Grävlingsproblem

I

Idasagare

Är det någon som haft problem med grävling? Vi har. Den går in i stallet, äter av maten, dricker vatten ur spannarna och sover i ett hörn. Idag åt han upp kattungen också. :crazy:

Han/hon kom 1:a gången i förrgår. Är skadad i nacken/huvudet men kan gå/springa rätt bra. (Vinglar inte.) Vi ringde Viltjouren men de gör inget eftersom det är en grävling. De rekommenderade att ringa kommunjägaren. :o

Inatt kom han igen. Hade ätit Krafft och som sagt kattungen. Inte kul!
Det är otäckt eftersom han rör sig i stallet, tänk om man kommer för nära? Han är inte speciellt rädd.

Idag "jagade" vi den (gick efter ) ut och den försvann rakt mot vägen och där kom en bil. Jag sprang och viftade med armarna så bilen stannade och grävlingen klarade sej. :angel: Grävlingen sprang in i ett förråd på andra sidan vägen. Det betyder säkert att han kommer tillbaka.:eek:

Vi har 3 stall.. öppna nattetid men vi får kanske stänga dörrarna. Andra knep för att slippa den?

Sv: Grävlingsproblem

Ring närmaste jägare och be denne sätta upp en grävlingsfälla och under några dagar ha den öppen för att åtla in grävlingen.
Sedan när grävlingen är inåtlad på fällan, så gillras fällan och när grävlingen går in i den, så slår den igen och grävlingen är fast där inne.
Vi brukar avliva "problemgrävlningar" som folk har under sina hus och runt sina gårdar om de är väligt besvärande, då de annars kommer tillbaka. Är den dessutom skadad, så är det absolut bästa för alla parter att avliva den.
Lycka till.

Idasagare skrev:
Är det någon som haft problem med grävling? Vi har. Den går in i stallet, äter av maten, dricker vatten ur spannarna och sover i ett hörn. Idag åt han upp kattungen också. :crazy:

Han/hon kom 1:a gången i förrgår. Är skadad i nacken/huvudet men kan gå/springa rätt bra. (Vinglar inte.) Vi ringde Viltjouren men de gör inget eftersom det är en grävling. De rekommenderade att ringa kommunjägaren. :o

Inatt kom han igen. Hade ätit Krafft och som sagt kattungen. Inte kul!
Det är otäckt eftersom han rör sig i stallet, tänk om man kommer för nära? Han är inte speciellt rädd.

Idag "jagade" vi den (gick efter ) ut och den försvann rakt mot vägen och där kom en bil. Jag sprang och viftade med armarna så bilen stannade och grävlingen klarade sej. :angel: Grävlingen sprang in i ett förråd på andra sidan vägen. Det betyder säkert att han kommer tillbaka.:eek:

Vi har 3 stall.. öppna nattetid men vi får kanske stänga dörrarna. Andra knep för att slippa den?
"Den slutliga lösningen" i samråd med en jägare är det enda sättet att bli av med en sån här gäst. Den har hittat Bra ställen att proviantera och den är ju inte dummare an oss i det avseendet, den återvänder!
/ Bill :cool:

*kl*

Vi satte ut fällor i kombination med att mina manliga bekanta fick gå ut och "kissa revir". Funkade för oss, vet dock inte vilket som var effektivast.

Tror inte att de manliga bekantas revirpink bekom grävlingarna speciellt mycket i allafall ;)

*kl*

*hmpf!*

Blir ju nästan lite förnärmad! :mad: :D
Antyder ni på något sätt att manlig urin på
husväggarna inte skulle skrämma bort grävlingar?
Miiiiina manliga vänner kissar rena rama
grävlingsgiftet,minsann, vad ni har för sillmjölkar till karlar vet ju inte
jag! :devil:

:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 194
Senast: Celestan
·
Hundhälsa Min hund är 7,5 år, blandras Jack Russel/Dansk-svenskgårdshund. Väger ca 16 kg och är ca 37 cm hög så stor för de raser som är i honom...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 274
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar