Green Power alfalfa eller O-grass?

K

kickikompis

Finns det någon som fodrar med det? Vad tycker ni om det?

Har sett att Green Power har strå-lusern utan melass som kallas alfalfa och O-grass. Står däremot att det innehåller sojaolja...och att det är framtaget för t ex fånghästar...

Min häst har fått lite av kraffts lusern men det innehåller ca 10 % melass och jag skulle helst vilja hitta ett strå-lusern utan...

Någon som känner till fodret?

Sv: Green Power alfalfa eller O-grass?

Har ingen erfarenhet av Green powers melassfria strå. Var kan man läsa om det?

Har istället testat Spillers Dr. green alfalfaoil som också är oljebaserat lucernstrå. Det tycker jag var väldigt grovt och taggigt och mycket smått i samt att det luktade tobac. Min häst gillade inte det.
Antar att du vill ha strå, om det går bra med pellet så har ju Kvarnbyfoder melassfri lucernpellets.

Hej!

Jag hittade det när jag var inne på dangroents hemsida...har annars bara sett green powers två andra sorter men de innehåller ju melass:crazy:

Jag ska kolla om jag kanske kan beställa hem någon av de två melassfria sorterna, men jag är inte säker på att de säljs i sverige.

Jag hade helst velat ge hackat strå för att ge min häst lite längre tuggtid, jag tror att han kommer att bi ledsen när de andra får kraftfoder och han inte får så mkt. Han kommer att få fri tillgång på hö och behöver ju då inte så mkt lusern...men jag vill nog ändå ha något att lägga i krubban.Ja, hoppas du förstår vad jag menar:)

Dr spillers, det är inget du rekommenderar så där? Vill inte ha för stickigt strå, är väl svårare att smälta för hans mage(?)

Jag talade med Svenska Foder som hade GreenPower i sin monter i Falsterbo. De hade inte alfalfa inne men funderade på att ta in det eftersom det var fler som hade frågat om det.

Jaha så de säljer inte det i sverige då?
Jag har mailat dem men inte fått något svar än....tror det gick att beställa från Danmark men då var man tvungen att ta en hel pall:crazy: och såå mkt äter han inte...

När du pratade med dem, berättade de något om vad det är för skillnad på o-grass o alfalfan? Läste på deras hemsida men förstod inte riktigt. Bägge var utan melass iaf:bow:

Vi melasskänsliga får väl gå ihop och trycka på att de tar hem fler sorter;)

Dr spillers, det är inget du rekommenderar så där?

Nä det gör jag inte. Men å andra sidan så tyckte grannhästen att det var musigt, fast han tycker nog om allt som kommer i krubban så länge det går att tugga på det.

Spiller har även ett melassfritt muslifoder, vet ej om det kommit till Sverige ännu. ÅF här i stan hade inte fått in det när jag handlade i våras.

Vet du om salsafoders lusern-strå innehåller melass förresten?

Eggersmann har muslisorter som jag tycker jättemkt om, naturmuslin t ex innehåller ingen melass alls. Men som det är nu vill jag inte ge min pålle spannmål heller...annars tycker han väldigt bra om Eggersmann. Tyvärr har de inget lusern-strå.

Generellt tycker jag att man kommit längre gällande melassfria foder utomlands. De flesta engelska fodermärken jag tittat på har olika foderblandningar med lite stärkelse o utan melass, samma med de danska... Undrar varför det är så egentligen och varför man valt att importera bara de lusernfoder som just innehåller melass..lite off-topic:angel:

Vet tyvärr inget om salsafoders. Har du kontaktat dem.
Det är väl som det mesta, mycket inom hästvärlden är mer framme utomlands än här hemma. Men ju mer vi frågar efter melassfritt destor fler kommer nog ta hem eller tillverka det åt oss som behöver ha.

Om nu Dangroents har så ser jag ingen anledning till varför en ÅF av deras foder inte kan ta hem en säck åt dig. Själv får jag köpa direkt av Kvarnby för vi har ingen ÅF i stan.

En tanke bara om din häst skall få fri tillgång på strå varför inte bara ge ex. melassfria mineralpellets från wiromin, solrosfrö, soja eller linfrö i krubban? Huvudsaken är ju att det får några få tuggor så blir de ju glada.

Jo jag har mailat salsafoder också men inte fått svar av dem heller...är väl kanske semestertider. Ger dem nån dag till annars får jag ringa... Verkar vara lite svårt att få tag i spillers lusern-hack ,nu sa ju du att den kanske inte var så bra men ville ändå kolla upp det.

Jag tycker verkligen att dangroents lusern verkar lovande så jag ska göra vad jag kan för att få tag på en säck...det är väl inget med soja-oljan som gör att den inte får säljas i sverige? Började fundera på det...

Jättebra att du kommer med råd, tack! Det är ju lite av vårt första år som melassintoleranta och nu har jag chansen att få det rätt från början, det är därför som jag tänker o tänker...
Hästarna får kraftfoder tre gånger om dan. Lillkillen blir gärna lite stressig då och kan gärna äta lite fort...höet bryr han sig inte så mkt om då utan blänger på de andra som äter ur krubborna... Jag märker även ute i hagen att han är en häst som vill variera sin mat väldigt mkt, han är den som äter av flest sorters växter o han gnager gärna på olika träd. Så även när han får fri tillgång på hö så verkar han nästan tröttna på höet o vilja ha ngt annat, som i hagen då han ändå vill gnaga på mossa under hösten, pilla i jorden etc.

Han kommer att få hö (analysen har ej kommit än) + linfrön, mineraler(ger jag inget annat med melass verkar hippos avel funka) efter behov, säkert extra fosfor o sen lusern. Lusernpelletsen skulle funka men han äter dem nog för snabbt. Ev ev ev funderar jag på om jag vågar ge honom kwikbeet, annars får det kanske bli lite olja...
Blir jag nojjig får jag kanske ge psyllium oxå, vet inte hur bra linfröna är eg mot sand... Usch nu låter det som att han kommer att få en väldig blandning...jag har som du ser inte riktigt tänkt färdigt

Jag ska försöka lite till att hitta strå-lusern.

Solrosfrön; hur funkar det? Hur mkt kan man ge och kan de ta upp näring från dem? Har aldrig fodrat med det själv.

Tack för din hjälp:)

Använde solrosfrö en period och upptaget som man märkte för ögat på hästen var det inget fel på alls. Har inte hört nån som varit missnöjd med det som foder hittils. Funderar på det till vintern igen då jag inte är helt nöjd med lucernen.

Kvickbeet är kanon har använt det från förra sommaren fram till detta sommarsläpp som grundfoder till gnägget. Han fick KB och linfrökaka detta år.

Nu vet jag ju inte era symtom, men ha lite koll även med hippos avelsmineral, min blev inte helt frisk förren jag tog bort det ur foderstaten. Wiromins pelletsmineral innehåller ju även jäst så den är mer komplett.

Upplever psylliumfröna mycket effektiva, han får det periodvis förebyggande och åtgärdande om jag märker att han fått i sig för mycket jord = kommer inte kolsvart om mulen :-)

Likaså så har vi med dessa hästar märkt att de behöver ha ett större intag och högre doser på ex. mineraler för att må bra, upptaget i en känslig mage är sämre.

En fundering som du kan ha också är om han får i sig tillräckligt med salt? Slickar han på saltstenen "normalt"?

Linfröna hur det du dem? Om du ger dem "råa" icke behandlade så kan det ge problem. De innehåller blåsyra (eller var det oxalsyra?) som är giftigt. En känslig mage kan mycket väl reagera negativt.

Håller också med sissu, loppfröna (psylliumfrön) är mycket bättre på att ta ut sand. Gärna ljusa.

Solros med skal har tyvärr inte jättelång tuggtid, men ändå längre än tex havre. Har börjat att ge det till min häst och en näve jagar han omring i krubban ganske länge :) Min slutade äta maten i krubban och jag behövde något nytt så han började äta igen... Solros fungerade, han äter det gladeligen.

Olja är också bra, tycker att min häst var stabilare när han åt sin olja. Det är också en fördel med solros med skal, oljan är ju kvar i fröna så hästen får olja genom dessa också.

Solrosfrön låter ju bra...hur mkt har ni gett? Har era hästar klarat det bra från början eller kan man få en reaktion från magen?

Sissu, är det show horse aktiv el balans du gett? Kom ju ihåg att du skrivit om det innan, tror jag beställde det men sen att det blev strul med leveransen. Därför provade jag aldrig det då. Ska kanske göra ett nytt försök, det verkar bra!

Lillkillen får hela linfrön som jag hällt kokande vatten på o som sen fått stå ett tag. De kommer han att få äta i höst men ni tycker ändå jag ska ge psyllium också? Han hade lite sand i magen förra året tyvärr, då stod han inte på linfrön. Jag tänkte ju mer om linfröna hjälpte till att ta bort sand också o att han kanske inte skulle få psyllium ovanpå det...men ni tycker han kan få bägge?

Jag har inte märkt att han skulle vara ute efter extra salt...han slickar normalt på den i hagen. Däremot slickar han inte så mkt om han får en naturell sten. Jag har märkt att han slickar mer på SP-stenen och den har ju flera tillsatser.

Det är svårt för han var så dålig under hela våren o han håller fortfarande på att bygga upp sig. Han fick inte i sig några mineraler alls eg. under tiden han var dålig o det har jag varit orolig för.
I hagen äter han mer än de andra på hallonbuskar o träd överlag.

Hur märkte ni att era behövde extra höga doser på mineraler osv? Vad ska man tänka på gällande upptaget i en känslig mage?

Jättetack för hjälpen, är så tacksam att få höra ifrån er som har erfarenhet:)

Vad bra att han använder saltstenen. Min gör inte det...

Jag har bara gett en - två nävar ännu av solrosen. Har inte märkt någon skillnad ännu eftersom jag började i söndags. Min häst är kräsen - vägrade helt enkelt äta lucernet längre. Jag gav kvarnbyfoders... Han åt inte i krubban/hink/mark alls om det inte var hö. Mineraler osv åt han inte.

Iom jag gav solros så började han äta igen. Funderar på hur stor mängd jag kan ge men kommer inte att öka så mycket mer förrän till hösten när jag har analysen på årets hö.

Linfrön är mer bra för magen och pälsen. Psyllium är mer för att föra ut sand. De kompletterar varandra. Psyllium ges som en kur ibland när det verkar vara mycket sand i tarmarna.

Med mineralerna fick jag tips av hon som masserar min häst. Hon trodde jag inte gav bla selen alls... Hon rådde mig då att överdosera lite med tanke på hur han var i kroppen. Efter jag började med det fick han mycket lättare att slappna av i muskulaturen.

Jag tänker som så här när jag har överdoserat mineralerna. Inte öka på bara en utan öka på alla, så de är i balans, och att givetvis hålla sig under maxgränserna. Jag tror att det kan bli mer fel om man ökar bara en mineral/vitamin just därför att ökningen av en kan påverka en annan.

Show horse aktiv..

Min häst har bevisligen haft en hel del mineralbrister även när han åt minderaler och "bra" foder, men då hans mage inte var frisk pga han inte tålde det han fick så bevisar bristerna att upptaget inte är normalt hos våra foderallergiker.

Men blir inte rädd nu, han är 4,5 år idag och har gott i åtminstånde 2.5-3 år med dessa brister och foder han inte tålde, men han är ändå en fullt utvecklad glad kille idag som bara mår bättre och bättre. Vissa bakslag kan man få har hittils varit magen som kan reagera vilkten jag tycker är fullt normalt med den tiden han har bakom sig, men de står man ut med när man ser skillnaden då och nu.

Det man kunde märka var att han var lite sent utvecklad och hade mycket lågt självförtroende, trött och apatisk i sin egna lilla bubbla.

Han har hur som tagit i kapp allt det sista året då han bara fått äta sådant han tål. Men man märkte att det tog lång tid och ökad mängd för att fylla på bristerna och än idag så händer det att det skjunker, då ger extra.

Har man sådana här hästar så lär man sig till slut att läsa av dem helt och hållet på det mesta så man kan korrigera omgående.

Jag är övertygad om att hans mage efter så många år av bl.a magsår (och korsförlamningar tillfogat av foderallergin) blivit lite förstörd upptagsmässigt så att det går åt mer än för normalhästen.

Min förra häst var lika dan, han behövde också extra mycket innan man märkte att det hände nåt i kroppen.

Senast ändrad:

Tack för er hjälp!:)
Jag är väldigt nervös inför hösten o vintern men hoppas att jag nu lärt mig så mkt så att jag med rätt foder o andra åtgärder kan hålla honom ok i magen...

Det som gjort min lite speciell o gjort veterinärerna fundersamma är att han blir så totalt nergången när han blir dålig i magen. Han tappar hull,energi, blir spänd i ryggen/magen etc. Andra som haft hästar som varit dåliga i magen har väl tyckt att de är ung som vanligt o de har kunnat hålla igång dem ändå. Det har gjort att jag alltid misstänkt att det är ngt "mer", vad vet jag väl inte o vet. förstår inte heller/vet inte tillräckligt mkt om det.... Därför är jag orolig att han kanske inte orkar en säsong till med dålig mage...förra året var riktigt otäckt (han låg inne flera veckor, åkte ner akut etc)
Så håll en tumme för oss o att vi får vart problem under kontroll precis som ni fått!

Om jag får svar av svenska foder o hittar en melassfri lusern-stråsort så säger jag till:)

Det som gjort min lite speciell o gjort veterinärerna fundersamma är att han blir så totalt nergången när han blir dålig i magen. Han tappar hull,energi, blir spänd i ryggen/magen etc. Andra som haft hästar som varit dåliga i magen har väl tyckt att de är ung som vanligt o de har kunnat hålla igång dem ändå. Det har gjort att jag alltid misstänkt att det är ngt "mer", vad vet jag väl inte o vet. förstår inte heller/vet inte tillräckligt mkt om det.... Därför är jag orolig att han kanske inte orkar en säsong till med dålig mage...förra året var riktigt otäckt (han låg inne flera veckor, åkte ner akut etc)

Det där kan beskriva min häst!!! Spänd, ont, tappar energi, tappar hull eller går tvärt upp osv...

Ffa tappar livsgnistan :(

Kör hårt, prova gärna olika magmedel. Kraffts Mag/tarm, bakjäst, prenutrin osv.

Tyvärr värgrar min äta detta just nu men när han äter bakjäst (bäst), krafft magtarm (näst bäst) eller annat för magen mår han oftast bättre. Ger det så fort han äter det.

Håller helt klart en tumme!

Jag har fått svar ifrån svenska foder. De kommer att ta in green power o-grass o alfalfa till hösten. :bow: Nu var det lite semestertider o så men om några veckor skulle vi höras igen. Nu hoppas jag verkligen att det uppfyller mina förväntningar o att lillkillen gillar fodret.

Tyvärr funkar inte magpreparaten helt på min häst, vi har provat protexin pro-paste(hjälpte första året ihop med proequo), microbalans, kraffts magtarm, pronutrin, proequo, jästsvampar...bäst funkar proequon men det lindrar mest symptomen. Nu har jag läst nya(??) rön av amerikanska vet. att man ska välja ett preparat med många olika sorters bakterier i, annars rubbar man balansen ännu mer...ja det är inte lätt:crazy:

Tack igen för ert stöd!:)

Hoppas att det fungerar bra med o-grass

Har samma problem att många olika inte fungerar. Men om det ger en liten effekt så är det bättre än inget.

Om det är bra bakterier kan jag förstå att det kan bli fel om man bara ger en stam istället för flera. Dock tex jäst är ju bara god mat till bakterierna och därmed hjälper fler stammar och behåller balansen bättre.

Kan väl berätta att jag fått svar ifrån Salsafoder också...
De hade bara lusernpellets men den skulle vara utan några tillsatser...

Jag själv väntar hoppfullt på Green Power:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 052
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 963
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka