Grekland i juli med barn

Jag får för övrigt just bilder på ett par närstående 5- resp 6-åringar, i fruktsodavatten på Mauritius där det är cirka 30 i luften. De låter hälsa att "det här är livet". :)
Jag skulle inte ha sagt något. Sexåringen fick åka ambulans till sjukhus i natt, svårt matförgiftad. Han ligger kvar idag. :cry:

Men vad hemskt, stackare! Hoppas det snart blir bättre.
Ja det hoppas jag med. Och jag har ju ingen aning om hur sjukvården är på Mauritius, om de har mycket resistenta bakterier osv. Men om de inte har det så borde en matförgiftning gå att hantera. Han får dropp och penicillin och de ska ta avföringsprover för att kolla om han får rätt pc, för tidigare prover (antagligen sänka) visade på infektion.

Jag skulle gärna åka till Grekland med ett av mina barn i sommar. Jag vet inte vem det blir i så fall. Stora kommer att vara 6 år och lilla nästan 4. Vi har semester i juli och det jag undrar är om det är lämpligt att åka då? Innan någon invänder; ja, jag vet att det bor barn i Grekland året om utan att dö, men vi kommer att vara på semester och vill kunna ha det njutbart, kunna vara ute och bada och leka och göra lite utflykter, inte hålla oss inne i luftkonditionerat rum mellan 11 och 16.

Har någon här åkt med små barn den här tiden, är det värt det eller helt enkelt för varmt?

Min dotter var 4 år och 5 år när vi var på solsemester och hon ville båda åren vara på rummet en stund på eftermiddagen. Det blev för ljust och varmt då och hon tyckte om att vila och titta på film på eftermiddagen. Annars hade hon nog inte orkat med kvällen med senare middag än hemma och show på hotellet för kvällen.

Men jag har också varit (utan barn) i Grekland i början på juli och då var det 40 grader i skuggan och hög luftfuktighet. Vi vuxna stod inte ut och då älskar jag sol och värme och att ligga i en solstol och läsa en bok hela dagarna!

Men rum med AC är att rekommendera! Och en paus från solen mitt på dagen för barnet. Om inte annat för att barnet inte däcka alltför tidigt på kvällen.

Min dotter var 4 år och 5 år när vi var på solsemester och hon ville båda åren vara på rummet en stund på eftermiddagen. Det blev för ljust och varmt då och hon tyckte om att vila och titta på film på eftermiddagen. Annars hade hon nog inte orkat med kvällen med senare middag än hemma och show på hotellet för kvällen.

Men jag har också varit (utan barn) i Grekland i början på juli och då var det 40 grader i skuggan och hög luftfuktighet. Vi vuxna stod inte ut och då älskar jag sol och värme och att ligga i en solstol och läsa en bok hela dagarna!

Men rum med AC är att rekommendera! Och en paus från solen mitt på dagen för barnet. Om inte annat för att barnet inte däcka alltför tidigt på kvällen.

Vi har varit i Grekland med barnen flera gånger förut men då har vi åkt i slutet av september och i månadsskiftet maj/juni just för värmens skull och vi har varit inne några timmar mitt på dagen.

Men 40 grader, det är lite det jag tänker på, det är inte kul för någon.

Vi har varit i Grekland med barnen flera gånger förut men då har vi åkt i slutet av september och i månadsskiftet maj/juni just för värmens skull och vi har varit inne några timmar mitt på dagen.

Vi har åkt till Kanarieöarna sen vi fick barn just för att det oftast inte blir lika varmt där som i Grekland. Vi var på Teneriffa i månadsskiftet juni/juli och då har det varit 25-30 grader. Det är lagom tycker jag. Då har det ändå varit varmt på kvällarna. Lite svalare på morgonen när vi åt frukost men det gjorde inget eftersom man var i hettan resten av dagen :-)

Oftast blir det inte så varmt förrän i augusti, och på fastlandet. Men några garantier för att det inte blir så varmt finns ju förstås inte.

Men stackars! Att vara sjuk på annan plats än hemma är alltid jobbigare. Hoppas han kryar på sig snabbt!
Tack! Ja det är jättesynd om honom och om övriga familjen. Bara att hoppas att infektionen går över, barn har ju en otrolig förmåga att återhämta sig ibland. Han får antagligen ligga kvar en natt till har de sagt. Hans pappa är med honom hela tiden, medan mamma är med femåringen vid poolen och på stranden.

Tack! Ja det är jättesynd om honom och om övriga familjen. Bara att hoppas att infektionen går över, barn har ju en otrolig förmåga att återhämta sig ibland. Han får antagligen ligga kvar en natt till har de sagt. Hans pappa är med honom hela tiden, medan mamma är med femåringen vid poolen och på stranden.

Skönt att de tar hand om honom och inte släpper iväg för snabbt! Man tappar ju vätska fort.

Skönt att de tar hand om honom och inte släpper iväg för snabbt! Man tappar ju vätska fort.
Ja, han är tydligen helt orkeslös.

Och jag sitter här hemma och messar frustrerade order till mamman om att inte låta lillebror bada i poolen, bara i havet. Gissar att bakterierna kommer från poolvattnet och båda är totala vattendjur, de bryr sig inte om ifall de drar i sig ett par liter. Googlar även på Mauritius och hospital för att få ett hum om standarden på vården. Ångestreduktion ... :crazy:

@Diskurs förlåt för trådkap!

Ja, han är tydligen helt orkeslös.

Och jag sitter här hemma och messar frustrerade order till mamman om att inte låta lillebror bada i poolen, bara i havet. Gissar att bakterierna kommer från poolvattnet och båda är totala vattendjur, de bryr sig inte om ifall de drar i sig ett par liter. Googlar även på Mauritius och hospital för att få ett hum om standarden på vården. Ångestreduktion ... :crazy:

@Diskurs förlåt för trådkap!

Det är verkligen ingen fara!

En helt ovetenskaplig tanke är att vården är jättebra med tanke på att turismen förmodligen är en av landets största inkomstkällor. Svårt att säga var bakterierna kom ifrån, jag och min man blev matförgiftade i Grekland och det vi hade ätit var omelett med paprika och feta. Det kan vara vad som helst.

Det är verkligen ingen fara!

En helt ovetenskaplig tanke är att vården är jättebra med tanke på att turismen förmodligen är en av landets största inkomstkällor. Svårt att säga var bakterierna kom ifrån, jag och min man blev matförgiftade i Grekland och det vi hade ätit var omelett med paprika och feta. Det kan vara vad som helst.
Jag tänker också att vården borde vara bra, Mauritius har ju en "exklusiv" prägel. Och magsjuka borde inte vara raketforskning.

De kan inte komma på vad han ätit som övriga familjen inte ätit. Helst äter han inte alls. :meh: Det var då jag kom att tänka på poolvattnet. Det är ett stort fyrstjärnigt AI-ställe med Bamseklubb så där är nog mycket barn. Och där finns tio restauranger på resorten så de borde inte bara ha den livsfarliga AI-buffén.

Men visst har du rätt, man kan inte veta.

Jag tänker också att vården borde vara bra, Mauritius har ju en "exklusiv" prägel. Och magsjuka borde inte vara raketforskning.

De kan inte komma på vad han ätit som övriga familjen inte ätit. Helst äter han inte alls. :meh: Det var då jag kom att tänka på poolvattnet. Det är ett stort fyrstjärnigt AI-ställe med Bamseklubb så där är nog mycket barn. Och där finns tio restauranger på resorten så de borde inte bara ha den livsfarliga AI-buffén.

Men visst har du rätt, man kan inte veta.

Jag tänker alltid glass eller färsk frukt/grönsaker som bov.

Undantaget vad gäller glass är min partner som nog är den enda som lyckligt äter en baguette med Skagenröra som fraktats i väskan 3 timmar i New Delhi (han fick den på flyget och sparade sin vana trogen "till senare"...). Han var väl livstrött eller nåt.

Senast ändrad:
Jag tänker alltid glass eller färsk frukt/grönsaker som bov.

Undantaget vad gäller glass är min partner som nog är den enda som lyckligt äter en baguette med Skagenröra som fraktats i väskan 3 timmar i New Delhi (han fick den på flyget och sparade sin vana trogen "till senare"...). Han var väl livstrött eller nåt.
Det var en modig typ! :laugh:

När jag flög hem från Goa var det en tjej som blev magsjuk just när hon klivit på planet. Har aldrig lidit mer med en människa.

Det var en modig typ! :laugh:

När jag flög hem från Goa var det en tjej som blev magsjuk just när hon klivit på planet. Har aldrig lidit mer med en människa.

Mitt ex och jag åkte från egypten, så inte jättelång flygresa men han blev magsjuk bara timmarna innan vi skulle åka hem. Då kändes resan väääldigt lång!!

Frusna jag vill ha minst 30 grader, var med om 35 på kefalonia ett år, men en lätt bris gjorde det hanterbart :D
Så barn o sambo får allt gå med på mina juli/augustiresor. Svensk sommar ala 20 grader är kaaaallt för mig ;)

Men vi har som vana att efter en fm och lunch på stranden gått till rummet för siesta ett par timmar. Skönt att vila, kanske surfa, läsa eller kolla film. Sen dopp i poolen och dusch etc inför middagen :D

Gaaaah längtar nu, 106 dagar kvar!!

Vi var på Samos förra året i början av juli och jag tyckte inte alls att värmen var jobbig och barnen hade inte heller några problem med den (1,5 och 5 år). Hotellet låg på stranden så det blåste en del vilket säkert gjorde att det inte kändes för varmt men även när vi var ute och åt på kvällarna var det inga problem. Det var en härlig semester.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat