man ska ha dem lös.. självklart tränar man vardagslydanad och inkallninga osv men änåd de är snabba och stora hundar så man vill ju ha kontroll..
man kan ju knappast springa ikapp dem ;)
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Att dom skulle bli deprimerade i lägenheter är bullshit. Det finns tyvärr fortfarande hundmänniskor som tror att det är var hunden befinner sig inomhus som avgör om den mår bra eller dåligt, jag skulle snarare säga att det beror på vad man gör med sin hund den övriga tiden. En hund som varje dag får komma ut och röra på sig och aktiveras klarar sig utmärkt i lägenhet.
Sen vad gäller will to please så är det nog lite individuellt. Våran är väldigt förarvek och mån om att vara till lags. Men han är ganska osmart :o och det tar tid för honom att lära sig saker så tyvärr räcker det inte med viljan att vara till lags finns där även om det såklart är en fördel att den gör det. Men hans lilla hjärna är som teflon, det ska mycket till innan nåt fastnar. ;) :D
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Att dom skulle bli deprimerade i lägenheter är bullshit. Det finns tyvärr fortfarande hundmänniskor som tror att det är var hunden befinner sig inomhus som avgör om den mår bra eller dåligt, jag skulle snarare säga att det beror på vad man gör med sin hund den övriga tiden. En hund som varje dag får komma ut och röra på sig och aktiveras klarar sig utmärkt i lägenhet.
Sen vad gäller will to please så är det nog lite individuellt. Våran är väldigt förarvek och mån om att vara till lags. Men han är ganska osmart :o och det tar tid för honom att lära sig saker så tyvärr räcker det inte med viljan att vara till lags finns där även om det såklart är en fördel att den gör det. Men hans lilla hjärna är som teflon, det ska mycket till innan nåt fastnar. ;) :D

Jag håller med ovanstående. Det är lögn att greyhounds inte trivs i lägenhet. Dom är väldigt lyckliga bara dom får vara med sin flock och sedan få möjlighet att springa lösa några gånger i veckan. En greyhound är lättlärd. Man kan liksom prata med dom:) tycker jag.
Mina kommer på inkallning men inte kanske på sekunden och sätter sig vid min sida. Men dom vet att om jag säger till bestämt så kommer dom minsann. Det är en träningssak. Jag kan stoppa dom tom när det kommer vilt. Men om dom står i en buske och nosar kanske det inte är så intressant att komma förrän man nosat klart.
Men jag tycker det är det som är charmen hos vinthundar. Dom har liksom en större själ och personlighet:D
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

:rofl: Det där känner jag igen. Han kommer alltid på inkallning, men vem har sagt att det ska ske i samma sekund som matte eller husse ropar. :angel:
Är man mitt uppe i en intressant buske kan man faktiskt både nosa klart och kissa innan man kommer. :rofl:
Jag sliter dock inte mitt hår över det. Eftersom att han är så pass lugn, aldrig piper iväg någonstans så kan det få ta lite tid. Han kommer alltid. Sen håller han sig alltid så nära att om man skulle behöva ha hans uppmärksamhet snabbare så är det bara att hämta honom.
Däremot DP'n har jag betydligt högre krav på. Hon ska komma i samma sekund som jag ropar. men det är bara för att hon är så intensiv att om man inte hade den lydnaden på henne skulle hon kunna ställa till med en massa problem. :angel: + att hon inte alls har samma känsla för att hålla sig i närheten av flocken. :p
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

:rofl: Det där känner jag igen. Han kommer alltid på inkallning, men vem har sagt att det ska ske i samma sekund som matte eller husse ropar. :angel:
Är man mitt uppe i en intressant buske kan man faktiskt både nosa klart och kissa innan man kommer. :rofl:
Jag sliter dock inte mitt hår över det. Eftersom att han är så pass lugn, aldrig piper iväg någonstans så kan det få ta lite tid. Han kommer alltid. Sen håller han sig alltid så nära att om man skulle behöva ha hans uppmärksamhet snabbare så är det bara att hämta honom.
Däremot DP'n har jag betydligt högre krav på. Hon ska komma i samma sekund som jag ropar. men det är bara för att hon är så intensiv att om man inte hade den lydnaden på henne skulle hon kunna ställa till med en massa problem. :angel: + att hon inte alls har samma känsla för att hålla sig i närheten av flocken. :p

Man får ju lera i öronen när man springer JÄTTEFORT!!!:bump: Klart det tar en stund att höra matte då.....:D

Har haft vinthund tidigare, älskar deras mentalitet.......Varför?? Hämta själv dumma människa! självklart är det individbaserat men vinthundar som grupp är avlade för att lösa problem på egen hand (jaga ifatt o ha ihjäl) Man får lura dom lite att det är deras idé så funkar det:angel:

Har en Border Collie nu........dom är ju extrema åt andra hållet, vill hela tiden vara till lags......sitt, ligg, stå, dansa, buga:bump: Men klicka då!!!!Vad, vad, vad ska vi göra....pust får nog bli en greyis nästa gång:love:
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Det viktiga är att dom får ha soffan ifred sen spelar utrymmet i övrigt ingen roll!
PL
 
Sv: greyhound (och lite andra raser ) å lite annat smått och gått!!

Ja dom är otroligt vackra. Jag älskar deras värdighet. Det är nåt speciellt med greyhoundens utstrålning. När grannen är ute med sina 3 kan man inte låta bli att stanna och titta och beundra.
Dom gånger min har fått följa med på promenad till jobbet (då går man genom stan) är det hur många som helst som vänder sig om och säger "kolla vilken vacker hund".

Låter som en bra beskrivning av hur det är med Salukin också ;)


Det som någon skrev, att Greyhounds blir deprimerade av att bo i lägenhet verkar väldigt konstigt.
Jag har en Saluki. Och vad jag förstått är alla vinthundar hyfsat lika i temperamentet och beteendet.
Iaf. Hon och jag bor vanligtvis i ett litet rum på gymnasieinternat.
Det funkar hur bra som helst och hon är positiv och glad. Däremot får hon då gå hyfsat mycket promenader, träffa andra hundar nästan varje dag och springa i ett ridhus någon gång i veckan.
På loven bor vi i en 3a, utan möjlighet att springa löst eller träffa andra hundar och det fungarar fint det med.
Sängen är ändå den plats hon föredrar och hon är lugn som en filbunke inomhus (oftast iallafall).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 109
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 446
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp