gravidvänligt färstingmedel+

S

secret smurf

Hej!

Visste inte om jag skulle placera tråden på "förälder" eller "hund", men det handlar ju trots allt om hundar...

Saken är den att jag är gravid (och skriver sådant som har med det att göra under detta hemliga nick, då inte så många vet än, men däremot vet ganska många vem jag är under mitt riktiga nick här på buke...), och att färstingsäsongen har börjat. Tidigare har hundarna (mindre/medelstor ras) haft scaliborhalsband, men nu känns inte det riktigt bra att använda, då de sover i sängen och det står på scaliborförpackningarna att barn under två år inte ska sova tillsammans med hund med scaliborhalsband. Känns ju troligt att det inte är så bra för ett foster heller i så fall...

Alltså: Har någon av er som har barn någon erfarenhet av vad man kan använda för fästingmedel på sin sängsovande vovve när man är gravid? Frontline? Är väl mindre giftigt än Exspot (grundar mig här på att katter kan använda F men inte E)?

Tack på förhand!!

Sv: gravidvänligt färstingmedel+

Jag vet inte vad som är fakta eller ej, men jag tvekade inte inför att sova invid ett Scaliborhalsband när jag var gravid. Jag satte på det på hunden när jag var i fjärde månaden, och det satt på hela tiden ut.

Frontline verkar hundarna bara få mer fästingar av nästan, så det hade jag inte använt mig av. Exspot funkar okej för mig, men dom får några fästingar här och där ändå. Scalibor får mina inte en enda av.

Jag hade provat ett örtbaserat halsband till hunden.

Jag har haft det i många år nu och det är kanske ett tiotal fästingar jag har plockat på hundarna och katterna under de här åren så jag tycker de fungerar bra.

(jag provade dem eftersom min hund inte tål scalibor)

Kolla nya fästingmedlet Practic. Det ska vad jag förstod av föreläsningen inte vara någon fara när det väl torkat in i huden på hunden. Så du själv ska kanske undvika att applicera (spot on-preparat) men när det väl torkat in ska det inte vara någon fara.

Det är dock receptbelagt än så länge pga att det är helt nytt.

Senast ändrad:

Hoppas att det är okej att jag lånar din tråd lite, jag söker nämligen ett kattvänligt medel. Inte att använda på katten, utan ett som inte är skadligt när katten får för att hunden behöver slickas ren :p

Om det vore så att gravida behövde undvika Scalibor-halsbandet, så är jag rätt övertygad om att det hade stått på förpackningen...

Hoppas att det är okej att jag lånar din tråd lite, jag söker nämligen ett kattvänligt medel. Inte att använda på katten, utan ett som inte är skadligt när katten får för att hunden behöver slickas ren :p

Jag använder scalibor trots tvättande katt. Låter dock inte katten slicka halsbandet!

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 580
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX