Gravidförsäkring...

MittNyaJag

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av gravidförsäkringar?
Har du haft din mage försäkrad? Vilket bolag? Varför?
Har du fått/haft "användning" av din försäkring?

Funderar på hur jag/vi ska göra med magen här hemma nu när den börjar bli större..
Vad täcker en grav.försäkring som inte min vanliga försäkring täcker? (inte för att jag riktigt vet vad min försäkring täcker, eller var jag är försäkrad (det har pappa haft hand om :angel:) men sådär generellt?)

Sv: Gravidförsäkring...

Jag hade trygg hansa och tecknade sedan deras TryggaBarn från BB (som är gratis första 6 mån pga gravidförsäkringen). Jag fick inte ut ngt på min gravidförsäkring men barnet är ju försäkrat innan förlossningen vilket jag tror är bra om någon komplikation uppstår. Jag försökte få ut för min livmoderinfektion men det var visst en risk man får räkna med :confused: Hur som är jag nöjd hittills... :rofl: för vi har inte behövt nyttja TryggaBarn ännu.... däremot har jag vart tvungen att ringa vid årsförnyelsen för att höja alla belopp då dom höjde sina gränser tidigare och höjningen skedde inte per automatik, var tvungen lämna ny hälsodeklaration. Kanske är standard hos alla bolag om man vill höja?

Jag hade Folksams gratisförsäkring. Jag fick 1000:- för akut kejsarsnitt. Jag har/hade inga andra försäkringar. Ja, hemförsäkring och djur/bil försäkring, men JAG är inte försäkrad alls.

Vad har ni för erfarenheter av gravidförsäkringar? Kändes väldigt tryggt
Har du haft din mage försäkrad? Vilket bolag? Varför? Hos trygg hansa där jag är försäkrad, det kändes trygg om något skulle hända och bebis var försäkrad redan i magen, den gick över till en barnförsäkring som var gratis de första 6 mån.
Har du fått/haft "användning" av din försäkring? Nej det behövde jag inte, men iom min och Rasmus försäkring hos trygg hansa så får vi mycket billigare bilförsäkring hos dem.

Nu har vi länsförsäkringar på bilen då det är det som var billigast, kostar 8.700kr/år när den försäkringen går ut och flyttas till trygg hansa blir den nästan 3.000kr/år billigare!

mysko det där... Trygg Hansa gav inget för mitt akutsnitt utan fick som svar att snitt är ngt man får räkna med :eek: Så man kanske skulle valt annat bolag såhär i efterhand då...? Kanske jag ska klaga lite på de :devil:

Såhär har Trygg Hansa det: Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut.

:devil: dumma dom....

Folksam: Ersättning till mamman är 1 000 kronor vid akut kejsarsnitt.

Slutsats: Folksam verkar generösare då det kommer till det i alla fall.... Vid närmare studie av villkoren hade jag valt Folksam idag, för 2½ år sedan hade dom inte alls lika bra villkor som idag! Dessutom är dom betydligt billigare 660 kr jämfört med 1050 för Trygg Hansa....

Senast ändrad:

Vad jag hört (från andra gällande andra försäkringar, bilar o dyl..) så ska det vara ett helvete att få ut några pengar från trygghansa. De ska tydligen vara riktigt riktigt struliga på även uppenbara försäkringsfall...
Därför jag tänkte höra om någon faktiskt fått lov att nyttja sin försäkring. :angel:

Jag tror att jag själv är försäkrad hos länsförsäkringar så jag ska vid tillfälle kolla upp deras försäkringar mera.

Tar tacksamt emot flera erfarenheter!!

*kl*
Jag förstår inte varför man ska ha en speciell graviditetsförsäkring? 1000:- för ett akut kejsarsnitt är det för "sveda och värk"? Men det är ju inte så himla mycket pengar. Är det mer av att om barnet får CP-skada så får jag ut tillräcklig med pengar för att bygga om huset för att klara en rullstol? isåfall är det ju lite mer att snacka om. Men annars?

Säger som förut, varför ska man ha försäkringar överhuvudtaget ? Bilförsäkring, varför då ? Bilar pajjar ju förr eller senare..husförsäkring, varför då ? hus åldras och går sönder. Barnförsäkring, varför då ? Barn slår sig hela tiden det vet man ju...Varför då gnälla på en gravidförsäkring ? vad har du för försäkringar då ?

Nej det är inte sveda och värk, det är för missprydande ärr jag fick 1000:- för.

kl

Jag har tecknat Folksams graviditetsförsäkring (grundförsäkringen). Eftersom vi har allt annat i Folksam kändes det som ett naturligt val.

//Julia

Säger som förut, varför ska man ha försäkringar överhuvudtaget ? Bilförsäkring, varför då ? Bilar pajjar ju förr eller senare..husförsäkring, varför då ? hus åldras och går sönder. Barnförsäkring, varför då ? Barn slår sig hela tiden det vet man ju...Varför då gnälla på en gravidförsäkring ? vad har du för försäkringar då ?

Nej det är inte sveda och värk, det är för missprydande ärr jag fick 1000:- för.

Mitt inlägg var självklart inte menat att du skulle ta illa vid dig om du gjorde det. Ledsen för det isåfall.

Ja, alltså mitt problem(eller gnäll) är att jag inte riktigt fattar när man får ut för skada på en graviditetsförsäkring och jag tycker fortfarande att 1000:- är för lite pengar för du kan inte gå till en plastikkirurg och få hjälp med att återställa huden för pengarna räcker inte. För mig handlar en försäkring väldigt mycket om ju det.

Jag har för bilen och hem och mina djur. Hem handlar för mig om brand och att man står utan tak över huvudet och att försäkringspengarna bygger ett nytt hus. Barnförsäkring tar jag för om barnet råkar ut för en olycka och blir tex rullstolsburen så vi kan bygga om huset så han får så bra liv som möjlig där vi bor.

Så resonerar jag om försäkringar och jag kan inte riktigt hitta samma saker med en gravidförsäkring bla för att jag inte hittar vad för skador de ersätter och vilka summor isåfall.

Jag hoppas ju att få bra argument för att köpa en gravidförsäkring i tråden för jag har funderat på det, men jag tar inte någon enda försäkring utan att det känns som om det är fog för det.

Men eftersom det inte kostar någonting med en grundgraviditetsförsäkring så kan man ju teckna en bara för att!

//Julia

Jo, du har ju rätt i att gratis är ju trevligt, men jag skulle hellre lägga pengarna på en försäkring som jag vet betalar ut bra med pengar för skador som kan uppstå och som jag vet att jag får ut pengar för.
Trygghansa(som väl är gratis) kunde jag ju läsa om tidigare i tråden, är svåra att ha med att göra och att de ser akut kejsarsnitt som något man bara får räkna med.
Usch, försäkringar är en djungel....

Jo det är ju sant, men om du ändå inte tycker att det är någon vits med gravidförsäkringar och därför inte vill betala, så kan du ju ändå teckna en gratis, eftersom den täcker en del av de "största" sakerna som kan hända, som t ex dödsfall, akutsnitt etc. Vill du att försäkringen ska täcka fler saker så kan man köpa till ett tillägg.

Vad jag vet har alla större försäkringsbolag en gratis grundgraviditetsförsäkring. Jag har tecknat min i Folksam.

//Julia

Men första barnet hade jag ingen graviditetsförsäkring, men jag skaffade en livförsäkring på mig. Den skulle ge 20 000 ifall bebisen dog.

Med andra barnet hade jag If. Den var dyr, men den hade inte en massa undantag. Jag lusläste olika försäkringar och de flesta friskriver sig från alla de vanligaste sjukdomarna/diagnoserna.

Som tur var behövde jag inte använda mig av försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 505
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar